به گزارش ایرنا، افزایش جمعیت مرکز استان و تعداد خودروها در سالهای اخیر به ترافیک شهری دامن زده و به باور کارشناسان، اصلاح رفتارهای ترافیکی و ایجاد زیرساختهای مناسب بهویژه بهسازی معابر از مهمترین نیازها برای حل مشکل ترافیک شهر بیرجند است.
خیابان طالقانی بیرجند یکی از نقاط دارای گره ترافیکی است که با توجه به تجمع مطب پزشکان، داروخانهها، مراکز تشخیصی و درمانی در این خیابان و کمعرض بودن آن از عصر به بعد با ترافیک سنگین خودرو مواجه است و انتظار ۱۵ دقیقهای پشت ترافیک خیابان طالقانی آن هم در شهری که نامش کلانشهر نیست، جای تامل دارد!
وضعیت خیابانهای منتظری، معلم، ارتش، جمهوری یا سه راه اسدی به سمت بازار مرکزی نیز به همین شکل است و شهروندان هنگام عبور از این خیابانها گاهی باید حداقل ۲ برابر وقت معمول برای طی کردن این مسافت را در نظر بگیرند.
زمانی اگر کسی میخواست بهانهای برای تاخیر در شهر بیرجند بیاورد، به شوخی میگفت در ترافیک گیر کردهام اما سالهای اخیر این شوخی به واقعیتی تلخ تبدیل شده بهطوری که مسوولان هم بر طراحی الگوی خاصی از برنامهریزی و شهرسازی برای کنترل ترافیک تاکید دارند.
این خیابانها در هسته مرکزی شهر واقع شدهاند و به خاطر ترافیک زیاد گاهی منجر به تردد سنگین در سایر معابر هم میشوند چون برای تردد در هر نقطه از شهر باید از این خیابانها عبور کرد، یکطرفه شدن بعضی معابر نیز مدتهاست مطرح بوده اما به نتیجه قطعی نرسیده است.
نبودن جای پارک
«نبود جای پارک، تردد زیاد در برخی ساعات و پارک بدون حساب و کتاب برخی خودروها مهمترین معضلات ترافیکی شهر است» اینها را یکی از کسبه خیابان منتظری بیرجند میگوید که هر روز نظارهگر ترافیک در این خیابان است.
به عقیده علی سورگی ساخت پارکینگ در خیابان منتظری و سایر خیابانهای پرتردد شهر بر کاهش ترافیک اثرگذار است؛ چون وقتی خودرو در دو طرف خیابان پارک نشود مسیر برای تردد آزادتر خواهد بود.
وی افزود: البته پارکینگهایی ایجاد شده اما فضای موجود کوچک است و اغلب آنها در اختیار کسبه بازار قرار دارد لذا شهروندان عادی مجبور به پارک در خیابانهای منتهی به بازار هستند.
این مغازهدار گفت: اغلب اوقات اواسط روز و اوایل شب شاهد شلوغی خیابان منتظری و خیابان طالقانی هستیم، نبود جای پارک هم مشکلاتی برای کسبه ایجاد میکند چون وقتی توقفی نباشد، مشتری هم نیست.
به گفته وی، کسبه نسبت به یکطرفه شدن خیابان معترض هستند اما زمینهای خالی یا املاک مخروبهای در فرعیهای خیابان منتظری است که شهرداری میتواند آن را تبدیل به پارکینگ کند.
با این حال وی که از حدود ۲۰ سال پیش در این خیابان مشغول کاسبی بوده، معتقد است اجرای طرح پارکبان در مدیریت ترافیک خیابان منتظری بیتاثیر نبوده است.
توازن در معابر شهری و گرههای ترافیکی
یک فعال اجتماعی در بیرجند از ایجاد گرههای ترافیکی در برخی ساعات روز گفت و افزود: یکی از علتهای اصلی ایجاد گره ترافیکی، نبود توازن در عرض معابر شهری است.
محمدرضا قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر همین اساس شاهد هستیم که ورودی و خروجی خودروها به برخی از خیابانهای شهر تناسبی ندارد و چون در برخی نقاط بهخصوص مرکز شهر خیابانهای موازی وجود دارد لذا بار ترافیک همه محورها روی یک خیابان سنگین میشود.
وی عنوان کرد: طراحی راستگردها نیز در شهر بیرجند حساب شده نیست لذا وقتی چند خودرو همزمان به آن نقطه میرسد، ترافیک ایجاد و خیابان بسته میشود.
این فعال رسانهای و اجتماعی گفت: بسیاری از میادین و چهار راههای شهر توازن هندسی نداشته و چون تعادل در اطراف آن وجود ندارد شاهد گره ترافیکی در ساعتهای مشخصی از روز هستیم.
وی تعریض خیابانها را یک چاره و نیاز اساسی عنوان کرد و گفت: عکسهایی که از ۵۰ سال قبل بیرجند وجود دارد، نشان میدهد آن زمان هیچ مسئول شهری گمان نمیکرده اکنون خیابانهای شهر با این حجم تردد مواجه شود!
قاسمی نبود پارکینگ کافی در سایه تراکم ساختمانها را مشکل دیگری در شهر بیرجند برشمرد و افزود: علاوه بر پارک نامناسب خودروها، در ساخت و سازها هم نسبت به عرض معابر تعادل رعایت نمیشود از همین رو شاهد هستیم که حجم زیادی از خودروهای ساکنان در حاشیه خیابانها پارک شده و منجر به ایجاد ترافیک میشود.
فرهنگ مردم فردگرایی است
اگرچه از نگاه این شهروند ناهماهنگی مدیریت شهری عامل اصلی ایجاد ترافیک شهر بیرجند است اما وی به تبعات ترافیک برای شهروندان اشاره کرد و گفت: آسیب روحی و روانی کمترین اثر اجتماعی ترافیک است لذا اگر شخصی هر روز درگیر ترافیک باشد واقعا آزار دیده و مستاصل میشود.
وی تصریح کرد: آلودگی ناشی از خودروها نیز جزو تبعات اجتماعی ترافیک بوده که اثرات سوء بر جامعه و سلامت شهروندان میگذارد.
این فعال اجتماعی افزود: در حال حاضر متولی برای مدیریت شهری مشخص نیست لذا این شیوه فعلی پاسخگوی مسائل و مشکلات نیست.
وی به نقش شهروندان در کنترل ترافیک هم اشاره کرد و گفت: بخشی از ترافیک بهخصوص در صبح ناشی از حضور والدین آن هم با وسیله شخصی برای انتقال دانشآموزان به مدارس است.
قاسمی با بیان اینکه فرهنگ مردم فردگرایی است تصریح کرد: تامین نبودن زیرساخت حمل و نقل عمومی برای تردد شهروندان، قابل اعتماد نبودن چرخه حمل و نقل عمومی برای والدینی که قصد دارند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند از طرفی بالا بودن هزینههای سرویس مدارس آنها را به این نتیجه میرساند که از وسیله شخصی استفاده کنند.
وی افزود: از طرفی توزیع غیرعادلانه امکانات آموزشی در شهر منجر شده که در فصل بازگشایی مدارس با حجم انبوهی از قولنامههای صوری مواجه شویم و افراد ترجیح دهند که با وسیله شخصی مسیر طولانی را برای رسیدن به مدرسه دلخواه طی کنند.
فعال رسانهای گفت: همه این عوامل دست به دست هم میدهند و در نهایت مشکل ترافیک را در شهر به وجود میآورند که به نظر میرسد شهرداری باید با ایجاد پارکینگهای مناسب در برخی خیابانها به حل مشکلات فعلی کمک کند.
افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در گرو تقاضای شهروندان
با وجود اینکه این شهروند معتقد است زیرساختهای حمل و نقل عمومی برای تردد شهروندان فراهم نیست اما رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند به خبرنگار ایرنا گفت که به هر میزان مردم استقبال کنند ظرفیت ناوگان را میتوانیم افزایش دهیم.
به گفته سید محمود حسینی در همان ساعاتی که ترافیک مرکز شهر به اوج میرسد گاهی اتوبوسها خالی یا با کمترین تعداد مسافر تردد میکنند.
وی با اشاره به نقش حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک شهر بیرجند گفت: هرچه استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد، ترافیک شهر هم کاهش مییابد.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند ادامه داد: در حال حاضر ترافیکی صبحگاهی و عصرگاهی در شهر بیرجند سنگین میشود و حوزه حمل و نقل عمومی برای تردد بهویژه در خیابانهای اصلی مستاصل شدهاند.
وی به لزوم سنجش یک طرح برای مدیریت ترافیک اشاره کرد و گفت: در صورتی که مسئولان شهری به این نتیجه برسند به خاطر کمبود ناوگان در این ساعات ترافیک زیاد است حتما نسبت به افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام میکنیم.
حسینی در پاسخ به گلایه شهروندان درخصوص اتلاف وقت در زمان استفاده از ناوگان عمومی بیان کرد: اگر استقبال مسافران زیاد شود تعداد ناوگان را در خطوط پرتقاضا افزایش میدهیم و این کار در کاهش زمان انتظار هم تاثیرگذار است.
وی گفت: معمولا بهطور میانگین رفت و برگشت اتوبوسها در شهر بیرجند یک ساعت زمان میبرد.
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند در پاسخ به این سوال که برای نیاز دانشآموزان به حمل و نقل عمومی چه برنامهای اجرایی شده است اظهار داشت: امسال و در پی حضوری شدن مدارس ۲۰ درصد ناوگان اتوبوسی شهر را افزایش دادهایم.
فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی نهادینه شود
وی افزود: در مسیرهایی که دانشآموزان بیشترین تردد را دارند اتوبوس کمکی بهخصوص در ساعات رفت و برگشت دانشآموزان تزریق شده اما اگر مسیر خاصی از سوی شهروندان گزارش شود، بررسیهای لازم را انجام خواهیم داد.
حسینی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی بین مردم نهادینه شود گفت: در حال حاضر میانگین انتظار مسافر در هر ایستگاه ۱۲ تا ۱۵ دقیقه است و البته در خطوط با سرانه جابهجایی کمتر چون تعداد اتوبوس کم است مدت انتظار هم بیشتر میشود.
با همه این توضیحات اما نایب رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند تاکید دارد که باید طرح جامع ترافیک شهر اجرایی شود تا بتوانیم از بار ترافیک فعلی کم کنیم.
فرید فروزانفر گفت: طرح جامع ترافیک شهر بیرجند ۱۵ مهر سال ۱۳۹۹ در شورای هماهنگی ترافیک استان مصوب و برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال شد که با گذشت ۲ سال هنوز تعیین تکلیف نشده است.
وی بیان کرد: در این طرح جامع، همه راهکارهای حل مشکل ترافیکی، یکطرفه شدن برخی خیابانها، احداث تقاطعهای غیرهمسطح و اصلاح هندسی بسیاری از معابر پیشبینی شده اما چون مصوب نشده قابلیت اجرایی ندارد لذا در اغلب نقاط شهر دچار مشکل هستیم.
عضو کمیسیون عمران شورای شهر بیرجند افزود: خیابانهای طالقانی، ارتش، چهارراه غفاری در جنوب شهر و سه راه اسدی یا برخی از مناطق مهرشهر در قسمت شمال بیرجند دچار مشکلات حاد ترافیکی هستند.
وی اظهار داشت: علاوه بر تقاطعهای غیرهمسطح به دنبال تعریض خیابان ارتش هم هستیم که با توجه به همراهی ارتش باید راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در این زمینه همکاری کنند.
فروزانفر با اشاره به اینکه در طرح جامع ترافیکی شهر بیرجند خط بی. آر.تی در محور شرقی - غربی دیده شده است گفت: این خط حمل و نقل سریع از دانشگاه بیرجند تا معصومیه طراحی شده که احداث آن نیازمند تعریض خیابان ارتش و یکطرفه شدن احتمالی خیابان طالقانی است.
وی در عین حال معتقد است که مشکل ترافیک مختص جنوب شهر نیست بلکه در شمال بیرجند نیز همین مشکلات وجود دارد.
نایب رئیس شورای شهر بیرجند در این خصوص توضیح داد: با توجه به طراحی غیراصولی مهرشهر این منطقه مشکلات حاد ترافیکی را به وجود آورده و نیازمند تدبیر اساسی است.
وی گفت: احداث ورودی دوم مهرشهر اهمیت زیادی دارد زیرا الان فقط یک ورودی در این منطقه داریم و اگر حادثهای در آنجا رخ دهد که آن یک ورودی هم مسدود شود به بنبست میخوریم لذا ورودی دوم باید با کمک راه و شهرسازی ساخته شود.
تعریض خیابانهای ارتش و طالقانی نیازمند بودجه
فروزانفر با اشاره به ساختار ترافیکی شهر بیرجند گفت: در این ساختار معابر شمالی - جنوبی خوبی داریم و نمونه آن خیابانهای غفاری، شهید ناصری، معلم، پاسداران و صیاد شیرازی است که مشکل ترافیکی و انتقال جمعیت در این محورها نداریم اما سمت غربی - شرقی تنها شبکه شریانی درجه یک شهری خیابانهای ارتش و طالقانی است که از اهمیت زیادی هم برخوردار بوده اما نیازمند تعریض هستند.
وی تعریض این ۲ خیابان اصلی بیرجند را نیازمند تزریق بودجه و امکانات دانست و گفت: البته شهرداری در خیابان طالقانی مشغول تملک در حد توان است ولی توقع داریم که مشکل خیابان ارتش نیز به شکلی رفع شود چون اگر بدون تعریض بخواهند حاشیه این خیابان ساخت و سازی انجام دهند در آینده تعریض امکانپذیر نیست و مشکلات عدیدهای برای شهر به دنبال خواهد داشت.
