۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۱۹
کد خبر: 84934363
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رنج ورزش بانوان مازندران از کمبود امکانات

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۱۹
کد خبر: 84934363
رنج ورزش بانوان مازندران از کمبود امکانات

ساری – ایرنا – ورزش بانوان مازندران سال هاست در رشته های مختلف قهرمان پرور و مدال آور است و نیمی از ورزشکاران سازمان یافته استان را این قشر تشکیل می دهند اما آنها برای ادامه فعالیت های ورزشی خود با موانع و مشکلات متعددی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، همواره ورزش کشور با نام قهرمانان و پهلوانانی از دیار مازندران گره خورده است و در این میان چه بسیار بانوانی از این خطه که در کارزارهای مهم ورزشی جهانی و بین المللی از خود نام و نشانی به جای گذاشته اند و پرچم پرافتخار ایران اسلامی به واسطه همت آن در این میادین به اهتزاز درآمده است.

هنوز هم مردم مازندران نام "مطهره اسدی" را به یاد دارند، ورزشکاری که با وجود فقر و تنگدستی خانواده اش هزینه قهرمانی بر شانه های نحیف کودک شطرنج باز قائمشهری سنگینی کرد اما او مسیر خود را ادامه داد و طی سال های متعدد بارها برای کشورمان در سطح بین المللی افتخارآفرینی کرد.

عالیه محمودی تیرانداز مازندرانی که در مسابقات پارالمپیک لندن در سال ۲۰۱۲ و پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ مدال کسب کرد.

فاطمه خنکدار تکواندوکار مازندرانی که با حضور در مسابقات کاراته المپیک جوانان در آرژانتین توانست در سال ۲۰۱۸ مدال برنز این رقابت از آن خود کند.

این تداوم قهرمانی های بانوان ورزشکار مازندران تنها مربوط به سال های گذشته نبوده است و همچنان ادامه دارد که نزدیکترین این افتخارآفرینی مربوط به "هانیه رستمیان" تیرانداز مازنی است که توانست نخستین سهمیه المپیک ایران را برای بازی های پاریس از آن خود کند.

همیشه این تصور به اذهان خطور می کند که موفقیت ها حاصل وجود امکانات و تجهیزاتی است که در اختیار فرد یا افراد قرار می گیرد  اما این موضوع در خصوص ورزش بانوان مازندران صدق نمی کند چرا که آن ها با کمبود و نبود امکانات و باید گفت دست خالی مسیر فعالیتی را طی می کنند که علاوه بر اینکه ضامن سلامت جسم آنهاست، خط و رویه قهرمان پروری را برای جامعه به ارمغان می آورد.

رنج ورزش بانوان مازندران از کمبود امکانات

دست خالی کاراته مازندران در تامین امکانات

کاراته رشته ورزشی پراستقبال از سوی بانوان ورزشکار مازندران است، بنا به گفته نایب رئیس هیات کاراته استان تعداد بانوان ورزشکار در این رشته ورزشی در استان ۱۰ هزار نفر است.

فاطمه قاسم زاده افزود: در این رشته ورزشی بانوان تکواندوکار مازندران در بخش قهرمانی در سطح کشور فعال هستند و بیشتر اعضای تیم ملی از مجموعه این استان است.

وی ادامه داد: امسال هفت بانوی تکواندوکار مازندران از جمله مهلا صداقت ، سوده خلیلی ، ستاره زارعی ، کیمیا یوسفی ، حنانه صالحی ، غزاله محسنیان با قرار گرفتن در اردوی تیم ملی قرار است به مسابقات آسیایی اعزام شوند.

به گفته نایب رئیس هیات تکواندو مازندران ظرفیت و توانمندی بانوان این استان فراتر از ورزشکار بودن و کسب مدال است و این افراد توانستند در جایگاه سرمربی هدایتگری تیم ملی را برعهده داشته باشند که یگانه چالاکی و ژاله صمدی ۲ سرمربی مازنی که هدایت تیم ملی در رده سنی نوجوانان وجوانان را برعهده دارند.

قاسم زاده ادامه داد: اما این قهرمان پرور بودن مازندران برای آن مشکلاتی نیز به همراه دارد چرا که به دلیل نبود منابع مالی لازم در هیات نمی توان از تمامی این ورزشکاران به اندازه لازم و کافی حمایت کنیم.

وی توضیح داد: به طور مثال در مسابقه اخیر انتخابی تیم ملی ۸۰ نفر از بانوان مازندران شرکت کردند که توانستند سهمیه هفت نفری این تیم را از آن خود کنند.

نایب رئیس هیات تکواندو مازندران گفت: ورزشکاران برای حضور در این گونه رقابت ها مجبور به پرداخت هزینه از جیب خود هستند چرا که هیات، منابع مالی کافی برای پوشش این تعداد ورزشکار قهرمان را ندارد.

قاسم زاده افزود: اما در این میان برخی استان ها تنها با یک یا ۲ ورزشکار به مسابقات انتخابی تیم ملی می آیند که خوب تامین هزینه حضور این تعداد ورزشکار به راحتی از سوی هیات استان قابل تامین است.

وی تاکید کرد: البته فشار بار هزینه ای برای حضور در مسابقات تنها مختص مسابقات انتخابی تیم ملی نیست و حتی برای اعزام درون استانی و برون استانی نیز این مشکلات همواره جلوی راه ورزشکاران است.

نایب رئیس هیات تکواندو مازندران از نبود سالن های تخصصی به عنوان بخش دیگری از مشکلات بانوان کاراته کا استان نام برد و گفت: اکنون سالن هایی که در اختیار این ورزشکاران قرار دارد از نظر امکانات و تجهیزات جوابگوی فعالیت ورزشی آنها نیست و به نوعی با حداقل امکانات در حال فعالیت هستند.

قاسم زاده تاکید کرد: این ورزشکاران حقشان نیست که با توجه به شرایط درآمدی زیر متوسط خانواده هایشان متحمل هزینه ورزش کردن شوند.

رنج ورزش بانوان مازندران از کمبود امکانات

ورزشکاران معلول در حصار محدودیت امکانات

نایب رئیس هیات جانبازان و معلولان مازندران نیز تعداد بانوان ورزشکار زیر پوشش این هیات را ۲ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: این ورزشکاران همواره طی سال ها توانستند به عناوین برتر نیز دست یابند و برای کشور افتخارآفرینی کنند.

فرشته سکاکیان افزود: امسال "زهرا حسینی" تیرانداز مازنی با درخشش خوبی که در میادین ورزشی داشته به اردوی تیم ملی دعوت شده است.

وی از "رقیه طالبی" به عنوان دیگر ورزشکار معلول مازندران نام برد که امسال به اردوی تیم ملی دعوت شده است و بیان کرد: این ورزشکار که دچار معلولیت فلج مغزی شدید است در رشته بوچیا به اردوی تیم ملی دعوت شد.

نایب رئیس هیات جانبازان و معلولان مازندران گفت: اما به رغم توانمندی و ظرفیت هایی که ورزشکاران معلول استان دارند از نظر امکانات با محدودیت هایی مواجه هستند به طور مثال سالنی در مجموعه ورزشی داراب که در حومه شهر ساری قرار دارد به این ورزشکاران اختصاص داده شده است که دسترسی ورزشکاران به این امکانات سخت و مشکل ساز است.

وی ادامه داد: به طوریکه ورزشکاران برای تردد و رسیدن به سالن می بایست هزینه گزاف پرداخت کنند که برای بیشتر این ورزشکاران که زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند امکانپذیر نیست.

به گفته سکاکیان همچنین این ورزشکاران تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت ندارند و به ناچار از تجهیزات قدیمی و فرسوده باقی مانده از گذشته استفاده می کنند که این موضوع باعث خروج فعالیت حرفه ای این ورزشکاران از وضعیت استاندارد است.

وی توضیح داد: در حالی مازندران در لیگ برتر والیبال نشسته بانوان کشور تیم دارد که توپ هایی که این بازیکنان برای انجام تمرینات خود استفاده می کنند قدیمی و فرسوده است.

نایب رئیس هیات ورزش معلولان مازندران گفت: برای ورزشی مثل بوچیا هزینه خرید یک ست توپ ۳۰۰ میلیون ریال است که تامین این وسایل نه تنها از عهده ورزشکار حتی از عهده هیات نیز خارج است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانوان معلول مستعد زیادی در مازندران وجود دارد که در صورت شناسایی و پروراندن استعداد ورزشی آنها می توانند به قهرمانان خوبی برای کشور مبدل شوند و به افرادی همچون اعظم رضایی که در رشته تیراندازی نماینده کشورمان در مسابقات معلولان بود و یا زینب یعقوبی که امسال به عنوان اولین وزنه بردار پاراوزنه برداری زنان ایران شناخته شد و قهرمان پاراآسیایی وزنه برداری را در کارنامه فعالیت های ورزشی خود دارد.

رنج ورزش بانوان مازندران از کمبود امکانات

ایست ورزش بانوان مازندران در ایستگاه کم توجهی

نایب رئیس هیات ورزش نابینایان مازندران دوران درخشان ورزش در این قشر را مربوط به سال های ابتدایی دهه ۹۰ اعلام کرد و گفت: در آن زمان با توجه به نوپا بودن این هیات ورزشکاران نابینا در سطح استان شناسایی شدند و توانستیم ورزشکاران مستعد خوبی را در این میان کشف کنیم.

ژیلا شیرزاد افزود: به طوری که گلبال نابینایان مازندران حرف اول را در کشور می زد و توانستند مدال و عناوین خوبی کسب کنند.

وی ادامه داد: بخش بیشتری از دستیابی به این موفقیت های ورزشی نتیجه همراهی خانواده ورزشکاران و تامین تجهیزات و امکانات برای آنها بود.

نایب رئیس هیات ورزش نابینایان مازندران با اشاره به مشکل امکانات و فضا برای فعالیت ورزش بانوان نابینا گفت: این مشکلات باعث شده که نتوانیم ورزشکار قهرمان جدیدی را به این عرصه وارد کنیم و همچنان ورزشکاران آن دوران را به مسابقات ورزشی اعزام می کنیم.

وی بیان کرد: این در حالی  است که سن بیشتر این ورزشکاران بیش از ۴۰ سال است و دیگر آن قدرت و توانایی سال های قبل را ندارند که بتوانند در مقابل ورزشکاران جوان دیگر استان های کشور رقابت کنند.

وی ادامه داد: همین وضعیت باعث شد تا در سال جاری از حضور در لیگ گلبال بانوان کشور انصراف دهیم چرا که مطمنا در صورت حضور در این لیگ با توجه به مسن بودن اعضای تیم باید متحمل شکست سختی می شدیم.

بخش دیگری از عمق محرومیت ورزش بانوان مازندران را می توان بدون متولی بودن معاونت بانوان اداره کل ورزش وجوانان مازندران طی چند ماه اخیر ذکر کرد. پس از بازنشستگی مریم فرجپور معاون پیشین ورزش بانوان این اداره کل در حال حاضر این معاونت بدون سرپرست یا رئیس است و امور مربوط به ورزش بانوان توسط کارشناسان آن انجام می شود که امید است با حضور سرپرست جدید اداره کل ورزش و جوانان روزهای پرامیدی برای این جامعه رقم بخورد.

نیمی از ورزشکاران مازندران ، بانوان هستند

کارشناس ارشد ورزش بانوان اداره کل ورزش وجوانان مازندران گفت: ۴۷ هزار و ۵۲۹ ورزشکار زن سازمان یافته شده در این استان فعالیت می کنند که حدود نیمی از کل ورزشکاران استان به شمار می روند.

فاطمه حیدری افزود: این آمار مربوط به تعداد ورزشکاران سازمان یافته ۶ ماهه نخست امسال است که براساس انجام بیمه ورزشی لیست آنها در در سامانه های ورزش و جوانان ثبت شده است.

وی ادامه داد: با توجه به عبور از بیماری کووید ۱۹ و رفع محدودیت فعالیت های ورزشی ، حضور بانوان در سالن ها و فضاهای ورزشی بیشتر شده است و به همین دلیل تعداد ورزشکاران زن سازمان یافته مازندران افزایش یافته است.

بنا به اعلام هیات پزشکی ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران، تعداد ورزشکاران زن و مرد سازمان یافته استان در ۶ ماهه نخست امسال ۱۱۱ هزار نفر است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۵۶ هزار و ۱۸۶ نفر بود.

کارشناس ارشد ورزش بانوان مازندران با اشاره به اینکه بانوان ورزشکار استان در ۴۴ هیات ورزشی فعالیت می کنند، گفت: همگانی ، ژیمناستیک ، تکواندو و دیگر ورزش های رزمی از پرطرفدارترین رشته های ورزشی برای بانوان این استان است که بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: هر چند در حال حاضر فعالیت های ورزشی بانوان مازندران در برخی موارد با کمبودها و مشکلاتی از قبیل نبود امکانات و فضاهای ورزشی مناسب مواجه است اما این استان توانسته است قهرمانان مدال آور مطرحی در سطح بین المللی و جهانی تقدیم جامعه ورزش کشور کند.

حیدری از "هانیه رستمیان" به عنوان یکی از بانوان مقام آور مازندران نام برد و گفت: این بانوی تیرانداز توانست در سال جاری نخستین سهمیه المپیک ۲۰۲۴ کشور را کسب کند و جواز حضور خود را در المپیک پاریس تثبیت کند.

وی خاطرنشان کرد : در صورت اعمال حمایت های لازم و تامین امکانات مورد نیاز ورزش بانوان استان این ظرفیت را دارد که به موفقیت های بیشتری در عرصه های ورزشی دست یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha