دانشگاه‌ها از ساعت ۱۴ دوشنبه برای تماشای بازی فوتبال تیم ملی ایران تعطیل می‌شوند

تهران- ایرنا- معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها از ساعت ۱۴ روز دوشنبه به منظور تماشای بازی تیم ملی ایران در جام جهانی فوتبال تعطیل می‌شوند.

قاسم عمو عابدینی روز یکشنبه در حاشیه جلسه شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم افزود: تیم ملی فوتبال ایران روز دوشنبه در جام جهانی قطر بازی دارد. بر همین اساس اعضای شورای عالی برنامه ریزی آموزشی تصمیم گرفتند بعدظهر روز دوشنبه دانشگاه ها تعطیل شود تا دانشجویان در کنار خانواده های خود بازی را تماشا کنند.

وی با آرزوی پیروزی تیم ملی کشورمان گفت: از ساعت ۲ بعد از ظهر دانشگاه ها تعطیل خواهد بود و شورا برای بازی های بعدی تصمیم می گیرد و به جای آن کلاس جبرانی گذاشته می شود. 

تیم ملی فوتبال ایران روز دوشنبه در نخستین دیدار خود در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه خلیفه به مصاف انگلیس خواهد رفت.

عموعابدینی در ادامه با بیان این که شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم بالاترین رکن تصمیم سازی در فرآیندهای آموزشی کشور است، گفت: در برنامه تحول دولت سیزدهم برنامه‌ریزی کردیم که چالش‌های اساسی کشور را حل کنیم. بر این اساس با چهار چالش اصلی روبرو هستیم که یکی از این چالش‌های مهم نیازمحوری است؛ بنابراین باید به سمتی برویم که آموزش‌های ما هدفمند و نیازمحور باشد که موجب توانمندی فارغ التحصیلان شود، توانمندی که در نهایت منجر به شغل باشد. 

وی افزود: در جلسه امروز دو موضوع در این حوزه ارایه شد که مربوط به نظام جامع آموزش صنعت و جامعه بود مبنی بر اینکه بر اساس آن جامعه و صنعت به چه موضوعی نیاز دارند که البته بخشی به حوزه خصوصی و بخشی دیگر به حوزه دولت برمی‌گردد. 

عموعابدینی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته این مسائل در شورای برنامه ریزی آموزش عالی مطرح شد و امروز در این جلسه نتیجه موضوع نظام جامع آموزش کشاورزی در شورای آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت. فارغ التحصیلان کشاورزی ما نفوذی در حوزه کشاورزی ندارند و حدوداً ۶ تا ۷ درصد از فعالیت های کشاورزی، دانش بنیانی است که باید تغییراتی در آن داشته باشیم.

وی گفت: تفاهم نامه ای بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم منعقد شد که این نظام و توافق نامه‌ها مطابق اسناد بالادستی است؛ بر اساس این تفاهم نامه بین ۱۵ تا ۳۰ واحد درسی دانشجویان رشته کشاورزی به کارورزی و کارآموزی در این حوزه اختصاص داده شده است درحالی که پیش از این دوره کارورزی و کارآموزی کشاورزی ۳ تا ۶ واحد بود.

وی ادامه داد: براین اساس دانش‌آموزانی که وارد هنرستان و مجموعه‌های آموزش کشاورزی می‌شوند، مستقیم به دوره کاردانی حرفه‌ای یا کارشناسی مهندسی حرفه‌ای راه می یابند. 

عموعابدینی گفت: زمان تحصیل هم کاهش پیدا کرده است؛ افراد سه سال در دوره هنرستان کشاورزی درس می‌خوانند؛ دوره بعدی هم سه سال خواهد بود. در حال حاضر دوره کارشناسی چهار سال است که با این تغییر سه ساله و پیوسته شد؛ به گونه‌ای که سه سال تحصیل در دوره هنرستان و سه سال در دانشگاه به مهندسی کشاورزی حرفه ای منجر می شود و در این دوره ۶ ساله اشتغال شکل می گیرد.

وی گفت: برای کاردانی حرفه ای نیز فرد سه سال در هنرستان کشاورزی و دو سال در کاردانی حرفه‌ای درس می خواند و در مجموع برای کاردانی حرفه‌ای ۶ ماه را در وزارت جهاد کشاورزی کارورزی خواهد کرد. کسانی که کارشناسی حرفه‌ای را طی ۶ سال از دوره هنرستان تا دانشگاه طی می کنند، ۹ ماه هم در وزارت کشاورزی برای آموزش‌های لازم حضور می یابند که در نهایت به شغل منتهی خواهد شد.

عموعابدینی ادامه داد: طرح جامع ساماندهی رشته های دانشگاهی بر اساس نیازهای شغلی جامعه است. تعداد زیادی از شغل ها در ۱۰ سال آینده از بین می رود؛ بنابراین آموزش ها باید متناسب با تغییر شغل ها برنامه ریزی شود.

پذیرش دانشجو در کارشناسی ارشد حرفه‌ای تربیت قاضی از سال آینده 

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: شورای مقطع کارشناسی ارشد حرفه ای رشته تربیت قاضی را برای قوه قضاییه مصوب کردیم و از سال آینده در این رشته پذیرش دانشجو خواهیم داشت. اینها مستقیما بعد از اینکه فارغ التحصیل شدند، قاضی می شوند.

عموعابدینی افزود: پیش از این تعداد واحدهای درسی رشته کارشناسی ارشد تربیت قاضی ۳۲ واحد بود اما با تعریف کارشناسی ارشد حرفه ای این تعداد به ۶۱ واحد افزایش می یابد.

جذب استعدادهای درخشان به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها

وی در ادامه گفت: دومین مصوبه امروز جذب استعدادهای درخشان و نخبگان به عنوان عضو هیات علمی بود. پیش از این برای جذب نخبگان و استعدادهای درخشان مسیرهای زیادی باید طی می‌شد اما بر اساس مصوبه امروز، جذب نخبگان و استعدادهای درخشان برای عضویت در هیات علمی به صورت برنامه محور شد. 

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: بر اساس مصوبه امروز، نخبگان و استعدادهای درخشان رفع یک نیاز جامعه را قبول کرده و در دانشگاه فعالیت خود را ادامه می دهد و بعد از مدت ۴ تا ۵ سال کار، در این مجموعه استخدام می‌شود. همچنین اعضای هیات علمی می‌توانند دانشجویان خود را نیز از همین مسیر از بین نخبگان و دانشجویان استعدادهای درخشان انتخاب کنند. و دیگر لازم نیست که دانشجوی استعداد درخشان و نخبگان فرآیندهای قبل را طی کنند بلکه با یک نامه استاد جذب خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha