آغاز ثبت نام کنکور ۱۴۰۲ از فردا در سیستم جامع آزمون سراسری

تهران- ایرنا- رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ثبت نام کنکور ۱۴۰۲ از فردا در سیستم جامع آزمون سراسری آغاز می‌شود که این سیستم متکی به شماره تلفن همراه هر داوطلب است و تا پایان عمر وی فعال خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالرسول پورعباس امروز (شنبه) در نشست خبری به مناسبت آغاز ثبت‌نام نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از فردا  افزود: ثبت نام آزمون سراسری سال آینده از عصر فردا (هشتم آبان ماه) در سیستم جدیدی به نام سیستم جامع آزمون سراسری انجام می شود.

وی ادامه داد: هر داوطلب در این سیستم یک صفحه یا منزلگاه برای خود دارد که تا پایان عمر وی فعال خواهد بود و در آزمون های بعدی نیز می تواند با ثبت نام در این صفحه شرکت کند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درمورد تغییرات در آزمون سال ۱۴۰۲ گفت: این آزمون در دو نوبت دی ماه (۲۹ و ۳۰ دی) و تیرماه (۱۴ و ۱۵تیر) برگزار می شود.

پورعباس ادامه داد: نتیجه نوبت اول آزمون اسفند ۱۴۰۱ و به صورت نمره خام و نمره کل آزمون اختصاصی و نتیجه نوبت دوم مرداد ماه اعلام می شود، سوابق تحصیلی نیز مرداد از آموزش و پرورش اخذ و نمره کل داوطلب بعد از ان اعلام می شود. داوطلبان در این صورت می توانند برای پذیرش اقدام کننند یا نمره خود را برای دو سال حفظ کنند و پذیرش انجام ندهند.

وی در این نشست در پاسخ به پرسشی درخصوص ماده ۵ ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از قانون سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:بر اساس این ماده موسسات آموزش عالی می توانند در پذیرش دانشجو در رشته محل های پرمتقاضی حدنصاب برای نمره‌کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی تعیین کند، ولی شیوه پذیرش دانشجو در سال جاری همچون سال‌های گذشته است.

رییس سازمان سنجش یادآور شد: پذیرش دانشجو از کنکور ۱۴۰۳ بیشتر در اختیار دانشگاه‌ها قرار می گیرد که هنوز تصمیم قطعی برای این موضوع گرفته نشده است.

پورعباس همچنین با تاکید بر اهمیت درج درست معدل برای داوطلبان رشته های بدون آزمون گفت: پذیرش در رشته های بدون آزمون باید بر اساس معدل آموزش و پرورش باشد، از داوطلبان می خواهیم معدل های سال های قبل خود را دقیق ثبت کنند، ولی از سال بعد با همکاری آموزش و پرورش سامانه ای خواهیم داشت که سازمان سنجش معدل های درست را از آموزش و پرورش دریافت می کند.

وی همچنین درمورد اتصال به پنجره واحد دولت توضیح داد: سازمان سنجش برای خدمات عمومی به پنجره واحد دولت می پیوندد ولی برای خدمات تخصصی این اتفاق نمی افتد، زیرا داده های ما مشتری خاص دارد و در برخی زمان ها مراجعات به سایت این سازمان زیاد است و در این صورت فقط پنجره خدمات سازمان پاسخگوی تعداد زیاد مراجعات خواهد بود.

توضیحات معاون فنی و آماری سازمان سنجش درمورد سیستم جامع آزمون سراسری

معاون فنی و آماری سازمان سنجش و آموزش کشور هم در ادامه این نشست سیستم جامع آزمون سراسری را توضیح داد و اظهار داشت: در این سیستم هر داوطلب باید بر اساس یک شماره تلفن همراه اطلاعات خود را ثبت کند و ترجیح این است که با شماره تلفن همراه متعلق به خود داوطلب یا افراد درجه یک باشد و از هر تلفن همراه فقط یک بار استفاده شود، زیرا یک رمز عبور ۶ رقمی برای برد ارسال می شود و باید تلفن فعال و منحصر به یک داوطلب باشد.

احسان جمالی خاطرنشان کرد: این سیستم در مرحله اول صفحه اطلاعات کلی داوطلب را ثبت نام می کند و بعد از آن اطلاعات هویتی افراد ثبت می شود.

وی یادآور شد: اطلاعات تماس و سکونت در مرحله بعدی و سوابق تحصیلی در مرحله بعدی در سیستم قرار می گیرد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش و آموزش کشور افزود: بعد از بارگزاری آزمون اوایل مرداد نتیجه در همان سیستم جامع نمایش داده می‌شود. انتخاب رشته و نتیجه نهایی و کارنامه نهایی نیز در همان سیستم امکان پذیر است و داوطلب می‌تواند سال های اینده هم از این سیستم استفاده کند.

جمالی همچنین درمورد شیوه اخذ سوابق تحصیلی داوطلبان در آزمون سراسری اظهار داشت: برای داوطلبان پایه دوازدهم کد سوابق تحصیلی اخذ و اصل سوابق از اموزش و پرورش دریافت می‌شود.

وی مرحله بعدی ثبت نام در آزمون را اطلاعات گروه آزمایشی دانست و ادامه داد: روند انجام ثبت نام وقتی تمام می شود که داوطلب اطلاعات گروه آزمایشی خود را ثبت، عکس و سهمیه آزمون را مشخص و در مرحله آخر حق ثبت نام را پرداخت کند. حق ثبت نام برای آزمون امسال  ۱۳۰ هزار تومان و سه هزار تومان برای هزینه های پیامک های ارسال است.

معاون سازمان سنجش اظهار داشت: بعد از پایان ثبت نام به فرد پیامکی ارسال و اطلاعات کلی به او داده می شود، ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نام ممکن است و فعلا تا پنج بار ویرایش اطلاعات را برای سیستم طراحی کرده ایم ولی باید در ثبت اطلاعات تا جایی که می توانند دقت کنند.

جمالی همچنین گفت: در پایان روند ثبت نام همچنین سیستم در یک صفحه تمام اطلاعات ثبت شده را نشان می دهد، داوطلب می تواند آن صفحه را چاپ (پرینت) کرده و به عنوان سندی برای خود حفظ کند.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش تاکید کرد: اشتباه در ثبت معدل می‌تواند منجر به حذف داوطلبان از فرآیندِ انتخاب شود. همچنین داوطلبان برای ثبت نام در ازمون سراسری امسال اصلا به کافی‌نت ها مراجعه و اطمینان نکنند زیرا بسیاری خطاها در فرایند ثبت‌نام توسط کافی‌نت‌ها صورت می‌گیرد.وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تغییر تعداد حوزه های برگزاری آزمون ۱۴۰۲ گفت: تعداد حوزه‌ها تغییر نمی کند و همچون سال گذشته است.

رفع شبهه از آزمون ۱۴۰۱

معاون امور آزمون های سازمان سنجش نیز در این نشسست در مورد داوطلبان شبهه‌دار در آزمون ۱۴۰۱ توضیح داد: تعدادی از داوطلبان سرجلسه با ابزار تقلب دیده شدند که در مورد این افراد وضعیت مشخص است و ازمون انها ابطال می شود و بر اساس رای هیات بدوی رسیدگی می شود.

حسن مروتی ادامه داد: اما در مورد نتیجه ازمون برخی داوطلبان شبهه هایی وجود داشت، مانند اینکه فرد <زمون این دوره را نسبت به سال های قبل بسیار بهتر داده بود یا نسبت به نمرات دوره های متوسطه بسیار بهتر بود.

به گفته وی برای این افراد آزمون مجدد برگزار شده که ۷۰۰ نفر دوباره در ازمون شرکت کردند و نتیجه این آزمون نیز به زودی اعلام می شود.

معاون امور آزمون های سازمان سنجش و آموزش کشور افزود: با اینکه بارها در مورد تقلب و تخلف و شبکه های تقلب در فضای مجازی هشدار داده شده بود، در آزمون رفع شبهه نیز بار دیگر شبکه های تقلب کشف شد یا افرادی در این ازمون هم با ابزار مختلف به دنبال تقلب بودند.

مروتی اظهار امیدواری کرد با برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیک به شکل کامل تقلب و تخلف در آزمون سراسری ممکن نباشد.

وی درمورد مجازات افراد متلقب و متخلف در ازمون سراسری گفت: بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون سراسری مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی هیات های بدوی و هیات تجدید نظر به این نوع تخلفات رسیدگی می کنند که در نمایندگانی از قوه قضاییه، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و غیره در آن حضور دارند.

معاون امور آزمون های سازمان سنجش ادامه داد: برای داوطلبان متخلف بین یک تا ۱۰ سال محرومیت از شرکت در آزمون و برای افراد غیرداوطلبی که در تقلب و تخلف کمک کرده باشند بین یک تا ۵ سال زندان درنظر گرفته می شود البته این رای مانند همه ارای دیگر در کشور قابل بررسی و ارائه برای تجدید نظر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha