۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۲۷
کد خبر: 84934466
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارتباط بین کیفیت خواب و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر

تهران– ایرنا– تحقیقات جدید نشان داده است بین کیفیت خواب، خواب کمتر از هفت ساعت با بروز آلزایمر ارتباط وجود دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «مدیکال پرس»، این مطالعه تحقیقی توسط یک تیم بین‌المللی به رهبری مرکز تحقیقاتی «بنیاد پاسکال ماراگال» در بارسلونا و چند موسسه تحقیقاتی دیگر به تازگی در نشریه «ارتباطات مغز» منتشر شده است.

نتایج این تحلیل حاکی از آن است که کیفیت پایین خواب با پاتولوژی مرتبط با بیماری آلزایمر ارتباط دارد. این یافته برای کمک به تعریف درمان‌های آینده مناسبت و مفید است تا از این طریق بتوان با این بیماری در مرحله  مناسب آن برخورد کرد.

خواب غیرعادی در بیماری آلزایمر متداول است و کیفیت خواب می‌تواند در مراحل اولیه بیماری تحت تاثیر قرار گیرد؛ حتی در زمانی که هنوز هیچ نشانه دیگری از بیماری ظهور نکرده است.

این محققان با استفاده از داده‌های مربوط به بزرگترین گروه مورد آزمایش تا امروز، توانستند این فرضیه را تایید کنند که محرومیت از خواب با نشانگان‌های بیولوژیکی مایع مغزی – نخاعی مربوط به بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان داده‌های مربوط به هزار و ۱۶۸ فرد بالغ بالای ۵۰ سال را بررسی کردند و برای بررسی وضعیت خواب از پرسش‌نامه «شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ» (PSQI) استفاده کردند.

آنالیزهای مختلف فاش کرد که کیفیت پایین خواب بطور قابل ملاحظه‌ای با افزایش پروتئین «تی تائو» (t-tau) در مایع مغزی – نخاعی مرتبط است. از جمله یافته‌های دیگر اینکه مدت کوتاه خواب کمتر از هفت ساعت، با میزان بالاتر این پروتئین که از نشانگان‌های بیولوژیکی کلیدی برای سنجش خطر آلزایمر است، ارتباط دارد.

این مطالعه ثابت کرده است که شکایت افراد از کیفیت پایین خواب با پاتولوژی مرتبط با بیماری آلزایمر در افراد بدون نقص شناختی مرتبط است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha