ذخایر خونی خراسان رضوی در فصل پاییز با کاهش مواجه است

مشهد- ایرنا- سرپرست واحد برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره ‌کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در فصل پاییز ذخایر خونی این استان به دلیل پایین بودن میزان مراجعان به پایگاه‌های انتقال خون خراسان رضوی با کاهش مواجه است.

دکتر محمد شریف ‌الحسینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش مشغله مردم با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین شیوع بیماریهای فصلی از علل کاهش چشمگیر میزان مراجعان به پایگاه‌های انتقال خون استان خراسان رضوی به شمار می رود.

وی بیان کرد: از آن جا که باید ذخایر خونی کفایت ١٠ روزه را دارا باشند تا هیچ زائر و مجاوری به علت کمبود خون و یا فراورده‌های خونی در خراسان رضوی با مشکل مواجه نشود، اکنون ذخایر انتقال خون استان با کاهش مواجه است که همراهی مردم در تمامی گروه‌های خونی را می‌طلبد.

شریف‌الحسینی تاکید کرد: همانطور که بارها تاکید شده است، ویروس کرونا از طریق اهدای خون منتقل نمی‌شود و از سوی دیگر پایگاه‌های انتقال خون محل رفت و آمد افراد سالم جامعه هستند و پروتکل‌های بهداشتی با نهایت دقت در این پایگاه‌ها رعایت شده است.

سرپرست واحد برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان اداره ‌کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: تمامی پایگاه‌های انتقال خون استان در شیفت صبح از ساعت ٠٧:٤٥ تا ١٣ و پایگاه فنی مرکزی امام رضا (ع) در خیابان دانشگاه در شیفت عصر از ساعت ١٣:٣٠ تا ١٨:٤٥ نیز فعال و پذیرای اهداکنندگان خون است.

اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون ۶۲ بیمارستان این استان را بر عهده دارد.

هم‌اکنون ۱۳ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال هستند.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

از ۱۸۹ هزار و ۶۳ داوطلب که پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کرده بودند، ۱۴۲ هزار و ۸۷۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha