به گزارش ایرنا، قم از کلانشهرهایی است که از یک سو بخاطر ویژگی مهاجرپذیری و سوی دیگر بدلیل زائرخیزی سالانه میزبان میلیونها گردشگری داخلی و خارجی است که گاهی بخاطر ضعف در زیرساخت های شهری با مشکلات آزاردهنده ای بخصوص در مناسبت های شاخص ملی و مذهبی مواجه می شود که در این بین مشکل کمبود ناوگان عمومی همواره برای شهروندان و مسافران دردسرساز بوده است.
کارشناسان با تاکید بر ضرورت کمی و کیفی توسعه ناوگان عمومی در قم، معتقدند که برای برخوداری از شبکه حمل و نقل کارآمد نیاز به توسعه و تقویت ناوگان جدید بیش از هر زمان دیگری لازم است و از طرفی هم باید فرهنگ عمومی شهروندان در استفاده از حمل ونقل عمومی بهبود یابد.
به گفته مدیران شهری قم نیز، برنامه ریزی های شهری قم به سمتی حرکت می کند که با افزایش تعداد ناوگان عمومی، هر فرد با حداکثر ۴۰۰ متر پیاده روی به ایستگاه اتوبوس دسترسی پیدا کند.
همچنین طبق آمار و اطلاعات استان، استفاده از خودروهای شخصی طی ۱۰ سال گذشته ۳ برابر شده و در این مدت استفاده از ناوگان عمومی نیز از ۱۸ درصد به کمتر از ۱۰ درصد رسیده که آثار سوء آن در افزایش گره های ترافیکی، آلودگی هوا و افزایش هزینه های جاری نمایان شده است.
براساس آمار اعلام شده از سوی مسئولین مدیریت شهری، روزانه افزون بر ۲ میلیون سفر در قم انجام می شود که در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی از این میزان سفر کمتر از ۱۵ درصد برآورد می شود و طبق ارزیابی و نظر کارشناسان این حوزه، باید دست کم ۵۰۰ اتوبوس در کلانشهر قم فعالیت داشته باشند تا کمبود ناوگان در خطوط پرتقاضا تامین شود و این در حالی است که هم اکنون حدود ۱۶۰ دستگاه اتوبوس در شهر قم مشغول به خدمت رسانی می باشد.
افزایش بی حساب خودروهای شخصی طی سالهای اخیر باعث افزایش روزهای الوده هوا در شهر قم به حدود نصف روزهای سال شده که علاوه بر چالشهای ترافیک و تامین سوخت و بنزین، شهر قم را با مشکلات زیست محیطی نیز روبه کرده و این آمارها نشان دهده لزوم حمایت دولت از حمل و نقل عمومی در قم است.
اضافه شدن ۱۵ اتوبوس جدید شهری در مرحله نخست
سرپرست سازمان اتوبوسرانی قم در حاشیه آیین اضافه شدن ۱۵ اتوبوس جدید شهری به اکوسیستم حمل و نقل شهری قم، بیان کرد: این ۹۹ دستگاه با اعتباری افزون بر ۵ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال انجام گرفته که یکهزار و ۲۸۰ میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی شهرداری قم و ۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال نیز از محل کمک های دولت سیزدهم بوده است.
علی نیک یادآورشد: در مرحله اول ۱۵ دستگاه اتوبوس محصول شرکت ایران خودرو دیزل وارد ناوگان حمل ونقل عمومی قم شده که تمرکز آنها بر پوشش حداکثری شهرک پردیسان خواهد بود.
وی نصب رمپ های ویلچررو استاندارد برای استفاده سالمندان و معلولان را از مزایای اتوبوس های جدید یاد کرد و گفت: سیستم های سرمایشی و گرمایشی این اتوبوس ها سازگار با شرایط اقلیمی قم است و علاوه براین سیستم مانیتورینگ اتوبوس ها به نحوی اجرا شده که رانندگان تسلط کاملی بر جابه جایی مسافران از درب های جلو و عقب را دارند.
نیک با بیان اینکه تا پایان سال تمام ۹۹ دستگاه خریداری شده به ناوگان عمومی قم افزوده می شود، تصریح کرد: با اضافه شدن این اتوبوس سرفاصله بین خطوط و ایستگاه ها از ۱۸ دقیقه با ۱۶ دقیقه کاهش پیدا می کند که بهبود ۲ دقیقه ای را نشان می دهد.
وی همچنین ابراز داشت: با ورود این ۹۹ دستگاه اتوبوس تا پایان سال سن ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قم به عدد ۲ سال میرسد و این در حالی است که تمام سیستم ناوگان اتوبوسرانی شهر قم نوسازی شده است.
نظر شما