۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84924788
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مجتمع بندری انزلی می‌تواند موتور محرکه توسعه همه جانبه گیلان و کشور باشد

رشت - ایرنا- معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با اشاره به ظرفیت‌های مجتمع بندری انزلی و ارتباط مطلوب گیلان با همسایگان شمالی گفت: این مجتمع بندری می‌تواند موتور محرکه توسعه همه جانبه استان و کشور باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن کوشش‌تبار روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع بندری انزلی عنوان کرد: رئیس جمهور در تمام سفرهای استانی بر برقراری ارتباط استان‌های مرزی با کشورهای همسایه تاکید دارد و این امر به خوبی در گیلان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به نقش کریدورهای بین‌المللی در منطقه افزود: با نگاهی به تاریخچه ایران، کشورهای شمالی دریای خزر همواره به دنبال راهی برای دستیابی به آبهای ازاد از طریق ایران بوده اند با هدف‌گذاری رئیس جمهور و مجموعه مدیران کشور که زمینه حضور ایران در عرصه‌های جدید تجاری منطقه مثل شانگ‌های. فراهم شده می‌تواند مجتمع بندری انزلی را به جایگاه اصلی خود برگرداند

وی تصریح کرد: با تحقق این امر می‌توانیم ادای دین به بندر انزلی داشته باشیم و این به معنی برنامه‌ریزی مطلوب و امیدوار کننده با مجهز کردن انزلی به تجهیزات است.
وی یاد آوری کرد: باید بتوانیم‌ از فرصتها سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم و زمینه نقش‌آفرینی بهتر را برای کشورهای دریای خزر در ترانزیت کالا فراهم کنیم.
کوشش تبار تاکید کرد: باید با استاندارد سازی، متنوع سازی زمینه استفاده درست از ظرفیت ترانزیت حمل بار داشته باشیم. صادرات محصولات کشاورزی از مطالبات همیشگی کشورهای شمالی بوده است که ما می توانیم روی مجتمع بندری انزلی فراهم کنیم و این نشان می‌دهد به نوعی هدف گذاری توسعه اقتصادی ما مبتنی بر اقتصاد همسایگان شکل می گیرد.
وی تصریح کرد: بندر انزلی باید به عنوان مرجع حوزه ترانزیت کشور شود و بدین منظور باید فضا برای علاقه مندان اقتصاد دریا محور ایجاد شود تا از نزدیک از ظرفیت های مجتمع بندر انزلی دیدن کنند ضمن آنکه این بندر زمینه مطالعاتی خوبی برای دانشگاه ها جهت استفاده از ظرفیت ها را فراهم می کند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش تنوع محصولات صادراتی انزلی می تواند به قطب صادرات کشور تبدیل شود و امید است هرچه زودتر امکان جابجایی کالا توسط ریل و اتصال مجموعه به حمل و نقل ریلی کشور فراهم شود و ما به عنوان دولت تسهیل‌گری در قانون و مقررات را خواهیم داشت.

وی همچنین در جرین بازدید از فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت با بیان اینکه این فرودگاه ظرفیت دارد که در بخش زیرساختی کشور نقش موثری ایفا نماید، گفت : در گیلان شاهد تحولاتی در حوزه اقتصادی هستیم و این فرودگاه روزهای خوبی را با توجه به برنامه‌ریزی‌های و هدف‌گذاری‌های ارزشمند پیشرو دارد.
 کوشش تبار افزود : این فرودگاه با مدیریت راهبردی در محدوده ای قرار گرفته که در کنار خود بازار ۳۰۰ میلیونی کشورهای همسایه های شمالی را دارد. این استعداد در فرودگاه و استان گیلان وجود دارد تا بتواند به هاب تجاری و صادراتی تبدیل شود.
وی اضافه کرد : در بخش تعمیرگاهی نیز این ظرفیت وجود دارد که هواپیماها در فرودگاه بین المللی بتوانند شب را بیتوته کنند و همه این موارد به معنی ظرفیت فرودگاه بین المللی سردار جنگل برای دستیابی به هاب گردشگری است.
کوشش تبار تصریح کرد : در هشت کیلومتری این فرودگاه پایانه صادراتی با وسعت ۵۵ هکتار در حال شکل‌گیری است و این به معنای ایجاد زنجیره کامل ارزش افزوده و فرصت شغلی متنوع و در عین حال خدمات‌دهی بسیار گوناگون در حوزه تجاری و صادراتی است.
وی ادامه داد: هدف گذاری در حوزه زیرساختی استان آینده خوبی را نوید می دهد و دولت و مجلس باید در کنار هم مشکل مالی استان را حل کنند و این پروژه به صورت ویژه در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شود و برای آن تامین اعتبار داشته باشد. همچنین با کمک هم باید موانع اولیه در مسیر تطویل باند را حل کنیم تا شاهد رونق و شکوفایی صادرات در فرودگاه بین المللی سردار جنگل باشیم.
مجتمع بندری انزلی در مجموع دارای ۱۹۰ هزار تن ظرفیت سیلو و ۱۴۴ هزار تن انبار نگهداری غلات و ۱۶ هزار تن مخازن نگهداری روغن است.
مجتمع بندری انزلی با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال و سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی بزرگترین و مجهزترین بندر ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود که به عنوان یک برند شناخته شده در منطقه همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور است.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور است که با قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقشی برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.
بندر چند منظوره آستارا نیز با ۵۵ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا بوده و دارای ۲ پست اسکله می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha