۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۸:۲۴
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84935735
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

جام جهانی قطر؛ فرصتی مغتنم که برای همدان از دست رفت

همدان- ایرنا- کمتر از ۲ هفته دیگر بزرگترین رویداد فوتبالی جهان در همسایگی کشورمان برگزار می‌شود و اغلب استان‌های کشور در تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های میزبانی قطری‌ها هستند، این در حالی است که مسئولان اجرایی همدان همچنان برنامه‌ای برای بهره مندی از این فرصت طلایی در تبادلات فرهنگی، اقتصادی و گردشگری ندارند.

به گزارش ایرنا، میزبانی قطر از مهمترین آوردگاه جهانی فوتبال، هزاران گردشگر فوتبالدوست را پذیرا خواهد بود و از این رو کشورهای همسایه می‌کوشند از این فرصت ایجاد شده به سود خود در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌سازی کنند.  

در کشورمان نیز برخی استان‌ها با مغتنم شمردن این ظرفیت بالقوه، از ماه‌ها قبل نسبت به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در راستای بهره برداری مطلوب از میزبانی قطری‌ها اقدام کرده‌اند.

همگان بر این باورند که بهره‌مندی از رویداد جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ کشور قطر در معرفی ظرفیت‌های گردشگری و نیز داشته‌های فرهنگی،تاریخی، کشاورزی و صنایع دستی کشورمان می‌تواند موثر واقع شود و در این ارتباط بهره‌برداری از این فرصت به منظور معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور و کسب درآمد برای فعالان این حوزه می‌تواند بارقه امید در فعالان این عرصه ایجاد کند.

استفاده از ظرفیت جام جهانی قطر برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری با توجه به شاخص‌ها و ظرفیت‌های خاص و مراودات و سابقه دیرینه تجارت مردم این دیار به ویژه با کشورهای همسایه، می‌توانست بهترین فرصت برای تحول و پویایی اقتصادی برای فعالان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین باشد.

استان همدان به واسطه توانمندی‌های تولیدی، کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری، می‌توانست بهترین استفاده را از ظرفیت‌های جام جهانی ببرد و در این زمینه با استقرار نمایشگاه‌های مختلف از دستاوردهای فعالان این عرصه درحاشیه جام جهانی کشور قطر، بازاری پر سود را به روی محصولات بومی خود بگشاید.

در ماه‌های اخیر هیچ طرح و برنامه‌ای از جانب مسئولان اجرایی استان همدان به خصوص متولیان حوزه اقتصاد و گردشگری دیده نشد تا در اوج گل به خودی مسئولان، خیلی‌ها از مستطیل پر زرق و برق جام جهانی قطر به امتیازهای ویژه دست نیابند.

همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین سالهاست که در بخش‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای را انجام داده اما کمتر توانسته این ظرفیت بالقوه را در عرصه‌های جهانی پدیدار کند.

استانی که از ابتدای امسال تاکنون با صادرات محصولات خود به سایر کشورها بیش از ۵۰ میلیون دلار ارزش مالی از فروش را عاید صادرکنندگان خود کرده و ۶۵ قلم کالا از جمله فروسلیس دانه بندی، انواع کشمش، میلگرد آج دار، وازلین صنعتی، الکتروموتور صنعتی تک فاز، سیم آلومینیوم بدون روکش،  واترپمپ کولر آبی، سیمان سفید، موتور کولر آبی، انواع شوری و ترشی، پودر شیرخشک بدون چربی و چینی آلات بهداشتی را به ۲۴ کشور صادر کرده است.

استانی که از ابتدای امسال تاکنون با صادرات محصولات خود به سایر کشورها بیش از ۵۰ میلیون دلار ارزش مالی از فروش را عاید صادرکنندگان خود کرده و ۶۵ قلم کالا از جمله فروسلیس دانه بندی، انواع کشمش، میلگرد آج دار، وازلین صنعتی، الکتروموتور صنعتی تک فاز، سیم آلومینیوم بدون روکش،  واترپمپ کولر آبی، سیمان سفید، موتور کولر آبی، انواع شوری و ترشی، پودر شیرخشک بدون چربی و چینی آلات بهداشتی را به ۲۴ کشور صادر کرده است.اگرچه برخی از این کالاها در رویداد جام جهانی قطر به دلیل خاص بودن، مشتری پسند نیست اما در این بین محصولات کشاورزی و صنایع دستی این استان که از کیفیت و تنوع منحصر به فرد برخوردار است، استقبال از خرید را به دنبال داشت.

برخورداری از شهر جهانی سفال لالجین، تبدیل شدن به قطب تولید محصولات کشاورزی نظیر سیر، سیب زمینی و انگور در کنار انبوه ظرفیت‌های برجسته گردشگری می‌توانست سهم بسزایی را در بزرگترین تور فوتبالی جهان در دل خلیج فارس عاید این استان کند.

رویدادی که هزاران مشتاق به ورزش فوتبال را به کشور قطر سوق می‌دهد و ساعات غیرفوتبالی آن بهترین فرصت را برای بهره برداری‌های سودآور نصیب سرمایه گذاران و فعالان عرصه اقتصادی خواهد کرد.

طرفداران تیم‌های مختلف راه یافته به جام جهانی و گردشگران کشور قطر در این فرصت یک ماهه قطع به یقین جدا از تماشای مسابقات فوتبال از جاذبه‌ها، اماکن و بازار آن بازدید خواهند کرد بنابراین از این فرصت طلایی می‌شد برای ارایه کالاهای ناب استان همدان بهره برد.

جام جهانی قطر؛ فرصتی مغتنم که برای همدان از دست رفت

جام جهانی قطر می‌توانست فرصتی ناب برای معرفی همدان به جهانیان در سایه حضور کشورهای مختلف باشد و زمانی می‌توانست بر نقش تاثیرگذار این رویداد جهانی بر توسعه همدان صحه گذاشت که از منافع حاصل از این میزبانی، بهره برداری حداکثری برای استان داشت.

حسرت برخورداری از این فرصت طلایی برای تبلیغ و عرضه محصولات استان همدان در حوزه‌های مختلف زمانی بیشتر نمایان است که هیچ رغبتی برای تشکیل کارگروه تخصصی و برنامه ریزی مطلوب در استفاده بهینه از این رویداد دیده نشد.

برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های فرهنگی، گردشگری و کشاورزی این استان در خلال مسابقات جام جهانی در قطر می‌توانست ایده ناب از سوی مسئولان اجرایی استان باشد که در اوج غفلت بی‌نتیجه ماند.

مخلص کلام؛ این اولین جام جهانی است که در خاورمیانه و یک کشور عربی برگزار می‌شود، رویدادی که تنها یک برنامه ورزشی نیست و نمی‌توان تنها این چنین نگاهی داشت.

امید می‌رود حداقل در این مدت کوتاه تلنگری در متولیان امر ایجاد شود و شاید معجزه‌ای باعث شود که از این وضعیت طلایی حداکثر بهره برداری را داشت.
میثم ناصرنژاد- خبرنگار مرکز همدان
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha