معاون وزیر جهاد کشاورزی :کیوی مازندران به برزیل می رود

ساری- ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی از صادرات کیوی مازندران به برزیل خبر داد و گفت که جلسه هماهنگی و تفاهم نامه صادرات این میوه پاییزی با سفیر برزیل و اتاق مشترک ایران و این کشور انجام شده است.

محمد مهدی برومندی روز سه شنبه در حاشیه گردهمایی معاونان باغبانی جهاد کشاورزی استان های کشور در بابلسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : زمینه صادرات مرکبات و کیوی مازندران به کشورهای روسیه ؛چین و هند نیز فراهم شده است.

وی بابیان این که تمامی ساز و کار صادرات مرکبات به کشور چین  عملیاتی شده است ؛ ادامه داد: صادرات برای ارز آوری و رونق اقتصادی مهم ترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اظهار این که علاوه بر تولید سالم محصولات باغی تسهیل صادرات را داریم که با همین رویکرد بندر امیر آباد در مازندران به عنوان مرکز صادرات محصولات کشاورزی کشور در این خطه مورد حمایت قرار گرفت :ادامه داد: با توجه به اهمیت حمل و نقل هوایی  برای تصریح صادرات ؛یارانه سوخت حمل و نقل هوایی  نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی اظهار داشت :مازندران ظرفیت بالایی برای صادرات گل و گیاه دارد و نمونه بارز آن تولید کیفی گل محمدی است .

معاون وزیر جهاد کشاورزی  به ظرفیت گل محمدی در اراضی شیب دار و ارتفاعات مازندران به خصوص در دو دانگه و چهار دانگه ساری اشاره کرد و گفت :در سفر رییس جمهور به مازندران نیز به کشاورزی استان بیشترین توجه شد و اعتبارات قابل توجهی برای  این بخش در نظر گرفته شده  است .

وی بر لزوم  تولید نهال گواهی شده تاکید کرد و بیان داشت  که ۴۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر رییس جمهور به مازندران در این خصوص است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی :کیوی مازندران به برزیل می رود

توسعه گلخانه ماموریت مهم برای مقابله با خشکسالی 

برومندی با اشاره به این که  توسعه گلخانه های کشور بالغ بر سه هزارو ۵۷۶هکتار از مهمترین برنامه وزارتخانه است گفت که اصلاح و بازسازی گلخانه های کشور در سطح یکهزار و ۲۳۳ هکتار نیز از طرح های ملی دولت سیزدهم  است.

وی با بیان این که طرح توسعه باغ های دیم در اراضی شیبدار در سطح ۱۹هزارو ۴۴۹هکتار  و اصلاح و نوسازی باغ های کشور در سطح ۲۳۰هزار هکتار از برنامه های وزارتخانه جهاد کشاورزی  است ؛ ادامه داد: اصلاح و توسعه باغ های زیتون به میزان ۱۶هزارو ۱۰۰ هکتار نیز در دستور کار است.

وی باذکر این نکته  ایران در بخش تولید زعفران ؛گل محمدی و زرشک رتبه اول باغبانی جهان و در تولید پسته رتبه دوم را دارد :گفت که در تولید سیب؛ گردو؛ گیلاس؛ کشمش؛ انار؛ زیره سبز؛  خرما ؛زرد آلو ؛هلو و شلیل رتبه سوم باغبانی جهان را دارد گفت که در تولید کیوی و  سیاهدانه رتبه چهارم را داریم.

برومندی  سطح زیر کشت باغ های بارور و غیر بارور را سه میلیون هکتار معادل ۱۷ذرصد کشاورزی کشور دانست و گفت که سالانه ۲۵میلیون و ۷۰۰هزار تن آن معادل ۲۰درصد از کل تولیدات بخش کشاورزی را محصولات باغی تشکیل می دهد.

معاون جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد :طبق آمار متوسط ارزش کل صادرات  معادل حدود ۴.۶ میلیارد دلار طی یک دهه گذشته  مربوط به تولیدات محصولات  باغبانی کشور است.

به گفته برومندی ۳۷درصد اشتغال  کشاورزی کشور در بخش باغبانی است که با بازنگری و تدوین دستورالعمل های و منطبق با زیر ساخت ها موجود و حداقل سرمایه گذاری ؛ بهبود ۵۰درصدی وضعیت موجود دور از دسترس نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha