استاد دانشگاه شیراز: برای کارِ گروهی، فرهنگ‌سازی شود

شیراز-ایرنا-استاد دانشگاه شیراز که نام وی در فهرست دانشمندان ۲ درصد پر استناد دنیا قرار دارد، با بیان اینکه کارِ گروهی به مثابه یک هنر است و افراد باید آنرا تجربه کنند و فرا بگیرند، گفت: در حال حاضر جای خالی کارهای تیمی و فرهنگ‌سازی در این زمینه احساس می‌شود.

دکتر سید ستار هاشمی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: انجام کار تیمی منجر به هم افزایی و ارتقاء سطح دانش افراد خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد:‌ کارهای تیمی و فرهنگ‌سازی در این زمینه باید از سنین کودکی فرا گرفته شود؛ در انجام یک کار تیمی ممکن است از برخی منافع کوتاه مدت خود بگذریم، اما در بلند مدت اثر کار گروهی ارزش خود را نشان می‌دهد و نیاز است در این حوزه وقت بیشتری برای ترویج بگذاریم. 
استاد دانشگاه شیراز با اعتقاد به اینکه جِنس کارگروهی تجربه و یادگیری است، افزود: دلیل عدم تمایل بسیاری از دانشجویان به کارگروهی این است که بسیاری از آنها بر این باور هستند که ایده متعلق به خودشان ممکن است در یک کار تیمی کُپی برداری شود. این در حالیست که ایده آنها  هر چه بیشتر مورد ارزیابی و نقد و نظر قرار بگیرد بالغ تر می‌شود و بیشتر قابلیت اجرا دارد.
هاشمی به تشریح فعالیت و اقدامات اجرایی خود در حوزه پژوهشی پرداخت و بیان کرد: در یک بازه زمانی پنج ساله که تمرکز بر روی کارهای پژوهشی کاربردی و کنفرانس‌های بین‌المللی معتبر بود، موضوعاتی که می توانست به نیازهای داخل کشور کمک کند و مورد توجه پژوهشگران مختلف در سطح جهانی قرار بگیرد، در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: اقداماتی که تاکنون انجام داده ایم به واسطه ارتباطاتی بوده که با حوزه صنعت داشتیم؛ تلاش شد موضوعاتی که دانشجویان این مقطع رشته تحصیلی شامل کارشناسی ارشد و دکترا دنبال می‌کنند موضوعات مرتبط با صنعت باشد. این در حالیست که انتخاب و اجرای فعالیت‌ها در این حوزه بدین دلیل بود که مقالات ما در مجامع بین المللی بسیار مورد توجه قرار گرفت و دانشجویان توانمند در بخش کامپیوتر دانشگاه شیراز نیز باتوجه به علاقمندی خود و با بهره‌گیری از آزمایشگاه هوش مصنوعی در این حوزه حرکت کردند.
هاشمی که در حال حاضر به استاد تمامی ارتقاء یافته است، افزود: در هیچ مقطعی دانشجوی دانشگاه شیراز نبوده‌ام اما حضور در این دانشگاه و انجام کارهای اجرایی و تیمی در حوزه صنعت، منجر به کسب تجربیات بسیاری برای من شد.
به گفته این استاد دانشگاه، بسیاری از دانشجویان دانشگاه شیراز پس از فارغ التحصیلی خود جذب دستگاه های مختلف اجرایی و اثرگذار کشور و همچنین مؤسسات تحقیقاتی معتبر در دنیا در کشورهای مختلفی همچون آمریکا، اروپا و استرالیا شده‌اند و تلاش همه آنها بر این بوده است تا سطح کار و کیفیت کار را فدای سایر امور نکنند.
او ادامه داد: ارتباط مؤثری که با دانشجویان داشتیم موجب شد تا مقالات ما در مجامع علمی و معتبر دنیا مورد توجه قرار گیرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افراد از زوایای مختلف به دانش نگاه می کنند، ادامه داد: باتوجه به نظرات تکمیلی که ارائه می‌شود، همفکری می تواند در مسیر درست خود منجر به هم افزایی بیشتر شود.
هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت علمی دانشگاه شیراز پس از شیوع پاندمی کرونا، گفت: تمامی دانشگاه‌های کشور و نه تنها دانشگاه شیراز همواره تلاش‌شان بر این بوده است که در شرایط مختلف کیفیت ارائه مطالب و کیفیت علمی خود را در حد مطلوب حفظ کنند. اما آموزش مجازی، در شرایطی که امکان ارائه حضوری دروس وجود دارد برای برخی از رشته ها توصیه نمی‌شود و آنگونه که در ادبیات جهانی ارائه شده، آموزش باید به صورت ترکیبی استفاده شود. متأسفانه  این شرایط در دوران کرونا فراهم نبود.
این استاد دانشگاه شیراز ادامه‌ داد: بدون شک برگشتن به شرایط عادی و ایجاد تعاملات رو در رو و حضور در محیط دانشگاهی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، می‌تواند انگیزه قوی‌تری برای دانشجویان ایجاد کند. چراکه دانشجویان در کنار یکدیگر می‌توانند به پویایی محیط دانشگاه و اجرای کار تیمی کمک کنند.
وی در ادامه توصیه کرد: افراد در موضوعات مختلف بویژه در حوزه تحقیقاتی و پژوهشی اگر تمرکز و استمرار داشته باشند و نا امید نشوند، به سمت مسیر درست خواهند رفت و جواب خود را دریافت خواهند کرد.

ستار هاشمی که متولد سال ۱۳۵۵ است، از سال ۸۷ وارد دانشگاه شیراز شد و آموزش و کارهای پژوهشی و مدیریتی را از سال ۹۰ آغاز کرد. مدیرکلی ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در سال ۹۳ و فعالیت به عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات از سال ۹۵ از جمله سوابق کاری این استادیار است. وی سال ۹۸ در حکمی از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان معاونت نوآوری و فناوری این وزارتخانه منصوب شد. 
  انتشار مقالات علمی از سوی هاشمی و ارجاعات در سطح ملی و بین المللی به مقالات وی سبب شد تا عملکرد این استادیار دانشگاه شیراز در رتبه بندی‌های مؤسسات علم‌سنجی دنیا مورد توجه قرار گیرد. این استادیار دانشگاه شیراز اخیرا براساس گزارش سالیانه‌ الزویر به‌ عنوان یکی از دانشمندان ۲ درصد پر استناد دنیا معرفی شده‌ است.
براساس گزارش سالیانه‌ الزویر که در سال ۲۰۲۲  به‌تازگی منتشر شده بیانگر آن است که  بر اساس شاخص‌های استنادی پایگاه داده‌ای، بیش‌ از صدهزار دانشمند برتر شناسایی شده است  این اطلاعات استانداردشده درخصوص استناد به مقالات و یک شاخص ترکیبی ارائه می‌شود. بر اساس این گزارش، دانشمندان در ۲۲حوزه‌ علمی و ۱۷۶ زیرشاخه طبقه‌بندی می‌شوند. صدک‌های مربوط به حوزه و زیر رشته نیز برای همه دانشمندانی که حداقل ۵ مقاله منتشر کرده‌اند ارائه شده است. داده‌های شغلی تا پایان سال ۲۰۲۲ به‌روز می‌شوند. براساس شاخص‌های استنادی الزویر ، ۴۱ عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز در شمار دانشمندان ۲درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند، ۲۷ نفر از استادان دانشگاه شیراز  نیز براساس وضعیت استنادات در طول حیات علمی ، به‌عنوان دانشمندان دو درصد پر استناد دنیا معرفی شده‌اند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha