خشم آمریکا از کره شمالی و متهم کردن روسیه و چین به رها کردن مسوولیت‌هایشان

نیویورک- ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی بار دیگر به درخواست آمریکا نشستی در پی آزمایش های موشکی کره شمالی تشکیل داد و واشنگتن، مسکو و پکن را متهم به رها کردن مسوولیت‌شان در این شورا کرد و روسیه و چین نیز آمریکا را عامل تشدید تنش ها دانستند.

به گزارش ایرنا، محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در سخنانی در این نشست شورای امنیت گفت: کره شمالی به طور مداوم و غیر مسوولانه به پروازهای بین المللی و ایمنی دریایی بی توجهی می کند.

وی تصریح کرد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نسبت به پیام های کره شمالی درباره استفاده از سلاح هسته ای بسیار نگران است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد، پرتاب های موشکی و تمرین های نظامی کره شمالی  می تواند بر تلاش برای جلوگیری از اشتباهات محاسباتی و کاهش تنش ها در منطقه تاثیر منفی بگذارد.

 وی تقویت کانال های ارتباطی به ویژه میان دو کره را بسیار  با اهمیت دانست و گفت که شورای امنیت باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید وضعیت انجام دهد.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت که گوترش همچنان نسبت به شرایط انسانی در کره شمالی نگران است و سازمان ملل آماده ارسال نیرو و کمک به این کشور برای رفع نیازهای بهداشتی و انسانی است.

 وی تصریح کرد یکپارچگی شورای امنیت در این مساله برای کاهش تنش و عبور از بن بست دیپلماتیک ضروری است.

 لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روسیه و چین را به حمایت کامل از کره شمالی در برابر اقدامات بیشتر شورای امنیت سازمان ملل، متهم کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: چون ممکن است کره شمالی به شما سلاح بفروشد تا به جنگ تجاوزکارانه شما در اوکراین کمک کند، نمی‌توانید مسوولیت‌های خود در شورای امنیت را رها کنید.

گرینفیلد افزود: دیپلمات‌ها گفته ‌اند که بعید است روسیه و چین با هرگونه اقدام شورا در مورد آخرین پرتاب‌های موشکی کره شمالی موافقت کنند.

وی ادعا کرد: آمریکا به راه حل دیپلماتیک برای بحران شبه جزیره کره متعهد است. از کره شمالی می خواهیم رفتار تحریک آمیز خود را کنار بگذارد و به دیپلماسی روی بیاورد.

نمایندگان کشورهای غربی همچون فرانسه ، انگلیس و آلبانی از موضع آمریکا دفاع کردند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت که هر موشکی که کره شمالی پرتاب می کند نشان از بی اعتنایی او به قطعنامه های شورای امنیت دارد.

سفیر آلبانی در سازمان ملل نیز افزود که  سکوت در برابر اقدامات تحریک آمیز کره شمالی رها کردن مسئولیت است.

نمایندگان چین و روسیه نیز آمریکا را عامل تشدید تنش ها از طریق برگزاری مانورهای مشترک نظامی با کره جنوبی دانستند.

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت:  آمریکا به جای افزایش تنش ها، باید شرایط را برای از سرگیری گفتگوهای معنادار با کره شمالی فراهم کند.

سفیر چین در سازمان ملل تصریح کرد: شورای امنیت باید  نقش سازنده ای ایفا کند نه آنکه همواره بر فشار تاکید کند.

وی تاکید کرد: شورای امنیت باید در شرایط کنونی برای کاهش تقابل و تنش ها و پیشبرد راه حل سیاسی تلاش کند.

سفیر چین در سازمان ملل همچنین همه طرف ها را به خویشتنداری دعوت کرد.

نماینده روسیه در این نشست نیز گفت: سازمان ملل باید حمایت بیشتری از  انجام گفتگوهای بین دو کره نشان دهد. کشورهای منطقه نباید مانع انجام این گفتگوها باشند. 

یکی از دیپلمات های ارشد نمایندگی روسیه در سازمان ملل افزود که آمریکا ادعا می کند که مایل به گفتگو است اما برای عملی کردن آن تلاش چندانی نمی کند.

پس از پایان این نشست، ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل با قرائت بیانیه خود در جمع خبرنگاران، پرتاب موشک های بالستیک از سوی کره شمالی را نقض قطعنامه های شورای امنیت دانستند و بشدت محکوم کردند.

 آنها با ابزار نگرانی شدید از آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی، آن را تهدید امنیت و صلح جهانی دانستند و از این کشور خواستند نسبت به تعهداتش در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت پایبند باشد و اقدام به پرتاب موشک های جدید نکند.

آنها با بیان اینکه کره شمالی باید توسعه برنامه هسته ای و موشکی خود را متوقف کند، گفتند که تعهد خود به دیپلماسی و گفتگو را تکرار می کنیم و از همه طرف ها می خواهیم گفتگوی سازنده را از سر گیرند.

آنتونیو گوترش 

دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی از کره شمالی خواست فوری از هرگونه اقدام تحریک آمیز خودداری کند و به تعهدات بین المللی خود  بر اساس قطعنامه های شورای امنیت کاملا پایبند باشد.

گوترش با ابراز نگرانی از تشدید تنش و لفاظی های تحریک آمیز در شبه جزیره کره، از کره شمالی خواست گام های فوری برای از سرگیری گفتگوها بردارد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد همه طرف های بحران در شبه جزیره کره باید گردهم بیایند و فضای مساعدی را برای گفتگو با هدف دستیابی به صلح پایدار و خلع سلاحی اتمی شبه جزیره کره فراهم کنند.

سخنگوی سازمان ملل نیز به خبرنگاران گفت که دبیر کل از شورای امنیت توقع دارد پیامی متحد به کره شمالی ارسال کند اما اینکه شکل این پیام چگونه باشد به تصمیم خود اعضای شورای امنیت مربوط است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به اینکه آیا دبیر کل با رهبر کره شمالی تماسی  گرفته است، اظهار داشت که دبیر کل تاکنون گفتگویی با رهبر کره شمالی نداشته است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار است عصر امروز به وقت محلی در پی آزمایش های موشکی کره شمالی، نشستی دراین باره برگزار کنند.

 آمریکا در هراس از آزمایش های موشکی کره شمالی، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه شده است.

به استناد گزارش های خبری، ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی بامداد پنجشنبه اعلام کرد، کره شمالی بار دیگر موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.

بامداد چهارشنبه ۱۱ آبان ماه نیز خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد که کره شمالی سه موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.

خبرگزاری تاس هم به نقل از یونهاپ افزود: یکی از موشک‌های کره شمالی در ۵۷ کیلومتری شهر سوکچو سقوط کرد.

یکی از این سه موشک ابتدا در نزدیکی آب‌های سرزمینی جمهوری کره، در جنوب خط مرزی شمالی که سئول آن را مرز واقعی می‌داند، فرود آمد.

خبرگزاری رویترز نیز در تازه ترین خبر گزارش داد: کره شمالی روز چهارشنبه ۱۷ موشک شلیک کرده که یکی از این موشک‌ها برای نخستین بار در نزدیک ترین فاصله به کره جنوبی برخورد کرده است.

همچنین بر اساس گزارش ارتش کره جنوبی؛ روز چهارشنبه تنها ظرف ۷ ساعت، کره شمالی پس از پرتاب دستکم ۱۷ موشک بالستیک، حدود ۱۰۰ شلیک توپخانه‌ای نیز به سوی منطقه ای بیطرف و خنثی در دریای شرق انجام داد.

کره جنوبی پیام هشدار رسمی به کره شمالی ارسال کرده است و از حکومت این کشور خواسته فورا به اقدامات تحریک آمیز پایان دهد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha