هلال احمر قشم میزبان کارگاه کشوری تربیت مربی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری

قشم - ایرنا - مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان هرمزگان از برگزاری کارگاه کشوری تربیت مربی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری ویژه مدرسین تیم های سحر (سفیران حمایت‌های روانی) سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با همکاری صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) و میزبانی جمعیت هلال احمر جزیره قشم خبر داد.

مختار سلحشور عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: در این کارگاه آموزش که از روز (یکشنبه یکم تا روز جمعه ششم آبان ۱۴۰۱) در سالن کنفرانس هتل ارم جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس برگزار خواهد شد، ۴۰ نفر از مدرسین برگزیده تیم های سحر از سراسر کشور حضور دارند تا آخرین دستاوردهای بین المللی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری را فرا بگیرند.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان در این کارگاه با مفهوم خشونت علیه کودکان و پیامدهای آن، مفهوم اقدامات اجتماعی محور مشارکت و چالش های تسهیل گری اقدامات اجتماع محور، مباحث تشکیلاتی تیم های سحر، مفهوم کودک و حمایت از کودکان، اهمیت حمایت از کودکان و اصول حمایت از کودکان در شرایط اضطراری آشنا خواهند شد.

هلال احمر قشم میزبان کارگاه کشوری تربیت مربی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری

مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر استان هرمزگان توضیح داد: شناسایی خشونت علیه کودکان، پیشگیری و پاسخ گویی مفهوم و اصول حمایت های روانی - اجتماعی در زمان بلایا، هرم مداخلات اقدامات اجرایی به منظور حمایت روانی - اجتماعی، پاسخگویی در قبال جمعیت های آسیب دیده در زمان بلایا از دیگر آموزش های این کارگاه تربیت مربی است.

سلحشور اضافه کرد: شبیه سازی (گام اول)، حداقل استانداردهای حمایت از کودکان در شرایط اضطراری، مفهوم و اصول حمایت از کودکان جدا شده و بدون همراه، چگونگی جدا شدن از خانواده، فرآیند مستند سازی، ردیابی و باز پیوند خانواده، شبیه سازی (ادامه گام اول و دوم)، برنامه کاهش خطر بلایا و نقش آنها در تقویت تاب آوری کودکان، اهمیت پیشگیری از جدایی و مراقبت های جایگزین از دیگر مباحث آموزشی این کارگاه تخصصی است.

هلال احمر قشم میزبان کارگاه کشوری تربیت مربی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری

وی گفت: با برگزاری چنین کارگاه آموزشی در این سطح، تجربیات بین المللی در اختیار تیم های سحر (ساماندهی حمایت‌های روانی اجتماعی و فرهنگی) قرار می گیرد و می توان شاهد خدمات رسانی مطلوب تری در شرایط اضطراری پس از وقوع انواع حوادث، بلایا و سوانح احتمالی در کشور بود.

به گزارش ایرنا، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر سازمانی است داوطلب محور، اصول مدار و دارای تعامل سازنده با جهان که با ترویج روحیه بشردوستی، ایثار، تعاون، سازگاری اجتماعی و مسوولیت پذیری در میان جوانان، ظرفیت آنها را برای افزایش برخورداری انسان ها از کرامت، سلامت، محیط زیست سالم، صلح و احترام به کار می گیرد.

هلال احمر قشم میزبان کارگاه کشوری تربیت مربی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری

این سازمان نهادی مردمی و تخصصی در امور جوانان است که با انجام مطالعات راهبردی در زمینه اصول، اهداف و ارزش های نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، برای ارایه خدمات آموزشی هدایتی و تربیتی جوانان را جذب، توانمند و در قالب تیم‌های ورزیده سازماندهی می کند تا بتوانند از طریق انجام فعالیت های خداپسندانه، بشردوستانه، امدادی، عام المنفعه و داوطلبانه با دیگران تعامل و امور خود و جامعه را به طور موثری اداره و هدایت کنند.

یونیسف در سال ۱۹۴۶ به توصیه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایجاد شد و در سال ۱۹۵۳ مجمع عمومی این سازمان را به عنوان یکی از ارکان دائمی سازمان ملل شناخت و نام آن را از صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل به نام فعلی تغییر داد و فعالیت‌های یونیسف بیشتر در جهت ارایه کمک های لازم و حمایت از کودکان کشورهای در حال توسعه است.

هلال احمر قشم میزبان کارگاه کشوری تربیت مربی حمایت از کودکان در شرایط اضطراری

برگزاری مسابقه شعر و قصه گویی، آموزش تمرین زلزله و نحوه پناهگیری، نقاشی با پاستیل بر روی کاغذ، اهدا هدیه به کودکان مناطق زلزله زده، اجرای مسابقه طناب کشی، اهدا جعبه کمک های اولیه، درد دل با کودکان، انجام مصاحبه، انجام تست شدت علایم اختلال استرس پس از آسیب موسوم به ptsd، تست روانشناسی ویلیامز، بررسی نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان، بررسی نگرانی آنها، اجرای برنامه های شاد در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث و بلایا برای کودکان از جمله برنامه های تیم های سحر برای ترمیم حال روحی و روانی  کودکان در شرایط اضطراری است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha