۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۱۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84942777
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرونده ۶۰ اثر طبیعی و تاریخی گلستان برای ثبت ملی به وزارت میراث فرهنگی ارسال شد

گنبدکاووس- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: پرونده ۶۰ اثر غیرمنقول، منقول و طبیعی استان برای ثبت در آثار ملی کشور به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است.

محمدجواد ساوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شناسایی بیش از هزار و ۵۰۰ اثر منقول، غیر منقول و طبیعی در استان گلستان خبر داد و اظهارداشت: تاکنون ۹۹۱ مورد از این آثار شامل ۸۰۵ اثر غیرمنقول، ۱۰۷ اثر ناملموس، ۴۰ اثر طبیعی و ۳۹ اثر منقول استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: آخرین نمونه ثبت ملی آثار گلستان مربوط به روز گذشته است که هفت اثر ناملموس شامل "بازی بومی محلی آشیق اوینی قوم ترکمن، آداب و رسوم آیین‌های مرتبط با شتر در فرهنگ ترکمن، گویش قزلباش در استان، مهارت سنتی تهیه آلندق (مرتبط با پوشش سر قزلباش‌های گلستان) مهارت سنتی تهیه شاریسه، مهارت منجق بافی و زیور پوشاک زنان گلستان و مهارت پخت حلوا اوماج گرگان" به ثبت ملی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان یکی از مصادیق این حوزه را میراث ناملموس دانست و گفت: طبق تعریف یونسکو و اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، آثار ناملموس شامل بخش‌هایی مانند آداب و رسوم، بازی‌های آیینی، گویش ها و زبان‌ها، مهارت‌های بافتن، ساختن، نواختن و پختن می‌شود.

ساوری ادامه داد: با توجه به اینکه دنیا به سرعت به سمت جهانی شدن پیش می‌رود از نگاه یونسکو حفاظت از خرده فرهنگ‌ها بسیار با اهمیت است و ایران هم به عنوان یکی از اعضای کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس بشری (۲۰۰۳) وظیفه خود می‌داند تا خرده فرهنگ‌ها را شناسایی و تحت حفاظت میراث فرهنگی درآورد.

وی گفت: آثار غیرمنقول استان گلستان شامل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و باستانی است.

استان گلستان دارای یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون است که در شمال کشور قرار دارد و پیشینه تاریخی بیش از ۷ هزار ساله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha