خطرناک‌ترین آفت گیاهی در کمین باغ‌های هرمزگان است

بندرعباس - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: مگس میوه مدیترانه‌ای به عنوان خطرناک‌ترین نوع آفت در باغ‌های مرکبات و مگس میوه انبه، در هرمزگان مشاهده شده و محصول باغداران استان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

عبدالرضا اشرف منصوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین مشاهده آفت مگس میوه مدیترانه‌ای که می‌تواند به ۳۰۰ گونه گیاهی آسیب بزند در سیاهو و حاجی آباد است که این مناطق از مهمترین مراکز تولید مرکبات استان هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر جمعیت غالب آفت مگس میوه انبه بیشتر است و هشدارهای لازم به باغداران داده شده و اقدامات مقابله‌ای نیز متناسب با امکانات موجود انجام شده است.

اشرف منصوری تصریح کرد: این آفت ها موجب تولید کِرم در میوه، ریزش میوه و تغییر شکل میوه و تاثیر منفی آن بر بازار پسندی محصول می شوند.

این مسئول حوزه کشاورزی استان هرمزگان درباره اقدامات انجام شده نیز اظهار داشت: موضوع یاد شده به صورت رسمی به مدیریت بحران استانداری و مدیریت پدافندغیرعامل استان اطلاع داده شده است و تجهیزات مقابله ای و سموم لازم نیز در اختیار کشاورزان و باغداران قرار گرفته است.

وی به باغداران توصیه کرد: با از بین بردن علف های هرز، جمع آوری سریع میوه های ریخته شده زیر درختان و دفن آنها در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک، شخم زمستانی برای از بین بردن شفیره و سمپاشی، برای مهار و از بین بردن این آفت ها و جلوگیری از خسارت سنگین کمک کنند.

وی درباره منشاء این آفت ها نیز گفت: نمی توان مبداء خاصی را برای آنها تعیین کرد اما استان‌های فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و کرمان به عنوان همسایگان هرمزگان می‌توانند مبادی ورودی این آفت‌ها باشند.

اشرف منصوری یادآور شد: انتقال میوه از سراسر کشور به هرمزگان برای صادرات نیز می تواند از دیگر عوامل احتمالی ورود آفت به استان باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha