فضای رسانه‌ای کشور وارد یک جنگ‌ شناختی شده است

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فضای رسانه‌ای کشور وارد یک نزاع و تقابل قوی و جنگ شناختی شده است که با توجه به فراگیری گسترده رسانه‌های اجتماعی و مجازی، سواد رسانه‌ای به یک ضرورت تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه - ۲۹ آبان ۱۴۰۱- در سومین نشست ملی هم‌اندیشی فعالان سواد رسانه‌ای کشور در پیامی تصویری اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی ما در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی توسعه سواد رسانه‌ای است. در گذشته سواد رسانه‌ای یک مزیت نسبی و موضوع محدود به یک عده افراد بود. امروز با توجه به فراگیری گسترده رسانه‌های اجتماعی و مجازی سواد رسانه‌ای به یک ضرورت تبدیل شده است.

وی با بیان این که در فضای رسانه‌ای یک نزاع و تقابل قوی و جنگ شناختی رخ داده است، اظهار داشت: در این جنگ طرفین تلاش می‌کنند حوزه دفاعی و آگاهی، طرف مقابل را دچار اختلال کنند.‌ امروز در جامعه بعضا با تروریسم رسانه‌ای مواجه هستیم. با توجه به تنوع گسترده شبکه‌های اجتماعی نیازمند ارتقای سواد رسانه‌ای و مصون‌بخشی مخاطب هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برگزاری این دو رویداد برای این است که مسیر را با قدرت ادامه دهیم. دوستان برگزارکننده تلاش‌های خوبی کردند و من از حضور همه عزیزان تشکر می‌کنم. امیدوارم با کارهای قوی و متقنی که انجام شده بتوانیم خروجی‌های خوبی را برای مخاطبان فراهم کنیم.

فضای رسانه‌ای کشور وارد یک جنگ‌شناختی شده است

ادبیات علوم انسانی ریشه در هزاران سال ادبیات دینی ما دارد

حجت الاسلام حامد ملامیرزایی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه بیان کرد: سواد رسانه‌ای شامل دانش و ابزارهایی است که مخاطرات فضای مجازی را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود به صورت حداکثری از مزایای آن استفاده کنیم. سواد رسانه‌ای در بعد تولید و مصرف دارای اهمیت است.

وی با اشاره به این که  سواد رسانه‌ای در ادبیات دینی ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است افزود: در آیات قرآن بر ضرورت تحقیق درباره هرگونه خبر و محتوایی تاکید شده است. ادبیات علوم انسانی ریشه در هزاران سال ادبیات دینی ما دارد. باید از ظرفیت های مفاهیم دینی خودمان استفاده کنیم. ضعف ما در ایجاد تئوری و مدل‌سازی این مفاهیم است.

ملامیرزایی اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین کارهای مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سواد رسانه‌ای است که در این راستا ۳۰۰ اثر چند رسانه‌ای (مولتی مدیا) و تلویزیونی تولید شده است. مشارکت در تولید ده‌ها عنوان کتاب و برگزاری نشست‌های تخصصی از دیگر فعالیت‌های این مرکز است. در این راستا باید منابع محدود را  به سمت موضوعات استراتژیک هدایت کنیم.

به گزارش ایرنا، سومین نشست ملی هم‌اندیشی فعالان سواد رسانه‌ای کشور که در باغ زیبای تهران در حال برگزاری است به هم‌اندیشی، تبادل نظر، ارایه تجربیات و ایده‌های نوآورانه و خلاقانه و بررسی چالش‌ها و ارائه راه‌حل‌های حوزه سواد رسانه‌ای اختصاص دارد.
قرار است چهارمین همایش ملی سواد رسانه‌ای دی ماه امسال با موضوع اخبار جعلی، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha