۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۹:۲۲
کد خبر: 84948174
T T
۲۴ نفر

برچسب‌ها

حال ناخوش بلوار طالقانی یزد؛ کو نوشدارو؟ + فیلم

۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۹:۲۲
کد خبر: 84948174
محمدحسین فلاح
حال ناخوش بلوار طالقانی یزد؛ کو نوشدارو؟ + فیلم

یزد- ایرنا- نه راه پس داشتم نه راه پیش، پشت فرمان نشسته بودم و منتظر راه فرار یا معجزه‌ای بودم؛ بارها شهروندان یزدی و بویژه ساکنان بلوار طالقانی(بخوانید بلوار پزشکان) از اوضاع پیچ در پیچ این مسیر و کوچه‌های آن گفته بودند و حالا داشتم با تمام وجود این حس رنج‌آور را تجربه می‌کردم.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر درخواست‌های زیادی از سوی شهروندان در خصوص ضرورت ساماندهی ترافیک طاقت فرسای بلوار طالقانی که محدوده‌ استقرار چندین کلینیک و مطب پزشکان با تخصص های مختلف، آزمایشگاه‌ها، مراکز انجام سونوگرافی‌ها و رادیولوژی و فیزیوتراپی، مراکز عرضه لوازم پزشکی، عینک فروشی ها و انواع و اقسام خدمات حوزه پزشکی و از جمله کلینیک شلوغ و پرتردد خاتم‌الانبیاء است، به مسوولان ارائه شده است، این مسائل باعث شد تا برای تهیه گزارشی شبانگاهی، سری به این بلوار و کوچه‌های آن بزنم.

بلوار طالقانی از خیابان های پرتردد در مرکز شهر یزد است که در آن ده‌ها مطب کوچک و بزرگ و مراکز متعدد خدمات پزشکی به طور فشرده در طول حدود پانصد متر واقع شده است؛ در این خیابان پارکینگی نیز وجود دارد که به پارکینگ دادگستری شهرت یافته، توقفگاهی که در کوچه منتهی به آن چندین اداره پر مراجع مانند دادگستری، اداره کل ثبت اسناد، پزشکی قانونی، خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دفاتر وکلای دادگستری قرار دارد.

اینجا بلوار طالقانی یزد هست، بلواری که دهها مطب کوچک و بزرگ و دهها مرکز خدمات پزشکی را به طور فشرده در طول حدود ۳۰۰ متر خیابان جا داده و دقیقا در مرکز شهر یزد واقع شده استدر کوچه پس کوچه های باریک بافت قدیمی این بلوار پر ازدحام که مطب پزشکان واقع شده برخی رانندگان و مراجعان با پارک خودرو، معبر عابران و خودروها را تنگ تر کرده و گره ترافیکی این محدوده را کورتر می کنند، اگر چه برخی کوچه ها یک طرفه است اما به دلیل پارک ده‌ها دستگاه خودرو در دو سمت کوچه عبور با دشواری انجام می شود.

در یکی از کوچه ها، خودروهایی جلوتر در گره ترافیکی گرفتار شده بودند و من مجبور شدم در تاریکی کوچه که فاقد روشنایی مناسب بود، به عقب‌برگردم؛ هنوز چند متری نرفته بودم که آینه خودرو به خودرویی که به شکلی نامناسب پارک شده بود برخورد کرد و آینه آن از جا در آمد .

به هر جان کندنی بود خودرو را به سمت یکی از کوچه ها هدایت کردم اما از شانس بد، آن کوچه هم به سمت بلوار طالقانی، یک طرفه بود و لذا راهی یکی دیگر از کوچه ها شدم و با هر زحمتی بود خودم را به خیابانی غیر از بلوار طالقانی رساندم و اینجا بود که تازه فهمیدم ساکنان کوچه های اطراف این محدوده چه می کشند، ساکنانی که بارها شکایت خود را به رسانه‌ها و دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی استان ارائه کرده بودند اما نسخه شفابخشی برای آن پیچیده نشده بود.

به دنبال یک نسخه شفابخش برای بلوار طالقانی

اوج ترافیک بلوار طالقانی و کوچه پس کوچه های آن از ساعت ۱۷ تا ۲۲ است که مطب پزشکان شروع به کار می کند، ساعاتی که ترافیک در این بلوار و کوچه های منتهی به آن قفل می شود و طاقت انسان را طاق می کند.

در بلوار طالقانی یزد با وجود حضور چشمگیر ماموران راهور که به هدایت خودروها کمک می کنند، اما حجم ترافیک و شلوغی آن چنان است که امکان کنترل ترافیک به این سادگی‌ها نیست و حجم ورودی خودروها در برخی ساعات شبانه روز بسیار بیشتر از گنجایش این خیابان و کوچه های اطراف آن است.

بلوار طالقانی یزد که محل تجمع مطب پزشکان و دیگر خدمات پزشکی استان است سالهاست که با معضل ترافیک و ازدحام جمعیت دست به گریبان استوجود ده‌ها واحد تجاری و پاساژ بزرگ ستاره یزد نیز مزید بر علت شده و گره کور ترافیک بلوار طالقاتی را تنگ تر کرده است؛ ضمن آنکه این بلوار به ۲ میدان مرکزی شهر یعنی مهدیه و آزادی هم ختم می‌شود.

طی ۲ دهه گذشته از اجرای طرحی بزرگ در این منطقه نام برده شد که قرار است ترافیک آن را تسهیل کند اما هیچوقت این طرح که هنوز هم گاهی از آن یاد میشود، اجرایی نشد و به دنبال آن طی چند سال گذشته از ساخت شهرک پزشکان و انتقال مطب های این بلوار به آن شهرک سخن به میان آمد؛ طرحی که هنوز در حد حرف باقی مانده و هیچ خبری از اجرای عملی آن نیست.

ساخت شهرک سلامت؛ شاید وقتی دیگر!

استاندار یزد شهریورماه امسال در نشست شورای گردشگری استان، لزوم تسریع در ساخت این شهرک و انتقال مطب پزشکان را گوشزد کرد که امیدواریم هر چه زودتر عملی شود.

مهران فاطمی بر اهمیت ساخت شهرک سلامت در استان تاکید و گفت: یک شرکت سرمایه‌گذاری آمادگی خود را برای احداث این شهرک در استان اعلام کرده است؛ به این شرکت سرمایه گذاری اعلام کردیم آماده ایم تا زمین های اطراف منطقه ای که چند بیمارستان در حال ساخت هست را واگذار کنیم تا شهرک سلامت ساخته شود.

به گفته وی در قالب این شهرک، همه مطب ها ، هتل بیمارستانها، تجهیزات و داروخانه ها به این شهرک منتقل میشوند تا ترافیک داخل شهر و نازیبایی آن کمتر شود .

حال ناخوش بلوار طالقانی یزد؛ کو نوشدارو؟ + فیلم

۶۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی یزد غیربومی هستند

بنا به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی یزد، ۶۰ درصد بیمارانی که به مراکز درمانی استان یزد مراجعه می کنند غیربومی هستند و این یعنی اینکه از هر ۱۰ نفری که برای درمان به مطبها و کلینیک بزرگ تخصصی و فوق تخصصی بلوار طالقانی مراجعه می کنند ۶ نفر غیر یزدی هستند.

۶۰ درصد بیمارانی که به مراکز درمانی استان یزد مراجعه می کنند غیربومی هستندکمتر کوچه‌ای را در بلوار طالقانی یزد می توان مشاهده کرد که یک یا چند مطب در آن مستقر نباشد، کوچه هایی که مسکونی است و صدها خانه در آن مستقر است؛ ساکنانی که هر روز باید دود و بوق و صدای ناهنجار انبوه خودروها را تحمل کنند.

حال ناخوش بلوار طالقانی یزد؛ کو نوشدارو؟ + فیلم

کوچه‌هایی که به راحتی وارد آن می شوی اما خروج از آن به این سادگی نیست و باید از هفت خوان بگذری؛ کوچه هایی که در دل تاریکی فرو رفته و تنها روشنایی آن همان نور چراغ خودروهاست، کوچه های کم عرض و شلوغ با مطب های پرحجم .

استان یزد از قطب های اصلی حوزه بهداشت و درمان کشور است و در طول سال، پذیرای هزاران بیمار از سراسر کشور و بخصوص مناطق جنوبی ایران است.

آنچه البته به جایی نرسد فریاد است

مدیر یک فروشگاه بزرگ در بلوار طالقانی یزد با گله مندی از وضعیت این بلوار گفت: بسیاری از کسانی که برای خرید عازم این خیابان می شوند با دیدن ترافیک وحشتناک آن و نبود پارکینگ، عطای خرید را به لقایش می بخشند و به فروشگاههای خیابان های خلوت می روند.

وی ادامه داد: این بلوار با معضل ترافیک سنگینی روبروست که علت اصلی آن هم وجود مطبها و مراکز خدمات پزشکی است که پذیرای غیریزدیها هم هستند.

بلوار طالقانی با معضل ترافیک سنگینی روبروست که علت اصلی آن هم وجود مطبها و مراکز خدمات پزشکی است که پذیرای غیریزدیها هم هستنداین فروشنده از مسوولان پرسید: معضل بلوار طالقانی کی قرار است حل شود و انتقال مطب پزشکان که قولش را داده بودند به کجا کشید؟

با یکی از ساکنان منزلی واقع در یک کوچه پر ازدحام این مکان نیز به گفتگو نشستیم که گفت: چیزی به نام آرامش در این کوچه‌ و این بلوار آن، وجود خارجی ندارد و ما هر شب گرفتار صدای ناهنجار بوق خودروها و گاها جنگ های لفظی رانندگان هستیم.

وی اضافه کرد: از ساعت ۱۷ تا اواخر شب امکان آنکه بتوانیم با خودرو خودمان وارد کوچه شویم نیست و لذا مجبوریم خودرو را از منزل بیرون نبریم و یا آن را تا اواخر شب در خارج از منزل پارک کنیم.

وی این معضل را مشکل همه ساکنان کوچه های این بلوار دانست و رفع آن را از مسوولان ذیربط خواستار شد.

نظارتی بر ساخت و سازهای بی‌رویه در بلوار طالقانی نیست/ شهرداری و شورای شهر ورود کنند

رییس اداره فنی، مهندسی پلیس راهور استان یزد گفت: بلوار طالقانی در هسته مرکزی شهر واقع شده و اصلی ترین مرکز خرید و همچنین پذیرای بیماران استان و دیگر مناطق کشور است و از این رو حجم ترافیک سنگینی را تحمل می کند.

سرهنگ "علی رضا آدمی زاده" تنها راه نجات این بلوار از معضل ازدحام و ترافیک را انتقال مطب پزشکان دانست و افزود: متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی اصولی و نظارتی بر این بلوار حاکم نیست؛ بیمارانی که به مطب ها و کلینیگ مستقر در این بلوار مراجعه می‌کنند همه با وسیله نقلیه می ایند و چند نفر هم با بیمار، همراه هستند.

این کارشناس پلیس راهور با بیان اینکه باید ۲۰ سال قبل برای معضل امروز، چاره اندیشی میشد ادامه داد: بلوار طالقانی در مرز انفجار قرار دارد و اگر این رویه ادامه پیدا کند قطعا مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.

وی تبعات بار ترافیکی بلوار طالقانی را فقط متوجه همین خیابان ندانست و گفت: این حجم از ازدحام و ترافیک، میدانها و خیابانهای اطرف این بلوار را هم درگیر کرده و موجب ترافیک سنگین شده است؛ اگر یک خودرو امدادی قصد عبور داشته باشد با مشکلاتی زیادی روبرو می شود.

آدمی زاده یادآور شد: هر روز شاهد ساخت و سازهای جدید و بدون نظارت در این خیابان هستیم و حضور ماموران راهور هم به تنهایی نمی تواند گره کور ترافیک این بلوار را حل کند.

شهرداری و شورای شهر و همچنین دانشگاه علوم پزشکی یزد باید وارد گود شوند و هر چه سریعتر معضل این بلوار را حل کنندوی کم عرض بودن دو سمت بلوار و نبود مسیر جایگزین را مشکل دیگر بلوار طالقانی دانست و با بیان اینکه استان یزد بعلت وجود پزشکان حاذق، میزبان بیماران سراسر کشور است گفت: شهرداری و شورای شهر و همچنین دانشگاه علوم پزشکی یزد باید وارد گود شوند و هر چه سریعتر معضل این بلوار را حل کنند و مسوولان ارشد استان هم موضوع ساخت شهرک سلامت که سرمایه گذار آن هم مشخص شده را تعیین تکلیف نمایند.

حال ناخوش بلوار طالقانی یزد؛ کو نوشدارو؟ + فیلم

مشکل بلوار طالقانی ربطی به دانشگاه پزشکی ندارد؛ مطب‌ها اختیاردار خود هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به ایرنا گفت: شلوغی بلوار طالقانی ربطی به این دانشگاه ندارد، ما فقط یک کلینیک دولتی در آنجا داریم؛ مشکل این بلوار باید با حمایت بخش خصوصی حل شود.

سرمایه‌گذار برای ساخت شهرک سلامت، معرفی و به استانداری اعلام شده استدکتر عمیدالدین خطیبی افزود: ما مجوز لازم برای مشارکت بخش خصوصی در ساخت شهرک سلامت را صادر کردیم و سرمایه گذار هم معرفی و به استانداری اعلام کردیم؛ کارهای اولیه هم انجام شده و ادامه کار در دست مسوولان استان است.

وی در مورد حجم زیاد مطب ها در این بلوار هم تاکید کرد: مطب‌ها ربطی به دانشگاه ندارد و اختیارشان به دست خودشان است.

در استان یزد نزدیک به چهار هزار پزشک فعالیت دارند؛ مقر اصلی مطب پزشکان بلوار طالقانی و کوچه برخوردار هست که هر دو در هسته مرکزی شهر قرار دارند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha