۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۰۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84922004
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲۴ تن فرآورده دامی غیرقابل مصرف در کردستان معدوم شد

سنندج- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: نیمه اول امسال، ۱۲۴ هزار و ۴۸۰ کیلوگرم فرآورده دامی غیر قابل مصرف در استان شناسایی، ضبط و به دستور مراجع قضایی معدوم شد.

به گزارش ایرنا، مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نیمه نخست امسال پنج هزار و ۵۰۰ مورد تخلف بهداشتی در مراکز عرضه و نگهداری ثبت و تعداد ۱۶۶ پرونده به مراجع قضایی ارجاع شد که منجر به پلمپ ۱۰ مرکز متخلف شد.

وی از نظارت مستمر اکیپ های دامپزشکی استان در قالب ۴۳ طرح نظارتی، مناسبتی و تشدید بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در نیمه اول سال جاری خبر داد و افزود: در راستای تامین سلامت غذایی و امنیت بهداشتی فرآورده های خام دامی تعداد ۹۲ هزار و ۳۳۵  مورد بازرسی از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآرده های خام دامی صورت گرفت.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: در همین مدت برای کنترل و نظارت بهداشتی فرآورده های خام دامی تعداد ۸۵۰ نمونه در قالب طرح های نظارتی، بهبود کیفیت، طرح ارتقا و نظارت برفرآورده های صادراتی اخذ شده و آزمایش های لازم در آزمایشگاه اداره کل و یا آزمایشگاه های مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است. 

نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه بیش از ۲۸ میلیون کیلوگرم گوشت

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری با استقرار مسئولین فنی بهداشتی و ناظرین بهداشتی شبکه های دامپزشکی در کشتارگاه های دام و طیور استان، مقدار ۲۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۹۸۷ کیلو گرم گوشت مرغ و قرمز تولید و به بازار مصرف ارائه شده است.

مجتبی ورمقانی به کشتار تعداد ۱۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۶۰۱  قطعه طیور گوشتی در نیمه اول امسال اشاره کرد و افزود: در کشتارگاه های دام استان نیز ناظران بهداشتی دولتی به صورت تمام وقت و مسوولین فنی بهداشتی و دستیاران آنها بر مراحل تولید گوشت، سلامت ۶۳ هزار و ۶۶۴ راس دام سبک و ۱۸ هزار و ۳۰۷ راس دام سنگین در لایه های نظارتی بعدی شبکه های دامپزشکی و اکیپ های ستادی اداره کل،  به شکل مستمر نظارت دارند.

وی ادامه داد: در این مدت ۵۰ بازدید کارشناسی از کشتارگاه های دام و ۵۸۰ بازدید کارشناسی از کشتارگاه های طیور توسط اکیپ های شبکه های دامپزشکی و ستادی اداره کل انجام شده است و در هفت کشتارگاه صنعتی طیور، ۲۴ میلیون و ۸۲ هزار و ۳۷۲  کیلوگرم گوشت مرغ و همچنین در ۷ کشتارگاه دام استان نیز  ۴ میلیون و ۸۱۷ هزار و ۶۱۵  کیلوگرم گوشت قرمز بهداشتی تولید و روانه بازار مصرف شده است.

ورمقانی یادآور شد: در این راستا در کشتارگاه های دام استان مقدار ۳۶ هزار و ۶۱۶  کیلوگرم و در کشتارگاه های طیور استان ۳۵۵ هزار و ۵۵۴ کیلوگرم و در مجموع ۳۹۲ هزار و ۱۷۰ کیلوگرم فرآورده غیر قابل مصرف، عفونی و بیمار، تحت نظارت دامپزشکی شناسایی، ضبط و معدوم شده است.

مصرف بیش از ۱۴۹ میلیون دز واکسن در مزارع پرورشی مرغ گوشتی کردستان

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کردستان هم از تزریق بیش از ۱۴۹ میلیون دز واکسن طیور در مزارع مرغ گوشتی استان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ خبر داد.

صابر صلواتی اظهار داشت: بر اساس گزارش سامانه GIS در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۴۹ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۹۱۲ دز واکسن در مزارع مرغ گوشتی استان مصرف شده است.

وی یادآور شد: نظر به الزام واکسیناسیون تزریقی نیوکاسل در تمام واحدهای پرورشی استان، با وجود کاهش جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مقدار ۱۶ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۷۷۴ دز واکسن تزریق شده که ۳۲ درصد رشد داشته است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور دامپزشکی کردستان گفت: در مدت یاد شده همچنین مقدار ۴۸۲ هزار و ۲۳۵ دز واکسن آشامیدنی نیوکاسل مقاوم به حرارت در جمعیت طیور بومی استان مصرف شده است.

صلواتی اضافه کرد: سیاست این اداره کل در مهار و کنترل بیماری نیوکاسل با اقداماتی از قبیل عقیم سازی کود و محدودیت جوجه ریزی در کانون ها موجب شده تعداد کانون های بیماری نیوکاسل از ۲۵۳ کانون و تلفات یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۳۹۶ قطعه در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۴۲ کانون و تلفات ۲۰۹ هزار و ۹۲۶ قطعه در سال جاری کاهش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha