به گزارش ایرنا، صحبت های مسئوولان و پایشهای انجامگرفته از حجم تصادف ها و سوانح حاکی از این است که بلوارهای آیتالله بروجردی، الغدیر، عمار یاسر، پیامبر اعظم(ص)، مرجعیت و جمهوری جزو مخاطرهآمیزترین معابر شهری قم بشمار میرود که دراینبین وضعیت بلوار الغدیر از همه خطرناکتر برآورد میشود.
بلوار الغدیر در مسیر شهرک پردیسان در جنوب غربی قم با جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفر قرار گرفته است.
به گفته مسوولان پلیس راهور شهرستان قم، بلوار الغدیر طی ۵ سال گذشته در صدر معابر پرخطر شهری قرار داشته و بیشترین تعداد تصادف و مرگومیرها را به خود اختصاص داده که سرعتبالای خودروهای عبوری، دید محصور و نقاط حادثه خیز از عوامل مهم در آن است.
بلوار الغدیر بهعنوان یکی از مسیرهای شریانی شهری قم حائز اهمیت بالایی است و به نظر میرسد طرحهای آرامسازی مسیر باید در آن با سرعت و دقت نظر بیشتری انجام شود. حداکثر سرعت در این محور ۷۰ کیلومتر است که سرعت مطمئنهای ازنظر کارشناسان حوزه حملونقل و ترافیک محسوب میشود اما مشکل اغلب از جایی شروع میشود که برخی از رانندگان با سرعت غیر مطمئنه و یا انجام حرکات نمایشی سبب بروز حوادث مرگبار میشوند که در این شرایط لازم است تا سرعتکاه های موجود تقویت و سرعتکاه های جدیدی ایجاد شود و تعداد دوربینهای کنترل سرعت نیز افزایش یابد.
همچنین دستاندرکاران حوزه حملونقل و ترافیک بر این باورند که در معابر پرخطری مانند الغدیر، دوربینهای ثبت لحظهای و متوسط سرعت باید بهصورت همزمان فعال باشد تا از رهگذر آن برخی رانندگان پرخطر نتوانند صرفا با نزدیکی به دوربینهای کنترل سرعت، از سرعت خودروی خود بکاهند و بعدازآن به رانندگی پرخطر خود ادامه دهند.
اختلاط دو جریان شهری و جادهای و تردد همزمان خودروهای سنگین و سبک از اشکالات ریشهای و اصلی این محور در بروز سوانح و حوادث است که تصادف های ناشی از آن بهخصوص با راکبان موتورسیکلت نوعا به جراحات بسیار شدید و یا فوت منجر میشود.
وجود کاربریهای مختلف مانند بوستانهای جنگلی، مراکز تجاری،فرهنگی، دانشگاه و غیره نیز از عوامل است که باعث تردد عرضی عابران پیاده از این محور پرخطر می شود و پلهای عابرین پیاده نصبشده نیز به خاطر مکانیزه نبودن، برای استفاده بسیاری از افراد دارای مشکلات حرکتی و کهنسال بسیار دشوار است.
مرگ ۹ نفر از ابتدای امسال در بلوارالغدیر
رییس اداره عملیات پلیس راهور استان قم با اشاره به بالا بودن میزان تصادف ها در بلوار الغدیر، بیان کرد: از ابتدای سالجاری تا ابتدای آبان ماه، ۹ نفر در اثر تصادف در این محور فوت کرده و ۱۵۰ نفر نیز دچار مجروحیت و معلولیت شدهاند.
سرهنگ محمدرضا هاشمی ادامه داد: رانندگی پرخطر عدهای جوانان و انجام حرکت نمایشی مانند لایی کشی، از عوامل مهم و موثر در بالا بودن آمار تصادف ها در این بلوار است.
وی خاطرنشان کرد: وجود تعداد بالای نقاط حادثهخیز نیز سبب شده تا میزان تصادف های این محور پرتردد شهری زیاد باشد.
هاشمی با تاکید بر ضرورت اجرای پرسرعت مصوبات سال گذشته شورای ترافیک استان در خصوص بلوار الغدیرخاطرنشان کرد: وجود یک دوربین در طول ۹ کیلومتر از این محور پاسخگوی حوادث و حجم ترافیک عبوری نیست و لازم است دستکم ۵ دوربین هوشمند وارد مدار بهرهبرداری شود.
رییس اداره عملیات پلیس راهور استان قم بابیان اینکه تردد کامیونها و تریلیها از مشکلات عمده محور الغدیر است، گفت: برای جلوگیری از تردد همزمان و تصادف های مرگبار خودروهای سنگین با موتورسیکلتها و سواریها، طرحهای ارائهشده پلیس راهور قم در ایجاد کمربندی مجزا با سرعت بیشتری به مرحله اجرا برسد.
کمبود پل عابر پیاده در بلوار الغدیر
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم نیز با تاکید بر تعداد بالای تصادف ها در بلوار الغدیر، بیان داشت: کارکرد اصلی بلوار الغدیر جابهجایی وسایل نقلیه است و بنابراین لازم است تا تردد عابران پیاده بهصورت غیرهمسطح انجام بگیرد.
حسین شعبانزاده ادامه داد: هماکنون در طول ۹ کیلومتر مسیر این بلوار ۴ پل عابر پیاده نصبشده که کفایت نیاز عابران پیاده را ندارد.
وی با تاکید بر تاثیرگذاری دوربینهای کنترل سرعت در اصلاح رفتار برخی رانندگان پرخطر، خاطرنشان کرد: طی کردن مسیر ۹ کیلومتری این بلوار با حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر، زمان مشخصی دارد و لازم است تا پلیس راهور با استفاده از اطلاعات دوربینهای ثبت متوسط سرعت بین نقطه الف و ب، با رانندگان پرخطر و حادثهساز برخورد کنند.
شعبانزاده گفت: هماکنون سه دوربین کنترل سرعت معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری قم به همراه یک دوربین پلیس راهور فعال است.
تدوین طرح جامع حملونقل و ترافیک در شورای اسلامی شهر
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به تدوین طرح جامع حملونقل شهر قم با نگاه جامعنگر و آیندهنگرانه، ابراز داشت: افزایش حجم ترافیک و گرههای ترافیکی از مباحثی که هماکنون شهر قم با آن مواجه است.
سید محمدحسین دهناد ادامه داد: سال ۱۳۸۵ حدود۶۰ هزار دستگاه خودرو در شهر قم پلاک گذاری شده بود درحالیکه هماکنون ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو در معابر شهری قم تردد میکنند که افزایش ۳.۵ برابری را نشان میدهد.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت سهم استفاده از خودروهای شخصی از ۲۲ درصد در سال ۸۵ به بیش از ۴۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسیده است.
وی بیان کرد: توسعه سامانههای ریلی، توسعه متوازن تقاطعهای غیرهمسطح، توسعه ناوگان عمومی، اصلاح رفتار ترافیکی شهروندان برای استفاده از ظرفیت معابر کنونی و هوشمندسازی معابر جزو مباحث اولویتدار در طرح جامع حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر قم است.
عضو شورای اسلامی شهر قم توسعه ناوگان عمومی را از راهکارهای ریشهای در کاهش تصادف ها در معابر پرخطری مانند غدیر یادکرد و گفت:بعد از بازگشایی مدارس و کنترل کرونا، استفاده عمومی از ناوگان عمومی قم از ۳۵ هزار نفر در روز با افزایش ۳ برابری به ۹۵ هزار نفر رسیده است.
وی با اشاره به اضافه شدن ۴۶ دستگاه اتوبوس به ناوگان عمومی قم در سال ۱۴۰۰، خاطرنشان کرد: امسال نیز با انتشار ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بهزودی ۹۹ دستگاه اتوبوس جدید خریداری و ۵۰ اتوبوس فرسوده از مدار فعالیت خارج خواهد شد.
به هر ترتیب فوت ۹ نفر در طول مسیر ۹ کیلومتری الغدیر از ابتدای سال جاری حاکی از پرمخاطره بودن این محور است و به باور کارشناسان، آرامسازی ترافیک عبوری مهمترین اصلی است که در این محور شهری باید عملیاتی شود. همچنین روند ۵ سال گذشته این بلوار در بروز حوادث نشان میدهد که اگر فکر و تدبیری به حالوروز این محور نشود همچنان باید شاهد تاختوتاز مرگ باشیم.
ناگفته پیداست که آرامسازیهای ترافیکی از قبیل کاهش عرض معابر، نصب سرعتکاه ها، سامانههای هوشمند کنترل سرعت و اموری ازایندست هرکدام بهنوبه خود میتواند در کاهش سوانح رانندگی موثر باشد اما به باور و اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران حوزه حملونقل، هیچ عاملی در جلوگیری از این سوانح مهمتر و موثرتر از پایبندی رانندگان به مقررات راهنمایی و رانندگی نیست و تا زمانی که رانندگان نسبت به جان خود و دیگران بیتوجه باشند، سایر اقدام ها نمیتواند اهداف و انتظارات کلان را در کاهش تصادف ها برآورده کند.
نظر شما