کشورهای اروپایی در تلاش برای کاهش وابستگی به چین

تهران- ایرنا- کشورهای اروپایی در نشست بروکسل در بررسی روابط اتحادیه اروپا با چین تحت تاثیر جنگ اوکراین از تمایلشان برای کاهش وابستگی به چین سخن گفتند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه فرانسوی «لِز اِکو»، ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در نشست دو روزه خود در بروکسل، لزوم بازبینی روابط اتحادیه با چین را در جهت کاهش وابستگی به این کشور مطرح کردند. نتیجه این بحث نیز تاکید بر ضرورت محافظت از زیرساخت‌های حیاتی و تنوع بخشی به منابع تامین مواد اولیه بود.

دیروز (جمعه) رهبران کشورهای عضو اتحادیه در نشستی که پشت درهای بسته برگزار شد، پکن را همچنان یک «شریک، رقیب راهبردی و نیز رقیب سیستماتیک» توصیف کردند که مرکز ثقل روابط با آن به دو عنصر رقابتی نزدیک‌تر شده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در نشستی مطبوعاتی از «خطای» اتحادیه اروپا در دوران بحران اقتصادی و مجبور شدن کشورهای بدهکار به فروش زیرساخت‌های حیاتی (همچون بنادر) به شرکت‌های چینی، ابراز تاسف کرد.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباطات از راه دور برای حفظ استقلال راهبردی، گفت که اروپا را به «فروشگاهی باز» برای چین تبدیل کردیم و حالا شرکت‌های چینی برای مجهز کردن خود به فناوری فایو جی (۵G) تجهیزات فرانسوی، آلمانی، فنلاندی یا سوئدی را انتخاب نمی‌کنند.

این گزارش حاکی است: مسلم است که ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به همکاری با پکن در موضوعات کلی همچون آب‌وهوا (چین بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای، توسعه، بهداشت و بیماری های همه گیر در جهان است)، توسعه، بهداشت و سلامت ادامه خواهد داد.

کشورهای اروپایی همچنین می خواهند روابط نزدیک خود را با پکن حفظ و ثابت کنند که هیچ علاقه ای به اتحاد با چین - روسیه ندارد. این یکی از پیام‌های اولاف شولتس صدراعظم آلمان در سفر به چین در ۳ و ۴ نوامبر (۱۲ و ۱۳ آبان) خواهد بود درحالی که بازار چین یک خروجی مهم برای بخش‌های مختلف صنعت آلمان محسوب می‌شود.

درهمین راستا خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی در این زمینه نوشت: "سنا مارین"، نخست وزیر فنلاند روز گذشته (جمعه) گفت که اتحادیه اروپا نباید در حال ایجاد وابستگی استراتژیک و حیاتی به رژیم های مستبدی مانند چین باشد.

وی که در نشست دو روزه سران  اتحادیه اروپا در بروکسل با موضوعیت روابط با پکن، سخن می گفت، افزود: البته این بدان معنی نیست که نمی توان هیچگونه روابط اقتصادی با چین نداشت، اما اتحادیه اروپا نباید نوعی وابستگی استراتژک و حیاتی با یک کشور مستبد ایجاد کند.

اتحادیه اروپا با تقویت زرادخانه دفاع تجاری خود از سال ۲۰۱۹، قصد دارد به سرعت منابع تامین مواد خام خود را به ویژه برای فلزات و خاک‌های کمیاب که برای انتقال انرژی ضروری هستند، متنوع کند. به همین دلیل مذاکرات توافق تجاری تسریع شد؛ به عنوان مثال، مذاکرات با شیلی یا مکزیک، به عنوان دو تولید کننده عمده لیتیوم.

 این اتحادیه همچنین قرار است در ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) اجلاس بزرگی را با ۱۰ کشور عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) برای تقویت روابط اقتصادی ترتیب دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha