۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۰۵
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 84929566
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد مقام اروپایی از تایید سرمایه گذاری چین: ساده لوح نباشید

تهران – ایرنا - مسئول امور صنایع اتحادیه اروپا در گفت و گو با رویترز هشدار داد که دولت ها و شرکت های اروپایی باید بدانند که چین رقیب اتحادیه اروپا بوده و هنگام تائید سرمایه گذاری چین ساده لوح نباشند.

به گزارش سه شنبه ایرنا، سخنان تیِری برِتون در حال منتشر می شود که اولاف شولتس صدراعظم آلمان جمعه این هفته به چین سفر می کند. این نخستین سفر رسمی رهبر یک کشور اروپایی به چین پس از همه گیری ویروس کرونا است.

بسیاری از دیپلمات ها از تصمیم آلمان برای تائید فروش سهام بندر هامبورگ به یک شرکت چینی شگفت زده شده اند.

اتحادیه اروپا در سال های اخیر مجموعه ای از تدابیر کنترلی را برای محدود ساختن سرمایه گذاری شرکت های دولتی خارجی و به خصوص چینی تصویب کرده بود تا مانع از کسب اهرم سیاسی این کشورها در کشورهای عضو شود.

برتون دیروز (۹ آبان) به رویترز گفت که ترجیح می دهد که تنها ۲۵ درصد سهام دومین بندر بزرگج آلمان به شرکت چینی کاسکو (Cosco) فروخته شود. بر اساس پیشنهاد اولیه، این شرکت بیش از یک سوم سهام بندر هامبورگ را خریداری کرده و تبدیل به یکی از سهماداران دارای حق وتو خواهد شد.

برتون گفت که اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۹ چین را رقیب خود شناخته و تدابیری را تصویب کرده که مانع از سرمایه گذاری این کشور در زیرساخت های حیاتی کشورهای عضو شود.

وی افزود: ما باید بی نهایت هشیار باشیم.

منابع آگاه در دولتهای فرانسه و آلمان به رویترز گفتند که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به شولتس پیشنهاد کرده بود که به اتفاق یکدیگر و به نشانه اتحاد در اتحادیه اروپا به پکن سفر کنند و جلوی تفرقه افکنی این کشور را بگیرند.

این منابع گفتند که صدراعظم آلمان با پیشنهاد مکرون مخالفت کرد.

برتون نیز در مورد سفر شولتس گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید یک رویکرد متحدتر در پیش گیرند.

وی افزود که رویکرد تدافعی اتحادیه اروپا در برابر چین ناشی از رفتار پکن در خلال همه گیری کووید بود که نشان داد مسئولان چینی از اتکای کشورهای دیگر به محصولات چینی از قبیل ماسک صورت برای دستیابی به اهرم فشار سیاسی سوء استفاده می کنند.

برتون گفت: نمی توان فراموششان کرد. دوره ساده لوحی تمام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha