به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تاس افزود: «شفقت علی خان» سفیر پاکستان در روسیه در مصاحبه با این خبرگزاری روسی گفت: یک نکه مهم که می توانم به شما بگویم این است که برای اولین بار، حجم زیادی از تجارت از طریق افغانستان انجام می شود.
وی افزود: با پیچیده تر شدن حمل و نقل، بسیاری از تاجران پاکستانی محصولات خود را با کامیون ها از طریق افغانستان ارسال می کنند، سپس آنها وارد آسیای مرکزی می شوند. در آنجا از طریق اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای مثال از کشورهای قرقیزستان و قزاقستان از گمرک ترخیص می شوند و سپس وارد مسکو می شوند. کل این فرآیند ۲۵ تا ۳۵ روز طول می کشد و با موفقیت در حال اجرا است. برخی از محموله های روسیه نیز از همین مسیر به پاکستان ارسال می شود.
این دیپلمات گفت: در همین چارچوب کالاها و کامیون ها از پاکستان وارد ایران می شوند و با گذشتن از دریای خزر به آذربایجان عزیمت می کنند و در نهایت وارد خاک روسیه می شوند.
سفیر پاکستان گفت: بنابراین چالشها فرصت هایی را ایجاد می کنند و در حقیقت، من مطلع شدم مبادله از طریق چین طریق چین در حال انجام است هر چند که مقیاس آن چندان بزرگ نیست. کالاهای فاسد نشدنی به بنادر چنین منتقل می شوند و از آنها به مسکو ارسال می شوند.
پایگاه خبری «آنی نیوز» هند نیز در گزارشی تحت عنوان «بندر چابهار: رویکرد نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران» به بررسی جایگاه استراتژیک این بندر پرداخت و تاکید کرد: ایران به عنوان یک قطب اقتصادی می تواند مسیرهای حمل و نقل امن و پایدار را در اختیار اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دهد.
نظر شما