نایب رئیس شورای شهر بیرجند ساخت حداقل هشت تقاطع غیرهمسطح در قالب طرح جامع ترافیک را برای شهر الزامی دانست و تصریح کرد: با توجه به بالا بودن هزینهها و زمانبر بودن طرح انتظار میرود که دولت هم در ساخت برخی از این تقاطعها با شهرداری همکاری کند.
وی گفت: با قیمت روز ساخت هر تقاطع بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد از طرفی ۱۵۰ میلیارد تومان برای تملک باید پرداخت شود لذا پروژه زمانبر و پر هزینه بوده که از توان شهرداری خارج است.
راهکارهای کوتاهمدت رفع ترافیک
این عضو شورای اسلامی شهر بیرجند با تاکید بر اینکه تا تصویب نهایی طرح جامع ترافیک هیچ کدام از پروژهها ملاک اجرا نیست گفت: باید سریعتر این طرح تصویب شود تا براساس خطمشی آن بتوان مشکل ترافیک شهر را تدبیر کرد.
وی درباره راهکارهای کوتاهمدت مدیریت ترافیک شهر اظهار داشت: امتداد سفیر امید به بلوار خلیج فارس میتواند در کاهش بار ترافیکی اثرگذار باشد، امتداد خیابان قرنی به خلیج فارس هم بهخصوص در ورودی شهر بیرجند مفید فایده خواهد بود.
فروزانفر افزود: یکطرفه کردن برخی خیابانها از جمله ۱۷ شهریور، طالقانی، منتظری و حکیم نزاری به عنوان راهکارهای کوتاهمدت در دستور کار شورای شهر است اما قطعی نیست.
وی گفت: ساخت پارکینگ برای خیابان طالقانی در اولویت شهرداری و شورای شهر است که علاوه بر ساخت پارکینگ طبقاتی هلال از نیازهای اساسی شهر به شمار میرود اما هنوز در مرحله تملک اراضی هستیم.
از خطکشی تا سرعتکاه و اصلاح هندسی
معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند هم اجرایی شدن طرح جامع ترافیک را منوط به تصویب در وزارت کشور دانست و گفت: هر قسمت از این طرح، اعتبارات جداگانهای خواهد داشت که پس از تصویب اعتبار اختصاص داده میشود.
حسن خانزاد با اشاره به برنامههای کوتاهمدت شهرداری برای حل مشکل ترافیک اظهار داشت: خطکشیهای طولی و عرضی عابر پیاده، اجرای تجهیزات ترافیکی، اصلاح هندسیها، اجرای مصوبات شورای ترافیک استان و ساخت سرعتکاهها از برنامههای کوتاهمدت است.
وی در عین حال که رقمی را برای اعتبارات امسال شهرداری در راستای حل مشکل ترافیکی ارایه نداد اما از ساخت پارکینگهای جدید خبر داد که قرار است در خیابانهای پرتردد شهر ساخته شود و هنوز شهرداری پیگیر تملک اراضی است.
طرح جامع ترافیک شهر بیرجند نیازمند بازنگری است
برای اطلاع از وضعیت طرح جامع ترافیک شهر بیرجند به سراغ مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی رفتیم که وی از آخرین پیگیریها برای تعیین تکلیف این طرح در وزارت کشور گفت.
احمد بندئی گفت: هفته پیش در وزارت کشور نشست مدیران بود و طرحی که مهر ۹۹ برای ترافیک شهر بیرجند تصویب و به تهران ارسال شد را دنبال کردیم و گویا در این مدت کسی از شهرداری سراغ آن را نگرفته است.
وی با تاکید بر اینکه بعد از گذشت ۲ سال اکنون این طرح نیاز به بازنگری دارد افزود: از همین رو براساس هماهنگی انجام شده قول دادند برای استان نوبت دفاع در شورای عالی ترافیک قرار دهند و از این طرف شهردار بیرجند باید مشاور طرح را مجدد فراخوان کند تا در اسرع وقت بتوان آمارهای ۲ سال پیش را بهروز کرد.
مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی گفت: نظر وزارت کشور این است که شهرداری بیرجند در این ۲ سال طرح جامع ترافیک شهر را پیگیری نکرده لذا تلاش میکنیم بههنگامسازی طرح را انجام دهیم.
وی اظهار داشت: پیشبینی میشود با قول شهردار طی سه ماه آینده این طرح بهروز رسانی و مجدد برای دفاع به تهران ارسال شود.
بندئی افزود: ممکن است در بررسی نهایی برخی از موارد حذف یا اضافه شود لذا اکنون نمیتوان گفت که طرح جامع ترافیک شهر بیرجند چه برنامههایی را به دنبال خواهد داشت.
نظر شما