خلیل قاسمی روز دوشنبه درخصوص مسایل شناورسازان هرمزگان طی گفت و گویی با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: مساله شناورهای غیرمجاز مختص هرمزگان نیست، به عنوان مثال شناور در استانهایی که به دریا دسترسی ندارند ساخته و به استانهای ساحلی منتقل میشود.
وی ادامه داد: همین الان میتوان به ورودی شهر بندرعباس رفت و شناورهایی که بر روی کامیونها بارگیری و وارد هرمزگان شده را مشاهده کرد، این شناورها وارد دریا میشود، اما اینجا واحدهای قانونی دچار مشکل میشوند.
وی اضافه کرد: ورود شناور از استانهای دیگر از دید سازمان شیلات غیر مجاز و از دید صنعت مجاز است، این به استانهای ساحلی آسیب میزند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به اینکه ساخت شناور نیازمند دریافت مجوز از نهادهایی همچون سازمان بنادر و دریانوردی است، گفت: شناور در سطح کشور با مجوز صنعتی و بدون دریافت سایر مجوزها ساخته میشود که اینجا نمیتوانند فعالیت کنند.
قاسمی تصریح کرد: سایر استانها با روال کار آشنا نیستند، به طور قطع اطلاع ندارند که شناور میسازند و به استانهای ساحلی میفرستند.
وی ادامه داد: شناورسازان هرمزگان استفاده و محل بهره برداری شناورها را میدانند و با رویه کار آشنا هستند، نهادهای مرتبط با دریا هم از محل استفاده و کاربرد آن مطلع بوده و بر روند ساخت نظارت دارند اما در استانهای دیگر، همچون خودروسازان بیتوجه به قوانین راهنمایی و رانندگی تنها تولید میکنند.
وی اشاره کرد: الان ادارهکل شیلات هرمزگان با معضل ۱۲ تا ۱۵ هزار شناور غیر مجاز روبهرو است و شاید در آن استانها اداره کل شیلاتی به این میزان دغدغه مندی که در استانهای ساحلی هست وجود ندارد، اکنون ساخت شناور در استانهای ساحلی ممنوع است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: استانهای ساحلی و دریایی به دلیل محدودیتهایی که در دریا وجود دارد مجوز ساخت نمیدهند، نهادهای مسوول تامین امنیت در دریا هم در این شرایط موافق ساخت شناور جدید نیستند، ما هم مجوز نمیدهیم، سازمان بنادر و دریانوردی هم چونکه میدانند ساخت شناور مشکل ایجاد میکند با ساخت مخالفت میکند.
قاسمی افزود: تعدادی به صورت غیر قانونی یا به اصطلاح زیر زمینی ساخته میشود که رقم بالایی هم نیست، کمیسیون شیلات و کمیسیون قاچاق در اینجا با ساخت شناور جدید مخالف است.
وی یادآور شد: شناورسازان هرمزگان که در این زمینه سرمایهگذاری و زیرساخت فراهم کرده و قانون را رعایت میکنند به دلیل محدودیتهای توان دریا با ممنوعیت ساخت روبهرو هستند و از طرفی هم سازمان بنادر در استانهای ساحلی مستقر است و در سایر استانها حضور ندارد.