حدود هشت هزار هکتار جنگل‌های آفت‌زده غرب مازندران شناسایی شد

نوشهر - ایرنا - معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر از شناسایی هفت هزار و ۹۲۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی به انواع آفت در غرب مازندران خبر داد.

بهروز بایی لاشکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با توجه به پایش های صورت گرفته در سال جاری هفت هزار و ۹۰۰ هکتار عرصه طبیعی آلوده به انواع آفات در غرب مازندران شناسایی شد که از این مقدار سه هزار و ۲۰۰ هکتار وضعیت بحرانی دارد و این در حالی بود که سال گذشته ۶ هزار  و ۸۰۰ هکتار از عرصه طبیعی منطقه آلوده بود.

وی مهم ترین آفت امسال را با توجه به شدت آسیب را پروانه ابریشم بافت ناجور معرفی کرد و افزود بیشتر این آفت عرصه های طبیعی منطقه چالوس و بخش کجور شهرستان نوشهر را آلوده کرده است.

معاون منابع طبیعی غرب مازندران خاطرنشان کرد: امسال ۵۱ هزار و ۶۰۰ هکتار از سطح منابع طبیعی منطقه مورد پایش آفات و بیماری ها قرار گرفت که نسبت به سال گذشته ۶۵ درصدی افزایش داشته است.

وی از اجرای عملیات کنترل آفات و بیماری ها در ۳۴۰ هکتار از عرصه های آلوده امسال با تخصیص ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خرید محلول سازگار با محیط زیست و اجرای عملیات مکانیکی شامل هرس و جمع آوری لانه ها لارو و محلول پاشی خبر داد.

بایی لاشکی تخصیص اعتبارات بیشتر برای جلوگیری از گسترش آفات در عرصه های جنگلی و مرتعی غرب مازندران را خواستار شد و افزود: باید برای یک هزار و ۶۰ هکتار عملیات کنترل آفات انجام شود که شامل محول پاشی و کنترل مکانیکی است که بالغ بر سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

وی ادامه داد: با توجه به طغیان آفات در سالجاری سطح کنترل پیش بینی شده برای کنترل آفات شامل پروانه تخم انگشتری با ۵۰۰ هکتار در عرصه های طبیعی نوشهر و پروانه ابریشم بافت ناجور با ۱۵۰ هکتار در منطقه چالوس و  بخش کجور، شب پره شمشاد در حوزه نوشهر با ۶۰هکتار، پروانه سفید امریکایی با یکصد هکتار در منطقه رویان، سوسک قهوه ای برگ خوار توسکا با یکصد هکتار در منطقه دالخانی رامسر و پروانه دم قهوه ای با ۱۵۰ هکتار در منطقه کجور شهرستان نوشهر است.

مازندران دارای ۲ اداره کل منابع طبیعی یکی به مرکزیت ساری و دیگری به مرکزیت نوشهر است و حوزه اداره کل منابع طبیعی استان مازندران - نوشهر از گستره حدود ۳۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۱۹۷ هزار و ۱۵۲ هکتار مرتع از رامسر تا رویان را پوشش می‌دهد.   

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. البته لازم به ذکر است که بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی در کشور آذربایجان قرار دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

حدود ۸ هزار هکتار جنگل‌های آفت‌زده غرب مازندران شناسایی شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha