۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84938173
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنجیره زعفران خراسان شمالی باید ساماندهی شود

بجنورد- ایرنا- نماینده فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: زنجیره زعفران در خراسان شمالی باید با هدف کاهش نقش دلالان تقویت و ساماندهی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی آذری روز پنجشنبه در اولین میز علمی، تخصصی و اقتصادی زعفران در فاروج خراسان شمالی اظهار داشت: واسطه ها از ارکان موثر زنجیره تولید تا مصرف زعفران محسوب می شوند و به دلیل نبود نظارت کافی به دنبال سود بیشتر هستند.

وی افزود: این افراد زعفران با قیمت پایین از کشاورزان خریداری و به قیمت بالایی به بازار عرضه می کنند که جلوگیری از این امر نیازمند تقویت و ساماندهی زنجیزه زعفران است.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع مراحل آبدهی، برداشت، پاک کردن گل، فرآوری، بسته بندی، صادرات باید در چهارچوب مشخصی و برنامه ای مدون سامان پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی زعفران باید به دنبال راهکارهای هدفمندی باشیم، گفت: محصول زعفران اشتغالزایی بالایی دارد بنابراین آگاهی کشاورزان در جهت توسعه و اشتغالزایی این محصول بیش از پیش باید افزایش پیدا کند.

نماینده قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین باید تجارب زعفران کاران موفق با هدف افزایش در تولید در اختیار دیگر کشاورزان قرار گیرد.

آذری، ضعف دانش فنی در محیط تولید، نابسامانی بازار و نبود برنامه های صادراتی مشخص از دیگر مشکلات پیش روی توسعه زعفران دانست. 

 زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می شود که فاروج رتبه اول را دارد و شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.

امکان حذف و جایگزینی باغ های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود  پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴ تن و امکان صادرات آن  از جمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

در سال زراعی گذشته ۷۶۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۷۴ میلیارد ریال از ۱۵۸ زعفران کار استان به صورت حمایتی توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده بود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha