دریاسالار آمریکایی: واشنگتن باید از هم اکنون برای تهاجم چین به تایوان آماده شود

تهران- ایرنا- مایکل گیلدی (Michael Gilday) رئیس عملیات نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا با طرح ادعای پیشین این کشور مبنی بر طرح چین برای حمله به تایوان، گفت: ارتش آمریکا باید آماده پاسخگویی به تهاجم احتمالی پکن به تایوان در سال جاری میلادی باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک روز قبل آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز مدعی شده بود که چین قصد دارد تایوان را با سرعتی بسیار سریع‌تر از آنچه پیشتر تصور می‌شد، تصرف کند.

رئیس عملیات نیروی دریایی ایالات متحده، این پاسخ را در سوال اندیشکده شورای آتلانتیک در مورد احتمال تصرف تایوان توسط پکن تا سال ۲۰۲۷ ارایه کرد.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۰ سال گذشته، پکن هر یک از وعده‌های خود را زودتر از زمان اعلام شده اجرا کرده است، به این اندیشکده، گفت: این فقط به آنچه رئیس جمهور چین می‌گوید مربوط نیست، بلکه به نحوه رفتار و عملکرد چینی‌ها مربوط می‌شود.

دریاسالار گیلدی افزود: بنابراین وقتی در مورد ۲۰۲۷ صحبت می کنیم، در ذهن من (به معنای) ۲۰۲۲ یا بالقوه ۲۰۲۳ است. من نمی‌توانم این احتمال را رد کنم. اصلاً قصدم این نیست که از گفتن این حرف‌ها نگران باشم. فقط ما نمی‌توانیم آن را رد کنیم.

بر اساس این گزارش، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز یکشنبه در افتتاحیه کنگره حزب کمونیست در خصوص مسئله تایوان و مداخله جویی های آمریکا در این زمینه گفت: حل مسائل مرتبط با تایوان، یک موضوع داخلی مربوط به چین است ، موضوعی که باید توسط چینی ها حل و فصل شود. ما به تلاش برای یکپارچگی صلح آمیز با تایوان ادامه می دهیم اما هرگز خود را ملزم و متعهد به استفاده نکردن از ابزار نظامی نمی دانیم و حق استفاده از هرگونه اقدام لازم در این زمینه را برای خود محفوظ می دانیم .

واشنگتن از لحاظ تاریخی سیاست ابهام استراتژیک را در مورد مداخله نظامی احتمالی ایالات متحده در صورت حمله چین به تایوان حفظ کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha