به گزارش ایرنا، هادی تیزهوش روز چهارشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در رشت عنوان کرد: هم اینک حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کامیون از کشورهای ایران، ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان بین مرز جمهوری آذربایجان و روسیه در صفوف طولانی قرار دارند اما کلیه کامیونهای ایرانی که حامل مواد غذایی به روسیه هستند، بدون نوبت وارد این کشور خواهند شد.
وی افزود: این دستور رئیس جمهور روسیه فرصتی است تا بتوانیم مواد غذایی و مرکبات بیشتری را به این کشور صادر کنیم که در این راستا باید بخش خصوصی نیز تلاش بیشتری انجام دهد.
وی گفت: اما متاسفانه جمهوری آذربایجان با توجه به تردد زیاد کامیونها در مرز این کشور، کمتر به آنان اجازه ورود به مرز ایران را می دهد که این امر نیز باید از سوی مسئولان کنترل و پیگیری شود.
رئیس اتاق بازرگانی گیلان به افزایش قیمت حمل کالا توسط کشتی در دریای خزر اشاره و بیان کرد: برای جابه جایی هر تن کالا حدود ۷۰ دلار اخذ می شود حال آنکه این رقم سال گذشته نصف میزان کنونی بود و این رشد موجب افزایش قیمت مواد اولیه و کالا در کشور می شود.
تیزهوش خاطرنشان کرد: از سوی دیگر روسیه مسیر ترانزیت خود را از سمت مرزهای ایران برنامهریزی کرده اما با توجه به زیرساختهای موجود قادر نیستیم که ۱۰۰ میلیون تن کالا را از طریق مرزهای شمالی جابجا کنیم.
وی اضافه کرد: همچنین ناوگان حمل و نقل دریایی ما در شمال کشور فرسوده است و نیازمند نوسازی است که بدین منظور باید بخش خصوصی ورود کند تا شاهد افزایش و نوسازی و به تبع آن تقویت ناوگان حمل و نقل دریایی در این منطقه باشیم.
وی در ادامه به فروش سند ترانزیت(دوزبلاغ) اشاره و عنوان کرد: حدود سه هزار سند ترانزیت از سوی ایران با نرخ هفت دلار صادر شده که متاسفانه این برگهها در خارج از مرزهای ایران به دست دلالها افتاده و با نرخ ۳۰۰ دلار به کامیون داران فروخته می شود که برای جلوگیری از این تخلف باید کامیوندارانی که این تخلف را انجام می دهند، جریمه شوند.
فعالیت ۳۲۰ فروند کشتی حمل و نقل در دریای خزر
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان هم در ادامه این جلسه با اشاره به فعالیت ۳۲۰ فروند کشتی در حمل و نقل دریای خزر گفت: سهم ایران از این تعداد کشتی، ۵۳ فروند است که متاسفانه میانگین سنی این کشتی ها بالا و ۲۹ سال است.
حسین یونسی افزود: با وجودآنکه امسال بحث فعال شدن کریدور شمال و جنوب را داریم اما طی ۶ ماهه اول امسال در بنادر شمال کشور میزان واردات و صادرات حدود ۱۷ درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: طی پنج تا ۶ سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن کالا جابجا می شد اما این میزان طی دو، سه سال اخیر این رقم به حدود ۶ میلیون تن رسیده و امسال نیز این میزان کاهش می یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: مدت سفر استاندارد کشتی ها برای حمل و نقل ماهانه حدود ۲.۵ روز است اما هم اینک کشتی های ایران ماهانه حدود یک روز حمل و نقل را انجام می دهند که این مقرون به صرفه نیست.
یونسی بیان کرد: برای افزایش واردات و صادرات نیاز به نوسازی و افزایش ناوگان تجاری داریم که در این راستا یک سایت کشتی سازی استاندارد در بندرانزلی احداث می شود و ۲ سرمایه گذار یکی از کره جنوبی و دیگری داخلی در این بخش فعالیت خواهند کرد.
در جلسه شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی گیلان که به ریاست اسدالله عباسی استاندار در رشت برگزار شد، نوسازی و افزایش ناوگان حمل و نقل دریایی، خرید پنج فروند کشتی توسط بخش خصوصی منطقه آزاد بندرانزلی، اختصاص کشتی کانتینردار برای شمال کشور و سرعت بخشیدن به ورود بخش خصوصی برای افزایش ناوگان حمل و نقل دریایی در دریای خزر از جمله دستورات این جلسه بود.
نظر شما