مالیات بر ارزش افزوده در بوشهر؛ چراغی که به خانه رواست

بوشهر - ایرنا - حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های مقیم در مناطق آزاد از قانون جدید مالیاتی، تصمیم بودجه‌ای دولت سیزدهم برای پرداخت در استان‌های میزبان و پیگیری‌های اجرایی مدیریت استانی، درآمد شایسته توجهی نصیب استان بوشهر کرده است؛ چراغی که به خانه رواتر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۹ درصد از بهایی که مصرف‌کننده برای دریافت کالا یا خدماتی که می‌پردازد مالیات بر ارزش افزده‌ای است که تولید یا ارائه کننده کالا و خدمت ایجاد کرده است، پس از آن فروشنده موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند و از آنجایی که او خود نیز برای تولید بهای مواد اولیه را پرداخته، می‌تواند مالیات‌ بر ارزش افزوده پرداختی خود را از مجموع مالیات بر ارزش افزوده‌های دریافتی کم کند و تفاوت آن ۲ را بپردازد.

دولت نیز بر اساس اصولی مشخص که یکی از آنها سرانه جمعیتی است، این منبع درآمدی را برای توسعه طرح‌های عمرانی و دیگر نیازهای روستاها، دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به کار می‌گیرد.

امسال در چند نوبت از سوی استاندار، مدیرکل امور مالیاتی و دیگر مسئولان استانی خبر افزایش چشمگیر و تا نزدیک به سه برابری اعتبار ارزش افزوده استان بوشهر منتشر شد. اما این افزایش درآمد چطور رخ داد و چگونه برای عمران شهرها و روستاها به شهرداری و دهیاری‌های بوشهر رسید؟

پیش از این شرکت‌هایی مستقر در مناطق ویژه در معاملاتی که در این محدوده‌ها انجام می‌دهند معاف از پرداخت این نوع معاملات بودند اما بر اساس قانون جدید (تیر ماه ۱۴۰۰) مالیاتی، این معافیت برداشته شد تا شرکت‌های مستقر در استان بوشهر نیز مشمول پرداخت مالیات بر عوارض ارزش افزوده شوند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده یک تغییر دیگر هم داشت؛ هرچند میزان این مالیات از ۹ درصد تغییری نکرد اما در حالی که پیشتر سه درصد آن سهم دهیاری و شهرداری‌ها بود، این بار یک درصد به بخش سلامت و مابقی به طور مساوی اختصاص یافت؛ یعنی ۴ درصد.

پرداخت درآمد مالیاتی حاصل از صنایع پتروشیمی بوشهر در خانه

صنایع پتروشیمی‌های مستقر در جنوب استان بوشهر همواره ثروتی سرشار را برای کشور به ارمغان آورده‌اند اما مردم صبور بوشهر پیوسته بر این عقیده بوده‌اند که سهم عمران و آبادی شهرهایشان از این میزبانی آنطور که باید نیست؛ جدای از افزایش بالای اعتبارهای مسئولیت‌های اجتماعی این صنایع - که خبر خوش آن اوایل امسال منتشر شد-، پرداخت مالیات بر عوارض افزوده نیز فرصتی بود تا از این خوان گسترده بهره‌ای نیز به آبادانی این استان برسد.

آنطورکه مجید محمودی مدیرکل دفتر شهری استانداری بوشهر به ایرنا گفت: بنا به تصمیمی که دولت گرفت، مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های مستقر در هر استان باید در همان استانی پرداخت شود که محل انجام عملیات آنها است.

این تصمیم برگ برنده‌ای برای افزایش درآمد مالیاتی استان بوشهر شد و با پیگیری‌های اجرایی مدیریت استانی رنگ تحقق به خود گرفت تا درآمد آن به یکباره از محل این منبع بیش از ۲ برابر افزایش یابد.

 مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر نیز  با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از منابع این نهادها از همین محل تامین می‌شودگفت: افزایش قابل توجه عوارض بر ارزش افزوده امسال کمک شایانی به پیشرفت طرح‌های روستایی و شهرداری ‌ها می‌کند.

محمد جواد رستمی  با اشاره به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که بر اساس آن معافیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‌های فعال در مناطق ویژ برداشته شد، به ایرنا گفت: باتوجه به اینکه بوشهر میزبان واحدهای بزرگ صنعتی و پتروشیمی بویژه در جنوب استان است، این تغییر منجر به افزایش درآمد خوبی از این محل شد.

او توضیح داد: واحد صنعتی و پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه (منطقه ویژه انرژی پارس) از امسال مالیات بر ارزش افزوده ناشی از خوراک اولیه خود یعنی میعانات را به شرکت ملی نفت و گاز می‌پردازند که این درآمد خوبی را به استان بوشهر اختصاص می‌دهد.

به اعتقاد رستمی عمده منابع شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل همین درآمدها تامین می‌شود، بنابراین این افزایش بیش از ۲ برابری تاثیر بالایی در پیشبرد پروژه‌های روستایی و شهری دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: در نیمه نخست امسال یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات و عوارض ارزش افزوده در این استان وصول شده است در حالی که سال گذشته درآمد مالیاتی استان در این بخش  در مجموع حدود ۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

او این پیش بینی را کرد که درآمد مالیاتی استان و به دنبال آن اختصاص این درآمد به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری به بیش از ۲ برابر برسد.

آنگونه که او توضیح داد این افزایش درآمد مالیاتی امسال فتح بابی خواهد بود؛ رستمی ضمن توضیح فرآیند وصول مالیات بر ارزش افزوده، گفت: اثر گذاری این تغییرات در افزایش درآمد استان بوشهر در سال ۱۴۰۲ بیشتر خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده در بوشهر؛ چراغی که به خانه رواست

بهبودی زیرساخت‌های شهری و روستایی بوشهر با درآمد مالیاتی ۲ برابر شده

این افزایش منابع درآمدی استان بوشهر سوی امید را برای بهبود زیرساخت‌های شهری و روستای و التیام ضعف‌های چند ساله‌ آنها روشن کرد تا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به لطف این افزایش بودجه کمر همت به برنامه ریزی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای ببندند.

استاندار بوشهر آن هنگام که افزایش چشمگیر درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده  و اختصاص آن به شهرداری و دهیاری‌های استان را رسانه‌ای کرد، گفت: این اعتبارات باید در بخش عمران، آبادانی و اشتغال‌زایی در شهرها و روستاها هزینه شود.

وی اظهار کرد: منابع اعتباری ارزش افزوده با پیگیری‌های انجام شده و با ابتکار و تلاش دولت و مجلس انقلابی افزایش یافته است.

استاندار بوشهر با بیان اینکه امسال منابع اعتباری قابل توجهی با اتحاد و همبستگی مجموعه اقتصادی استان تخصیص یافته است تصریح کرد: تخصیص این اعتبارات تحول شگرفی در توسعه زیرساخت‌ها، عمران، آبادانی و اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

محمدی زاده اضافه کرد: شهرداران و دهیاران در برابر هزینه کرد این میزان اعتبار مسئولیت دارند و باید در اجرا طرح‌ها به اشتغال منطقه کمک کنند.

امروز به سراغ مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری بوشهر رفتیم و آثار این تغییر، تصمیم و پیگیری را بر طرح‌های توسعه‌ای و رفع نیازهای شهرهای این استان جویا شدیم.

مجید محمودی با اشاره به تاکید استاندار بوشهر بر اینکه این افزایش اعتبار باید به بهترین وجه در عمران شهری و روستایی استان هزینه شود، گفت: با نگاه به ظرفیت‌های بالای استان بوشهر، این منابع اعتباری با تاکید بر محورهای درآمدزایی پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اشتغالزایی، تقویت زیرساخت‌های گردشگری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان هزینه خواهد شد.

به گفته او معاونت عمرانی استانداری با همراهی دفاتر روستایی و شهری و با هماهنگی شوراهای اسلامی ،شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پروژه‌های خوبی را در این محورها تعریف کرده است که پیش بینی می‌شود با انجام مراحل اداری تا یک ماه آینده اجرایی شوند.

آنچه مدیرکل دفتر شهری و شوراهای استانداری بوشهر اعلام کرد  به نوعی نویدبخش روزهای بهبودیِ عمران و آبادانی شهرها و روستای استان بوشهر است.

او اعلام کرد که در حوزه شهری۳۵۰ پروژه با اعتبار ریالی  حدود  ۲ هزار میلیارد تومان در شهرهای ۴۰ گانه بوشهر تعریف و نشست‌هایی با شهرداران آنها برگزار شده است.

به گفته او این پروژه ها در بخش‌های مختلف عمرانی، اشتغالزایی، گردشگری، بهسازی و تقویت ماشین آلات خدمات، عمرانی و حمل و نقل عمومی و نوسازی مبلمان شهری اجرا خواهد شد.

او در یک مورد به پروژه‌های بخش گردشگری اشاره کرد که ۳۱ پروژه با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان در این بخش تعریف شده است.

تاثیرگذاری این افزایش درآمد مالیاتی را از امیری‌نژاد مدیرکل دفتر روستایی استانداری بوشهر هم جویا شدیم. او هم اثر مثبت این افزایش بر آبادی و توسعه طرح‌های روستایی را تایید کرد اما ارائه برنامه‌ها و اعتبارات تخصیص شده را موکول به زمان دیگری برای جمع بندی کرد.

 مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر با اشاره به تاثیر افزایشی که رشد میزان وصولی مالیات ارزش افزوده بر درآمد مالیاتی استان، این را هم گفت که این درآمد خود یکی از مولفه‌هایی است که بر اساس آن بودجه‌های استانی اختصاص می‌یابد.

پرداخت مالیات صنایع و پتروشیمی‌های بزرگ مستقر در استان بوشهر  در خانه حقی است که پس از ادا شدن رونق و رفع محرومیت‌ها را با خود به همراه می‌آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha