دادستان انتظامی مالیاتی: شهروندان شکایت خود را در سامانه ها گزارش کنند

شهرری - ایرنا - دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سازمان امور مالیاتی سامانه های متعددی برای دریافت شکایت مردمی از ماموران برقرار ساخته که شهروندان می توانند موارد را به صورت تلفنی یا از کانال های دریافت شکایت گزارش کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، سید محسن خوانساریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مرکز دادستانی انتظامی مالیاتی نیز ۲ سامانه برای دریافت گزارش ها و شکایات پیش بینی شده ، یکی سامانه موضوع ماده ۲۵ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد است که از قدیم بوده و دیگری سامانه ای که خود دادستانی انتظامی مالیاتی از ابتدای امسال در پرتال سازمان امور مالیاتی، بخش ارتباط مستقیم با دادستان را به آدرس intamedia.ir بخش ارتباط با ما را پیش بینی کرده که مردم می توانند موارد مورد شکایت را به طور مستقیم به دادستان اطلاع دهند.

خوانساری با بیان اینکه هر زمانی رفتاری خلاف شئون اداری، برخورد نامناسب، درخواست غیر قانونی از مامور مالیاتی سر بزند در هر مرحله‌ای که باشد ورود و رسیدگی می‌کنیم، اظهارداشت: با وجود آنکه مسئولیت دادستانی امور مالیاتی رسیدگی به تخلفات ماموران مالیاتی است اما بسیاری از مواردی که مودیان در مورد آن شکایت می کنند، مربوط به نحوه تشخیص و رسیدگی می شود.

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه طبق قانون هر مامور مالیاتی استقلال دارد و نمی توان نسبت به آن متعرض شد، خاطرنشان کرد: در صورتی که مودی نسبت به نحوه رسیدگی به دفاتر مالیاتی شکایت و اعتراضی دارد، مراجع مختلف قانونی برای رسیدگی و پیگیری پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: دادستانی به خودی خود نمی تواند متعرض برگ تشخیص یا آرا بشود و در ابتدا مراجع دادرسی در قانون باید رسیدگی به شکایات را انجام دهند.

خوانساری ادامه داد: ماده ۲۷۰ قانون مالیات ها می گوید که اگر ما به جایی رسیدیم که مالیاتی غیر قابل اعتراض باشد و همه مسیرهای قانونی پیش بینی شده طی شده و مودی ادعا می کند که با وجود آنکه اسناد و مدارکی داشته، نسبت به آنها بی توجهی شده و شخص به حقش نرسیده است،  در چنین موقعیتی دادستانی می تواند برای رسیدگی به پرونده وارد شود.

تامین حقوق مودی

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ضمانت اجرایی رسیدگی به چنین پرونده هایی را انفصال از خدمت مامور و جبران ضرر و زیان مودی به میزانی که شورای مالیات تشخص دهد، دانست و گفت: با وجود صراحت قانون در جبران خسارت مودی مانند دولت، تاکنون این بخش جبران خسارت مغفول مانده بود که در این دوره تاکید و ابلاغ شده تا نسبت به تامین حقوق مودی نیز اقدام شود.

وی به نحوه رسیدگی به تخلفات ماموران مالیاتی اشاره و اعلام کرد: زمانی که مودی موضوعی را ادعا می کند باید مدارک و مستندات ارائه کند با این وجود، اصطلاحی به نام ماموران پرریسک وجود دارد که احتمال وقوع تخلف را در خصوص ماموری افزایش می دهد.

خوانساری اضافه کرد: ماموران پرریسک افرادی هستند که به صورت متعدد از سوی مردم نسبت به عملکرد وی شکایت و اعتراضی مطرح شده است، چنین مواردی در ارزیابی عملکرد ماموران نیز مد نظر قرار می گیرد.

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: زمانی که قطعیت وقوع تخلفی ثابت شد، دادستان به طور مستقیم اعمال مجازات می کند و کیفرخواست صادر و مامور به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفی می شود.

 معتقدیم اکثر همکاران ما پاکدست هستند

وی تصریح کرد: می توان گفت میزانی نزدیک به ۹۰ درصد مواردی که مطرح می شود، از حیث تادیب مامور مالیاتی و مجازات وی به نتیجه می رسد، اما گاه مواردی محدودی نیز وجود دارد که غرض ورزی شخص مودی است.

خوانساری افزود: بسیاری از تخلفاتی که رخ می دهد، ۲ طرفه است یا خود مودی پیشنهاد می دهد یا اگر پیشنهادی از طرف مامور مطرح شود، چون بحث کاهش رقم مالیاتی است، بسیاری از مودیان تن به این مساله می دهند.

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: این توافقات پنهانی از چشم ما دور می ماند، مگر آنکه مودی نخواهد رشوه را پرداخت کند که در وهله نخست باید مالیات قانونی خود را بپردازد که بسیاری از مودیان هم همین راه می روند، می گویند که می خواهند مالیات حقه را پرداخت کنند که در این زمینه ما حمایت و رسیدگی می کنیم و در ادامه به نحوی به پرونده رسیدگی می کنیم که به مودی آسیبی نرسد.

وی اظهارداشت: معتقدیم اکثر همکاران ما، پاکدست هستند، با توجه به اختیار وسیعی که قانون به آنان داده است، می توانم به طور قطع بگویم اغلب این ماموران پاکدست هستند.

خوانساری چهارشنبه گذشته در جمع مدیران و مسئولان اداره کل امور مالیاتی جنوب استان تهران حاضر شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha