۶۵ درصد مبتلایان به "پدیکلوز" در خراسان رضوی دانش‌آموز هستند

مشهد- ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانش آموزان حدود ۶۵ درصد از مبتلایان به بیماری "پدیکلوز" یا شپش سر در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی را شامل می‌شوند.

دکتر ناصر امینی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در هفت ماهه نخست امسال حدود ۱۰ هزار مبتلا به شپش سر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده است که ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد مربوط به گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال در بین جمعیت دانش‌آموزی است.

وی بیان کرد: ۹۷ درصد مبتلایان به شپش سر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دختر و سه درصد پسر هستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه درمان شپش سر در مراکز زیر پوشش به صورت رایگان انجام می شود، گفت: تعداد مبتلایان به شپش سر یا پدیکلوز در این دانشگاه طی سال جاری به طور تقریبی معادل سال گذشته است.

وی خاطر نشان کرد: شپش سر یک حشره کوچک خونخوار به اندازه حدود سه میلی‌متر است که روزانه ۲ تا ۳ بار از ناحیه پوست سر خون می‌خورد و افراد آلوده به عنوان مخزن بیماری عمل می‌کنند و در تمام ایام به ویژه در فصول سرد سال و در محل‌های تجمعی مثل مدارس باعث انتشار بیماری و آلودگی می‌شوند.

دکتر امینی اظهار داشت: خارش پوست سر، وجود رشک(تخم های شپش) در لابلای موی سر، دیدن شپش بالغ در لابلای موی سر و کم خونی به ویژه در کودکان از علائم آلودگی به شپش هستند.

وی گفت: رعایت بهداشت فردی، استحمام مرتب و منظم و شانه کردن روزانه موی سر از مهمترین اقدامات در پیشگیری از آلودگی به بیماری پدیکلوز به شمار می روند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شامپوهایی مانند "پرمترین، لوسیون دایمتیکون و شامپو لیندان" برای درمان شپش سر با تجویز پزشک مصرف می‌شوند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

هم اکنون استان خراسان رضوی دارای بیش از یک و نیم میلیون دانش آموز است که حدود ۹ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور را شامل می شود.

پدیکلوز که در زبان عامیانه رشک یا شپش نامیده می‌شود، یک انگل کوچک خارجی است که با چشم غیرمسلح دیده می شود و از خون انسان تغذیه می‌کند و به راحتی از فردی به فرد دیگری انتقال می یابد، مکان‌های شلوغ و پر تجمع مانند مدارس، مهدهای کودک، پادگان‌ها و کمپ‌ها نقش مهمی در انتقال این بیماری دارند.

بزاق شپش سر حاوی مواد ضدانعقادی است که از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خارش شدیدی را موجب می‌شود. در واقع شپش نمی‌پرد و نمی جهد بلکه حرکت سریع دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha