حسین جمشیدی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: طول راههای مرزی شهرستان تربتجام هم مرز با کشور افغانستان حدود ۸۰ کیلومتر است که پاسگاههای مرزی را به هم متصل می کند، اما هیچ بخش از راههای مرزی شهرستان علائم جاده ای ندارند و متولی نگهداری آنها مشخص نیست.
وی به آسیب دیدگی راههای مرزی در پی بارش و تردد اشاره کرد و گفت: ترمیم و نگهداری راههای مرزی به طور قطعی به اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان واگذار نشده و قانونگذاری شفافی برای فعالیت راهداری در این خصوص نداریم، قانونگذار باید راهداری را مکلف کند تا این راهها را تحت پوشش قرار دهد.
فرماندار تربت جام اظهار داشت: به دلیل خلا قانونی اداره راهداری شهرستان مانند راه های دیگر، اعتبار و بودجه ای برای نگهداری راههای مرزی ندارد، هرچند گاهی این مسیرهای مرزی را تیغ زنی کرده و خدماتی را انجام می دهند.
جمشیدی خواستار کارشناسی بیشتر واگذاری راههای مرزی به راهداری استان شد و بیان کرد: هم اکنون بخشی از امور توسعه و تجهیز و البته انسداد مرز مرتبط با احداث و ترمیم راههای مرزی است.
وی با یادآوری طرح های مختلف انسداد مرزی بیان کرد: در دوره های قبلی مسوولیت، احداث کانال به عمق و عرض چهار متر در شهرستان مرزی خواف انجام شد و بعد از آن نیز بستن برخی مسیلها و نصب سیم خاردار و موانع در رودخانه های مرزی در دستور کار قرار گرفت.
فرماندار شهرستان مرزی تربت جام اضافه کرد: ایجاد روشنایی در بعضی معابر و مناطق مرزی و همچنین انتقال برق و آب و تاسیسات خدمانی به پاسگاههای مرزی و همچنین تجهیز پاسگاهها انجام شد و هم اکنون در حال ارتقا است.
جمشیدی گفت: در بخش انسداد مرز کارهای بزرگی انجام گرفته و امروز پایش و نظارت بر مرزها بوسیله پهپاد به عنوان یک کار بزرگ از سوی مرزبانی پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه هم اکنون همه راههای مرزی تربت جام آسفالت شده، اظهار داشت: به جز پاسگاههای مرزی و نیروهای ارتشی مستقر در مرز و برخی ترددهای برای دسترسی به مراتع، جمعیت دیگری از جاده های مرزی شهرستان تربت جام استفاده نمیکند، چراکه اصولا در نزدیکی مرز این شهرستان نقطه جمعیتی نداریم.
به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی تربت جام با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد و با کشور افغانستان از شرق هم مرز است.
خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته در جایگاه دوم کشور از نظر طول راهها قرار دارد.
بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی طول مجموع راههای اصلی، فرعی، روستایی و شنی استان در قالب راه "همسنگ" ۳۳ هزار و ۷۱۱ کیلومتر است.
طول راه های مرزی خراسان رضوی که به شکل روستایی آسفالته یا شنی هستند، هزار و ۷۵ کیلومتر است که با تبدیل این مسیرهای متنوع به شکل همسنگ، این رقم به بیش از هزار و ۷۰۰ کیلومتر می رسد، یعنی پنج درصد طول راههای همسنگ استان جاده مرزی است.
شهرستانهای صالح آباد و خواف هر کدام با حدود ۲۰۰ کیلومتر راه مرزی بیشترین طول راههای مرزی استان را دارند و پس از آنها تایباد، سرخس، کلات، تربتجام، درگز و قوچان در رده های بعدی قرار دارند.
نظر شما