۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84942255
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

التهاب گلبرگ‌های سرخ در جنگل هیرکانی گلستان

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۸:۱۵
کد خبر: 84942255
التهاب گلبرگ‌های سرخ در جنگل هیرکانی گلستان

گرگان - ایرنا - پاییز شاید در نظر اهالی ادبیات و شعر نماد پژمردگی و یادآور رهگذر عمر از جوانی به میان‌سالی باشد اما برای مردم گلستان این فصل با برخورداری جنگل‌های منطقه از درختان انجیلی با شاخه‌های کج و لولیده درهم و رنگ‌بندی متفاوت و منحصر به‌فرد سرآغاز گردشگری و نشستن بر سفره احساس طبیعت است.

به گزارش ایرنا ، دامنه‌های جنوبی گلستان زیر چتر گسترده جنگل‌های هیرکانی قرار دارد که در این فصل هر قدمش از برگ درختان توسکا، راش، افرا، ممرز، لرگ و ده‌ها گونه دیگر لبریز است.

درختان متعدد جنگل هیرکانی با وجود زیبایی و سیمای دل فریبشان در ماه‌های نخست نیمه دوم سال، اسیر بادی پاییزی می‌شوند و آن‌وقت ثانیه‌ها در لحظه فرو افتادن برگ‌ها به هم می‌خورند و در التهاب گلبرگ‌های گل سرخ به پایان می‌رسند اما در این بین درخت انجیلی با ساز کوکش، داستان دیگری دارد.

برگ سبز درخت انجیلی ناشی از تحولات زیستی به رنگ‌های متنوع زرد، حنایی، سرخ، ارغوانی، جگری و نظایر آن در می‌آید و همچون عروسی زیبا در جنگل‌های رو به خزان هیرکانی به ویژه النگدره گرگان به رقص و دلفریبی مشغول می‌شود .

پارک جنگلی النگدره به عنوان بخشی از جنگل های هیرکانی، با مساحت ۱۸۵ هکتار در پنج کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهارخوران قرار دارد و در روزهای تعطیل پذیرای گردشگران و شهروندان است.

حدود نیمی از گونه‌های درختی این پارک را درختان انجیلی تشکیل می‌دهد که سبب می‌شود الگندره به عروس پاییزی جنگل های شمال کشور مشهور باشد.

رزمایش برگ‌های بنفش مایل به قرمز ، زرد، نارنجی، صورتی ، سرخابی و قرمز، فضایی هزار رنگ به درختان النگدره داده و هر رگذری را افسون خود می کند.

هرچند همه ساله شهرداری گرگان با برپایی جشنواره پاییزه هزار رنگ تلاش می‌کند این جاذبه منحصر بفرد را معرفی کند اما به دلیل نبودن راهبردی مشخص و بلند مدت، این جشنواره های یک روزه ره به جایی نبرده و فقط زمینه گردهمایی یک‌روزه را برای اهالی منطقه به همراه دارد.

خدیجه شریف‌پور یکی از شهروندان دوستدار طبیعت گرگان به خبرنگار ایرنا گفت : هزاران هکتار انجیلستان (جامعه درختان انجیلی) در جنوب گرگان چشم اندازهای بی‌نظیر و بدیعی را خلق کرده که می‌تواند عامل مهمی در جذب گردشگر در فصل پاییز باشد .

وی گفت : اندازه، شکل و رنگ‌بندی درختان انجیلی هر رهگذری را افسون می‌کند و اگر زیر ساخت‌های لازم مهیا باشد با همین جاذبه می‌توان درآمدهای سرشاری را برای شهر ایجاد کرد.

شریف‌پور افزود : دستیابی به آرامش روحی و روانی یکی از نیازهای شهروندان در جامعه شهری شلوغ امروز محسوب می‌شود که پارک‌های جنگلی مانند النگدره علاوه بر اینکه ایجاد لحظاتی مفرح و آرامش‌بخش می‌تواند به اقتصاد مدیریت شهری هم کمک شایانی کند.

حسن سام‌دلیری از محققان جنگل شناسی در گفتگو با خبرنگار ایرنا در خصوص ویژگی‌های درخت انجیلی گفت: برگ‌های طیف گسترده‌ای از درختان پهن برگ واقع در مناطق رویشگاهی جنگل‌های هیرکانی در هنگام پاییز، متمایل به زرد یا قهوه‌ای کم‌رنگ می‌شود که این موضوع به ساعات دسترسی به نور و تغییر طیف رنگ‌های موجود در نور خورشید بستگی دارد.

وی افزود : تغییرات ناشی از نوسانات موجود در ساعت نورگیری، دما محیط ، رطوبت و همچنین وجود رنگدانه‌های متعدد درختان انجیلی سبب می‌شود که رنگ برگ‌ها بسیار متنوع شود و حتی در یک درخت می‌توان هم‌زمان چند رنگ را دید.

سام دلیری گفت : در حالت عامیانه می توان گفت که درختان انجیلی تعلق خاطر بیشتری به برگ‌های خود دارند و تا آخرین لحظه موجود انتقال شیره آوندی به برگ را قطع نمی‌کنند و این موضوع سبب مانایی برگ درختان انجیلی می‌شود.

حجت مقسم عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: برای معرفی جاذبه‌های گردشگری گرگان تاکنون طرح جامعی ترسیم نشده که باید به عنوان نخستین اولویت مدیریت شهری در دستور کار قرار بگیرد .

وی گفت : هنگامی که مباحث گردشگری به دغدغه نخست مدیریت شهری تبدیل می‌شود و صدها میلیارد تومان پروژه در بخش شهربازی و بازار هفت موزه و تله کابین پیش‌بینی می شود باید به جاذبه های طبیعی شهر هم توجه کرد.

مقسم افزود : گلستان ده‌ها پارک جنگلی با هزاران هکتار وسعت دارد که هرکدام از این پارک‌ها می تواند به سبب جذابیت‌های بصری خاص و چشم‌انداز بی‌نظیر میزبان هزاران گردشگر در فصل پاییز باشد اما تاکنون زیرساخت‌های اقامتی لازم پیش‌بینی نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت : دسترسی راحت به پارک‌های جنگلی و تفرجگاهی و وجود زیرساخت‌های اولیه مانند آب، جاده و سرویس بهداشتی، امکان بهره‌گیری مسافران از این جاذبه‌های بی‌نظیر را تسهیل می‌کند .

پاییز در گرگان و گلستان غنی‌تر از رنگارنگی جنگل و پرواز بی‌انتهای پرندگان مهاجر در آسمان است.

وجود اقوام مختلف و رسوم و آیین‌های گوناگون در کنار البسه مختلف آنها از دیگر جاذبه‌های گردشگری پاییزی در گلستان است.

همه اینها تنها بخشی از جاذبه های گردشگری گلستان است که در صورت برنامه‌ریزی می‌توان از آن برای رونق گردشگری بهره برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha