کتاب "متولد چهل و دو" پیرامون خاطرات مرحوم شمقدری یار دیرین رهبر انقلاب در مشهد رونمایی شد

مشهد- ایرنا- کتاب "متولد چهل و دو" پیرامون خاطرات مرحوم "حاج علی‌آقا شمقدری" یار دیرین رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز پنجشنبه با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و دیگر مسوولان و علاقمندان حوزه فرهنگ و هنر در مشهد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در مراسم رونمایی این کتاب گفت: امروز شاهد کتاب "متولد چهل و دو" به عنوان اولین جلد از مجموعه کتاب‌های حوزه تاریخ شفاهی با عنوان "در حدیث دیگران" که قرار است روایت‌های افراد از نوع ارتباط و تعامل آنها در مقاطع مختلف دوران زندگیشان با رهبر معظم انقلاب را روایت کند، هستیم.

ایمان عطار زاده  ادامه داد: در قالب مجموعه کتابهای حدیث دیگران تلاش می‌شود که سیره، اندیشه، تدابیر، منش، کنش و نوع رفتار رهبر فرزانه انقلاب در قالب خاطرات افرادی که ما آن‌ها را خاطرات پیرامونی افراد از رهبری می‌دانیم، گردآوری کرده و در قالب یک مجموعه کتاب مستند منتشر کنیم.

رییس حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای اظهار داشت: کتاب "متولد چهل و دو" به عنوان نخستین جلد از این مجموعه به معرفی شخصیتی انقلابی، جهادی، مومن، ارزشمند راست قامت، پایدار و استوار در مسیر انقلاب و بیان روایات ایشان از دوران حیاتش و ارتباط وی با رهبر معظم انقلاب و تاسی از خط نورانی امام راحل (ره) می پردازد.

کتاب "متولد چهل و دو" پیرامون خاطرات مرحوم شمقدری یار دیرین رهبر انقلاب در مشهد رونمایی شد

دست پرورده فکری امامین الگویی ارزشمند برای نسل جوان هستند

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این مراسم گفت: عزیزانی که دست پرورده فکری امامین انقلاب هستند، حیات و مماتشان برای ما و نسل جوان الگوی بسیار ارزشمندی است.

 سید مرتضی بختیاری افزود: مرحوم حاج علی شمقدری یکی از یاران و همراهان نزدیک و پیروی رهبر معظم انقلاب بود که سر کلاس ایشان دوره تفسیر قرآن را گذراند.

رییس کمیته امداد امام خمینی در این مراسم با قرائت پیام مقام معظم رهبری همزمان با درگذشت مرحوم شمقدری ادامه داد: "مرحوم شمقدری مردی مومن، انقلابی، پدر شهید و برادر شهید بود. اینجانب در بیش از نیم قرن آشنایی با وی همواره او را در جبهه حق به پایداری، غیرت، صدق و وفا شناخته و از وی چیزی جز مجاهدت و پایداری ندیدم".

وی با بیان اینکه مرحوم حاج علی شمقدری، هم برادر و هم پدر شهید بودند، افزود: شهدای انقلاب اسلامی دارای جایگاه رفیعی هستند، خانواده شهدا نور چشم امام و رهبری و انقلاب هستند.

بختیاری در ادامه عنوان کرد: امروز استکبار جهانی تمام توانش را برای ضربه‌زدن به انقلاب اسلامی ایران به کار گرفته است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در طی ۴۳ سال انقلاب اسلامی دشمن  از هیچ  تلاشی در این زمینه فروگذار نبوده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز همیشه بر چند نکته مهم از جمله دشمن شناسی، زمان شناسی و خود شناسی تاکید داشته و دارند، چراکه آنهایی که دشمن را شناختند با یک توپ و تشر رنگ نمی‌بازند و آن هایی که زمان را شناختند حواسشان کاملا جمع است و می‌دانند تاریخ هم به تعبیری تکرار می‌شود.

کتاب "متولد چهل و دو" پیرامون خاطرات مرحوم شمقدری یار دیرین رهبر انقلاب در مشهد رونمایی شد

انس با قرآن ویژگی بارز مرحوم شمقدری بود

فرزند مرحوم حاج علی آقا شمقدری نیز در این مراسم با بیان اینکه انس با قرآن از ویژگی‌های بارز پدرم بود، افزود: پدرم در هر جمعی آیات قرآن را قرائت می‌کردند و در جمع مدیران نیز آیه ۴۵ سوره ابراهیم را با این مضمون و تعبیر که شما مدیران مسوولان هستید و باید از گذشتگان عبرت بگیرید را قرائت می کردند.

محسن شمقدری افزود: پدرم اهل مماشات نبود و اگر جایی احساس می‌کرد، حرفی باید بیان شود آن را به دور از منافع شخصی بیان می‌کرد، انس با دعا و توصیه به قرائت دعای مکارم اخلاق، انس با کتاب و توصیه به مطالعه کتاب سرگذشت ها، امر به معروف و نهی از منکر در همه ابعاد و توجه به بیت المال از دیگر ویژگی‌های پدرم بود.

حمیدرضا صدوقی پژوهشگر "کتاب چهل و دو" نیز در این برنامه گفت: برای تدوین این کتاب بیش از ۳۵ جلسه مصاحبه با مرحوم شمقدری برگزار شد که هر جلسه آن همانند یک کلاس درس آموزشی، مفید و پربار بود.

نویسنده کتاب "متولد چهل و دو" نیز بیان کرد:  نکته خاص کتاب این است که خاطرات فردی که از جوانی تا پای مرگ از دیده شدن فراری و گمنام بود، در زمان تولد دوباره اش از خود شیفتگی، ظواهر و خودآرایی و غیره رها شد و به پیروی از امامین انقلاب و دشمنی با طاغوت رسید.

سید علیرضا مهرداد افزود: مرحوم شمقدری از شاگردان و شیفتگان کلاس تفسیر قرآن امام خامنه‌ای بود و این شیفتگی و جان فدایی و گمنامی تا پایان عمر وی ادامه داشت.

در مراسم رونمایی از کتاب "متولد چهل و دو" رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)، رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی و مسوول نمایندگی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای حضور داشتند.

حاج علی شمقدری دبیر جامعه اصناف مشهد و تولیت حسینیه آیت الله سید جواد خامنه ای در مشهد، شهریور ۱۳۹۹ در هشتاد و پنج سالگی به دلیل ابتلا به کرونا دارفانی را وداع گفت.

وی در سال ۱۳۱۳ در محله سرشور مشهد متولد شد. پدرش اهل علم از اهالی شمقدر، حوالی جاغرق بود که توسط حکومت رضاخان خلع لباس شد. علی شمقدری دوره ابتدایی را در مدرسه سیروس گذراند.سال ۱۳۶۱ هم‌زمان با آغاز ریاست‌جمهوری آیت‌ا... خامنه‌ای به درخواست ایشان به تهران رفت. وی پس از آن به دستور رهبر معظم انقلاب به مشهد آمد و تولیت حسینیه آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای و مسئولیت دفتر مطالبات مردمی معظم‌له در مشهد را عهده‌دار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha