۱۷۰ میلیارد دلار تفاهم نامه با چین و روسیه امضا شده است

تبریز- ایرنا- رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: دولت در حدود ۱۷۰ میلیارد دلار با کشورهای روسیه و چین تفاهم نامه امضا کرده است که در صورت تحقق ۵۰ درصدی آن شاهد رونق اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی روز پنجشنبه در همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی تبریز، گفت: با تحقق این تفاهم نامه نه تنها شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود، بلکه برای جوانان نیز رونق اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

وی به تلاش دولت در ۱.۵ سال برای توسعه فضای تجاری ایران اشاره و اظهار کرد: شاهد تلاش دولت سیزدهم در توسعه صادرات هستیم و اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است. 

حجت الاسلام میر تاج‌الدینی وجود ثبات سیاسی و اقتصادی را لازمه افزایش تجارت و صادرات عنوان کرد و افزود: عوامل مختلفی در ایجاد فضای امن برای صادرات دخیل هستند از جمله شرایط اقتصادی جهانی، شرایط سیاسی کشور، تحریم ها و تلاش و کارآمدی دولت.

وی با بیان اینکه باید هم با کشورهای همسایه و هم کشورهای مثل چین و روسیه که چندان توجهی به تحریم ها ندارند، وارد تجارت شویم، ادامه داد: به رغم تمام مسائل، برنامه‌ریزی خوبی برای صادرات در چهار محور ارزش و رشد صادرات، تنوع بازارها و کالاها، کیفیت و پیچیدگی صادرات و در نهایت ورود و ماندگاری در بازارها انجام شده است. 

وی گفت: رتبه ایران در صادرات جهان سی و هشتم و در منطقه پانزدهم است البته به لحاظ ماندگاری و استمرار صادرات وضعیت بهتری نسبت به کشورهای منطقه داریم. رتبه ایران در صادرات جهان سی و هشتم و در منطقه پانزدهم است، البته به لحاظ ماندگاری و استمرار صادرات وضعیت بهتری نسبت به کشورهای منطقه داریم. 

وی اعلام کرد: ایران در زمینه ماندگاری در بازارهای جهانی با ۳۴درصد از ترکیه با ۵۰ درصد ماندگاری در رده پایین تری قرار دارد، اما در مقایسه با عربستان با ماندگاری ۳۲ درصد در جایگاه بالاتری است.

حجت الاسلام میرتاج الدینی ادامه داد: محصولات کشاورزی و صنایع غدایی، سوخت و روغن های صنعتی بیشترین ماندگاری صادرات را در بازارهای جهانی دارند.

۱۷۰ میلیارد دلار تفاهم نامه با چین و روسیه امضا شده است

ارزش کالای صادراتی آذربایجان شرقی ۵۰ درصد بیشتر از میانگین کشور است

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه ارزش هر تُن کالای صادراتی در سال ۱۴۰۰ در کشور برابر ۳۹۴ دلار بوده، اظهار کرد: این آمار در استان ما تا ۵۸۸ دلار است و این به آن معناست که ارزش صادراتی کالاهای صادراتی استان ما ۵۰ درصد بیشتر از کشور بوده است.

صابر پرنیان با بیان اینکه در هفت ماهه نخست سال جاری میزان ارزش افزوده در کشور ۴۶۱ دلار است، افزود: این رقم در استان ما ۶۰۳ دلار است که بالاتر از آمار کشوری است.

وی با بیان اینکه صادرات "نیاز" نیست، بلکه یک ضرورت است، گفت: اقتصاد آذربایجان شرقی، متکی به بخش خصوصی است، به طوریکه در ۳۰ سال گذشته سرمایه گذاری دولتی چندانی در این استان صورت نگرفته است و تمام بار اقتصادی بر دوش شرکت های خصوصی است.

وی با بیان اینکه تبریز به عنوان پایتخت شیرینی و شکلات، علم، فرهنگ و تجارت نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، افزود در حال حاضر یکهزار و ۹۲۰ فقره کارت بازرگانی در استان صادر شده است و ۳۳۰ صادر کننده فعالیت دارند و از این تعداد ۱۱۰ صادر کننده بالای ۱۱۰ یورو فعالیت می کنند.

پرنیان با تاکید بر اینکه چه قبل و چه بعد از انقلاب تراز تجاری کشور (نسبت صادرات به واردات) منفی بوده است، تشریح کرد: در هفت ماهه نخست سال جاری ما در بخش صنعتی ۱۰ درصد و صنایع معدنی ۲۵ درصد رشد داشته ایم، اما در بخش پتروشیمی ۳۴ درصد، فروش و صادرات ۸۰ درصد و کشاورزی و منابع غذایی ۲۱ درصد کاهش داشته ایم.



 رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه در هفت ماهه نخست سال جاری میزان ارزش افزوده در کشور ۴۶۱ دلار است، افزود: این رقم در استان ما ۶۰۳ دلار است که بالاتر از آمار کشوری است.
 
وی با بیان اینکه در یکسال گذشته واردات مواد غذایی کاهش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر واردات ما بیشتر به سمت کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات در حرکت است.

پرنیان اضافه کرد: بر اساس آمار، تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۰ حدود منفی چهار میلیارد دلار بوده که در هفت ماهه نخست سال جاری به منفی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است و پیش بینی می شود با توجه به رشد صادرات تراز تجاری صادرات غیر نفتی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ مثبت شود.

رئیس سازمان صمت از پیش بینی ۷۵ میلیارد دلاری صادرات در سال ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰ وزن صادرات ما نسبت به سال ۱۳۹۹، در حدود ۱۰ درصد کاهش یافته اما ارزش صادرات پنج درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مردم و بازاریان تبریز از قدیم الایام نقش مهمی در قیمت گذاری جهانی داشتند و هم اکنون نیز توجه ویژه ای به تولید و صادرات دارند.
 
پرنیان با بیان اینکه در ۱۱ ماه گذشته سال ۲۴ رویداد تجاری خارجی در استان برگزار شده است، تاکید کرد: استان ما به سمت تجارت خارجی در حال خیز برداشتن است و ما از تولیدات منابع محور به سمت محصولات دانش محور در حال حرکت هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت وجود ادبیات مشترک در حوزه صادرات گفت: خوشبختانه در حوزه تولید، ادبیات مشترک شکل گرفته است اما در زمینه صادرات ما هنوز نتوانستیم به فرماندهی، سیاستگذاری و ریل‌گذاری واحدی دست یابیم و نقش سازمان توسعه تجارت در اینجا بسیار اهمیت می یابد.

وی اظهار کرد: ما نباید اجازه دهیم هر دستگاه برای خود برنامه خاصی ارائه دهد چراکه این امر خسارت عظیمی به صادرات ما وارد می کند.

وی، حذف برندینگ در حوزه صادرات را یک عقب‌گرد به گذشته دانست.

پرنیان تاکید کرد: ما در حوزه لجستیک مشکلات عدیده‌ای داریم که از آن جمله می‌توان به نبود زیرساخت های گمرکی، نبود زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری صادرات، لجستیک و مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول و رفع تعهد ارزی اشاره کرد.

 رئیس سازمان صمت گفت:  آزادسازی قیمت در تمامی حوزه ها و جنگ اوکراین و روسیه موجب افزایش قیمت ها در سطح جهانی شده است.

 وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به عنوان استانی سراسر فرصت، متکی به تولید بخش خصوصی است و ما می‌توانیم با تکمیل زنجیره ها، تقویت شرکت ها و کنسرسیوم صادراتی و فراهم کردن زیرساخت ها نرم افزاری و سخت افزاری، برند و نشان تجاری خود را در جهان مطرح کنیم.

 پرنیان با تاکید بر اینکه تولید باید به تجارت وصل شود، اضافه کرد: باید قبول کنیم که تجارت بسیار پیچیده تر و فنی تر از تولید است و به همین دلیل ضرورت دارد تا رایزنان بازرگانی ما فعالیت گسترده تری داشته باشند اما متاسفانه شاهد هستیم هر کجا کارمند خسته و بی انگیزه ای وجود داشته، به عنوان رایزن بازرگانی فرستاده شده است.

وی گفت: چگونه می توان از کسی که در عمرش یک شکلات هم صادر نکرده است، توقع کمک به بخش صادرات را داشت.

 وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد ارس، پیمان شانگهای، اتحادیه تجاری اوراسیا و کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: آذربایجان شرقی از یک طرف به طور مستقیم با اوراسیا در ارتباط است و از طرف دیگر از طریق یک واسطه به اروپا وصل می شود و باید از این فرصت ها برای تجارت و صادرات بهره گرفت.

پرنیان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۵۶۰ طرح صنعتی در استان در حال ساخت است، گفت: تنها در ۱۱ ماه گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ مجوز تولید و تجارت در استان صادر شده است که در واقع باید گفت، با احتساب روزهای تعطیل سال برای هر روز هفت مجوز داده شده است.
 
وی با اشاره به سیاست گذاری های اشتباه گذشته در حوزه صادرات تصریح کرد: زمانی که آمار صادرات در حوزه فرش و صنایع دستی در سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ را مقایسه می کنیم، متوجه خسارت های این تصمیمات اشتباه می شویم.
 
وی ابراز امیدواری کرد: همایش صادرات غیرنفتی بتواند با مطرح کردن مشکلات و ارائه راهکارها در توسعه و گسترش صادرات و فعالیت بدون دغدغه بخش خصوصی در حوزه تولید و کسب و کار و صادرات موثر باشد.

 پرنیان گفت: در این همایش از ۴۰ صادر کننده که بر اساس ۲ شاخص عمومی و اختصاصی از جمله صادرات بالای یک میلیون دلار، بازگرداندن ۶۰ درصد تعهد ارزی، حضور در بازارهای جهانی، برندسازی، حجم صادرات، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و داخلی، ایجاد ارزش افزوده، تنوع صادراتی، بسته بندی موق بوده اند قدردانی می شود.

۱۷۰ میلیارد دلار تفاهم نامه با چین و روسیه امضا شده است

عمده مشکلات بخش صادرات ریشه در مشکلات داخلی دارد

رییس اتاق تبریز نیز در همایش صادرات غیرنفتی با بیان اینکه عمده مشکلات بخش صادرات ریشه در مشکلات داخلی دارد، گفت: در بخش صادرات به دنبال دشمن خارجی نباشید چرا که تحریم ها تا حدی اثر گذار است و در بسیاری از موارد، کم کاری و عدم وجود اراده برای هدف گذاری صادراتی موفق ریشه در فعالیت ما دارد.
 
یونس ژائله خاطرنشان کرد: اتاق تبریز اولین اتاق تجاری ایران را در سال ۱۲۸۹ ایجاد کرده  و این نشانگر پیشران بودن تبریز در فعالیت های اقتصادی و صادرات است.
 
وی رخوت و سستی در فعالین حوزه صادرات را مهمترین چالش حاضر دانست و افزود: ریشه بسیاری از مشکلات در عدم برنامه ریزی در بین خود ماست.
 
ژائله با اشاره به ظرفیت های بالای کشور در حوزه صادرات غیرنفتی گفت: متاسفانه عمده صارات ما تنها به ۳۸ کشور جهان انجام می شود، اما خوشبختانه در دولت سیزدهم، حرکت های خوبی در حوزه دیپلماسی تجارت و بازرگانی در وزارت امور خارجه در حال انجام است که می تواند راهگشای افزایش تجارت در این بخش باشد.
 
 در دولت سیزدهم،

حرکت های خوبی در حوزه دیپلماسی تجارت و بازرگانی در وزارت امور خارجه در حال انجام است که می تواند راهگشای افزایش تجارت در این بخش باشد.
 
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه اقتصاد ایران دولتی است، گفت: بی توجهی به اصل ۴۴ قانون اساسی و توسعه و حمایت از بخش خصوصی زمینه رانت و فساد را در اقتصاد کشور فراهم کرده است.
 
وی افزود: تا زمانی که این قوانین اجرا نشود، اقتصاد ایران، جهانی نخواهد شد.
 
ژائله خواستار ورود و جدیت وزارت اقتصاد بر کوتاه کردن دست افراد سود جو در حوزه اقتصاد و تجارت شد و افزود: لازم است تا نیروی انسانی متخصص و کار آمد درحوزه صادرات توسط دانشگاه ها تربیت شود، نیروهایی که به دیپلماسی و زبان تجارت خارجی مسلط باشند.
 
وی با تاکید براینکه تک نرخی نبودن ارز موجب مشکلات جدی در بخش صادرات و تجارت و اقتصاد کشور بود، گفت: شرایط فعلی زمینه تخلفات گسترده را کاهش داده است.
 
ژائله با بیان اینکه تحریم روسیه فرصت خوبی برای دو کشور ایران و ترکیه فراهم کرده است، افزود: توجه به توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه درحال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است که ضرورت توجه به هاب های تجاری را بیش از پیش نمایان می کند.
 
وی عدم وجود شبکه بانکی و حذف برند و نبود شرکت های بزرگ بین المللی را از عمده مشکلات صادرات کشور دانست و خواستار توجه به برندینگ و ایجاد زنجیره های قوی با شرکت های بزرگ بین المللی و تداوم حمایت دیپلماسی از تجارت جهانی شد.
 
به گزارش ایرنا، بیست و ششمین همایش صادرات غیرنفتی با تجلیل از ۲ صادر کننده نمونه ملی، ۳۱ صادرکننده استانی، ۹ صادرکننده شایسته تقدیر و حاج علی سالک نجاتی پدر صنعت شکلات ایران در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha