امضای قرارداد همکاری فناورانه ایران به ارزش ۵.۵ میلیون دلار با ازبکستان

تهران - ایرنا - هیات تجاری و فناوری ایران یک قرارداد همکاری فناورانه به ارزش ۵.۵ میلیون دلار و ۱۵ تفاهم‌نامه همکاری فناورانه به ارزش ۶.۵ میلیون دلار بین شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش دولتی و خصوصی ازبکستان امضا کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، هیات ایرانی که برای شرکت در نمایشگاه هفته نوآوری ازبکستان به این کشور سفر کرده است در حاشیه این نمایشگاه و پیرو موافقت اولیه وزیر توسعه نوآوری ازبکستان در نشستی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تأمین مالی نوآوری بین ایران و ازبکستان شرکت کردند.

در این نشست که با حضور نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی ایران و مدیرعامل صندوق تأمین مالی علم و حمایت از نوآوری ازبکستان برگزار شد، یک قرارداد همکاری فناورانه به ارزش ۵.۵ میلیون دلار و ۱۵ تفاهم‌نامه همکاری فناورانه به ارزش ۶.۵ میلیون دلار بین شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش دولتی و خصوصی ازبکستان امضا شد.

در پاویون ملی ایران در نمایشگاه هفته نوآوری ازبکستان که با حمایت صندوق نوآوری و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برپا شده است، ۲۹ شرکت دانش بنیان ایرانی به عرضه محصولات و توانمندی‌های خود پرداختند.

پیشنهاد تأسیس صندوق مشترک تأمین مالی طرح‌های نوآورانه میان ایران و ازبکستان

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در این نشست، بنیاد جان اوکنف مدیرعامل صندوق تأمین مالی علم و حمایت از نوآوری ازبکستان به تجربه این صندوق در تأمین مالی استارتاپ‌ها و پروژه‌های بین‌المللی در کشورهایی نظیر بلاروس، مجارستان و اوکراین اشاره کرد.

مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این دیدار ضمن اشاره به تجربه این صندوق در راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه با همکاری بخش خصوصی، پیشنهاد تأسیس صندوق مشترک برای تأمین مالی طرح‌های نوآورانه دو کشور را مطرح کرد.

در این نشست مقرر شد دو طرف پیشنهادهای خود در دو حوزه تأمین مالی پروژه‌های مشخص و تأسیس صندوق مشترک را جهت اجرا ارائه کنند.

امضای قرارداد همکاری فناورانه ایران به ارزش ۵.۵ میلیون دلار با ازبکستان

گفت و گوی مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری ایران با وزیر نوآوری ازبکستان

همچنین پیش از این دیدار مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی ایران با وزیر نوآوری ازبکستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار شاوردی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی را در حوزه صادرات و تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تشریح و بر توسعه همکاری‌های فناورانه دو کشور تأکید کرد.

وزیر نوآوری ازبکستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از صندوق نوآوری ایران در راستای حمایت از حضور شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در نمایشگاه هفته نوآوری ازبکستان، پیشنهاد ایجاد خط اعتباری مشترک جهت تسهیل ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار این کشور و تخصیص فضای رایگان به این شرکت‌ها برای استقرار محصولات فناورانه ایرانی در ازبکستان را مطرح کرد.

بر اساس آخرین گزارش شاخص جهانی نوآوری که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است، ایران در این شاخص جایگاه دوم و ازبکستان در جایگاه سوم منطقه آسیای مرکزی و جنوبی قرار گرفته‌اند.

بازدید مقامات ازبکستانی از پاویون ملی ایران در نمایشگاه هفته نوآوری ازبکستان

همچنین در حاشیه این نمایشگاه، وزیر توسعه نوآوری، مشاور رییس‌جمهور ازبکستان در امور نوآوری، معاونان وزیر توسعه نوآوری ازبکستان و سفیر کشورمان در تاشکند از نمایشگاه بازدید کردند و با محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در پاویون آشنا شدند.

وزیر توسعه نوآوری ازبکستان در بازدید از پاویون ایران، ضمن استقبال از محصولات دانش‌بنیان ایرانی به منظور توسعه همکاری‌های فناورانه با هر شرکت، دستورات لازم را به معاونان و مشاوران خود ارائه کرد و پیرو دستور وی، جلسات مذاکره شرکت‌ها با افراد و نهادهای مرتبط برگزار شد.

در این نمایشگاه ۳۰ شرکت دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دستاوردها و محصولات خود را به نمایش گذاشتند و با خریداران و سرمایه‌گذارانی از ۱۷ کشور جهان به گفت و گو و مذاکره نشستند.

دیدار نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان ایران با سفیر ایران در ازبکستان

همچنین نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با سفیر ایران در ازبکستان دیدار و گفت و گو کردند.

حمید نیرآبادی ضمن معرفی ظرفیت‌های بازار ازبکستان برای شرکت‌های ایرانی، این بازار را بازاری با ظرفیت‌های بسیار بالا برای حضور شرکت‌های کشور توصیف کرد.

وی اعلام کرد: سفارت ایران در ازبکستان با توجه به وظایف خود می‌تواند همکاری‌های دو جانبه با نهادهای دولتی یا شرکت‌های خصوصی ازبکستان را با کمک کارشناس اقتصادی سفارت پیش ببرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha