استاندار یزد: گسترش فرهنگ کتابخوانی باید در راس فعالیت های استان باشد

ایرنا – یزد – استاندار یزد گفت: گسترش فرهنگ کتابخوانی ، مهم ترین برنامه ای است که باید توسط همه نهادها از جمله کتابخانه های عمومی استان یزد در دستور کار قرار گیرد و در اولویت باشد.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی  شامگاه سه شنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان که در محل سالن جلسات کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد، ، افزود: مهم ترین مسئله اداره کل کتابخانه های عمومی یزد است که اقشار مختلف را کتابخوان کند؛ عشق به کتاب و مطالعه مشکل اساسی ماست و متاسفانه نسل جوان و نوجوان ما، کتابخوان نیستند.

وی ادامه داد: جامعه ای که کتابخوان باشد و با کتاب مانوس باشد دچار آسیب های اجتماعی نمی شود و انس با کتاب ناهنجاری ها را کاهش می دهد و افرادی که در کتابخانه هستند، کمتر دچار آسیب اجتماعی می شوند.

استاندار یزد خطاب به اعضاء انجمن کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: کتابخانه سازی مسئولیت شما نیست بلکه گسترش کتابخوانی میان مردم وظیفه است و لذا باید برنامه های شما در این انجمن، حتما دستور کار مرتبط با کتابخوان شدن مردم و کتابخوانی باشد .

فاطمی ادامه داد: البته نوسازی منابع کتابخانه ها نیز از جمله موارد دیگر است و باید متناسب با اقشار جامعه و سلایق مختلف برای  به روز رسانی منابع کتابخانه ها اقدام شود و در اعتبارات اداری نیز این مسئله مهم حتما دیده شود.

وی افزود: انجمن خیرین کتابخانه ساز باید احیا شود و ما در استان یکصد و دوازده کتابخانه داریم که می توان با کمک یکصد و دوازده واحد صنعتی استان و هر کتابخانه حداقل سیصد میلیون تومان اختصاص داد، بامُهر همان واحدی که کتاب ها را اهدا می کند و با امضای تفاهم نامه نسبت به خرید منابع کتابخانه ای اقدام شود و تا هفته کتاب و کتابخوانی این اقدام انجام شود.

استاندار یزد اظهار داشت: استان یزد تحت تاثیر فعالیت های اقتصادی و کارگری است و می توان در قالب کمک به فعالیت های فرهنگی پرسنل این واحدهای صنعتی نیز اقدام کرد و بتوانند از منابع کتابخانه های عمومی استفاده کنند.

محمد محسن رفیعی مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی استان یزد نیز در این نشست گفت: بیش از یکصد و دوازده کتابخانه در استان وجود دارد و در حال حاضر عمده درخواست و مشکل ما تامین منابع جهت به روز رسانی منابع کتابخانه های عمومی استان یزد است؛ همچنین آمادگی داریم برای راه اندازی کتابخانه سیار در شهرستانهای استان و روستاها در صورت همکاری فرمانداری ها و تامین خودرو مورد نیاز، همکاری لازم را داشته باشیم.  

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: فعالیت های فرهنگی در کتابخانه ها یکی از اقدامات ارزنده ای است که در حال اجرایی شدن است و کتابخانه های سیار نیز نقش عمده ای در گسترش فرهنگ کتابخوانی دارد و  بیش از پانزده روستا را می تواند پوشش دهد.

محمد باقر پارساییان عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست گفت: برخی از دستگاههای دولتی و شرکت ها هستند که فضای بدون استفاده دارند و  می توان در مناطقی که زمین وجود ندارد، بعنوان فضای فرهنگی و کتابخانه مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام مجتبی صداقت مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز در این نشست گفت: بحث کتاب و منابع کتابخانه ای مناسب نیست و کتابخانه ها باید نسبت به  تامین منابع جدید اقدام کنند، همچنین رویدادهای کتابخوانی هم می تواند باعث جذب و تشویق اقشار مختلف و جذب اعضای جدید به کتابخانه ها شود و ما آمادگی همکاری در این مورد را داریم.

در این نشست که علی اکبر عزیزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و محمد علی شاه حسینی معاون توسعه مدیریت استانداری و جمعی از مدیران نیز حضور داشتند، مواردی از جمله تقویت منابع و کتب کتابخانه های عمومی استان یزد بویژه کتابخانه مرکزی ، ایجاد کتابخانه سیار در همه شهرستانها، تقویت صندوق وام کتابداران استان، ایجاد کتابخانه در منطقه صدرآباد (ساختمان فرهنگسرای شهرداری یزد)، ایجاد کتابخانه در منطقه عیش آباد و خیرآباد و نبود زمین، پایین بودن اعتبارات تملک دارایی های کتابخانه ها در شهرستان مطرح  و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha