۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۸:۲۱
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 84936915
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات اجرایی سد ایالو در ماهنشان به پایان رسید

زنجان - ایرنا - مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی و طرح‌های زودبازده شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان گفت: عملیات اجرایی بدنه سد ایالو در ماهنشان به پایان رسید و برای بهره برداری در سال جاری آماده شد.

مهدی شجاعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: سد ایالو در سمت شرق روستایی به همین نام با ظرفیت ۲ میلیون مترمکعب، برای جبران کسری آب شرب ماهنشان پیش بینی شده است.

وی یادآورشد: ساخت سدهای بزرگ علاوه‌ بر تامین آب شرب، کارکردهای دیگری همچون جلوگیری از بروز سیلاب، تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و حتی در برخی مناطق تولید برق را نیز به همراه دارند.

شجاعی همچنین سد مراش را از دیگر پروژه های در دست اجرا در شهرستان ماهنشان عنوان کرد و اظهار داشت: هدف اجرای این سد تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرستان های دندی، ماهنشان و ۱۲۲ روستای واقع در مسیر آن است.

وی با بیان اینکه سد مراش در ۱۲۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان در روستای مراش منطقه انگوران واقع شده است، خاطرنشان کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده که ارتفاع آن از بستر رودخانه ۳۶ متر است.

شجاعی یادآورشد: احداث سد تنظیمی مراش به عنوان کنترل کننده سیل و تامین کننده بخشی از آب مورد نیاز صنایع منطقه است.

وی طرح آبرسانی سد مراش و مهار آبهای سطحی منطقه را از اهداف مهم اجرای این طرح بیان و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی کمپ، راه دسترسی و سیستم انحراف این طرح درسال ۸۸ شروع و پس از پایان این عملیات، اجرای بدنه سد در سال ۹۰ شروع شده است.

شجاعی اظهار داشت: ارتفاع سد مراش ۵۲ متر و عمق آن ۳۵ متر، طول تاج آن حدود ۸۲۶ متر و حجم ذخیره آن نیز ۴۱ میلیون مترمکعب است و در صورت تامین اعتبار لازم تا ۲ سال آینده آبگیری خواهد شد.

وی به انعقاد تفاهم نامه های تامین مالی طرح سد مراش و طرح سد بلوبین از محل تسهیلات ماده ۵۶ قانون الحاق (فاینانس داخلی)، با بانک صادرات ایران نیز اشاره کرد و گفت: این طرح از مصوبات سفر رییس جمهور به زنجان بود که به انجام رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha