آیین‌نامه اجرایی زکات در دستور کار دولت قرار دارد

بیرجند - ایرنا - معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: آیین‌نامه اجرایی زکات با پیگیری‌های انجام شده، بعد از ۱۰ سال برای تصویب در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی حبیب‌الله آسوده روز چهارشنبه در همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات در خراسان جنوبی افزود: کاهش فقر مطلق با پرداخت زکات امکانپذیر است و پرداخت زکات راه برون‌رفت از مشکل اشتغال و کارآفرینی در کشور برای حل مشکلات مردم محسوب می‌شود.

وی گفت: کمیته امداد با اعتباری که اختصاص داده امسال پنج هزار فرصت شغلی را در کشور ایجاد می‌کند و آماده آبادانی نقاط محروم با بهره‌گیری از منابع امداد است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد کشور برای جمع‌آوری زکات خواستار انسجام دستگاه‌های اجرایی در هر شهرستان شد و افزود: مردم سال گذشته ۴۸۸ میلیارد تومان صدقه از طریق پنج میلیون صندوق خانگی و ۳۰۰ هزار صندوق صدقات معابر و اماکن پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد کشور ۷۰۰ هزار دانش‌آموز، ۸۰ هزار بیمار صعب‌العلاج، یک میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانواده را زیر پوشش دارد گفت: ۹ هزار مرکز نیکوکاری در کشور وجود دارد و به ایتام زیر پوشش این نهاد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خیر و نیکوکار کمک می‌کنند.

آسوده ادامه داد: افراد خیر کمک‌های نقدی خود را به مبلغ حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مستقیم به حساب ایتام و محسنین واریز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان کمیته امداد باید با شفاف‌سازی پاسخگوی مردم در زمینه پرداخت زکات و دیگر کمک‌های مردمی باشند گفت: در این صورت دشمن و حتی خواص نمی‌توانند از این موضوع سوء‌استفاده کنند.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: امروز استکبار جهانی در یک طرف و ام‌القرای اسلام در طرف دیگر قرار دارد و هر جا دشمن احساس کند که ما وارد میدان گفتمان نشده‌ایم، فتنه را با بهره‌گیری از قدرت رسانه‌ای خود در جامعه گسترش می‌دهد.

وی هدف از برگزاری همایش زکات در کشور را جریان‌سازی در این خصوص اعلام کرد و اظهار داشت: از تفکر روحانیت و بسیج باید در این زمینه بهره بگیریم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در دوازدهمین همایش زکات کشور در این استان گفت: دولت‌های گذشته سهم خود را در زمینه زکات پرداخت نکردند اما امسال در دولت سیزدهم این موضوع اجرایی شده و اعتبارات آن در قالب ضوابط اسلامی هزینه می‌شود.

سید محمدرضا طالبی افزود: براساس قانون پرداخت زکات مصوب سال ۱۳۹۰، به هر میزانی که مردم زکات بدهند دولت هم به همان میزان باید کمک کند تا این مبالغ صرف محرومان شود.

وی با اشاره به همت مردم خراسان جنوبی در پرداخت زکات، اظهار داشت: با وجود همه اقدامات دشمن برای تسخیر اذهان جوانان کشور با استفاده از امپراطوری رسانه‌ای خود، در خراسان جنوبی شاهد این هستیم که مردم با وجود همه مشکلات معیشتی همواره پشتیبان نظام و مقام معظم رهبری هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: لازم است مسئولان به وظیفه خدمتگزاری خود به این مردم به‌خوبی عمل کنند.

وی ادامه داد: مردم خراسان جنوبی ۲۳ سال است که گرفتار خشکسالی هستند که این موضوع سبب کاهش محصولات کشاورزی شده لذا انتظار داریم در راستای عدالت اجتماعی به خراسان جنوبی توجه بیشتری شود.

طالبی با اشاره به برکات پرداخت زکات از ابعاد مختلف معنوی، اقتصادی و اجتماعی گفت: یکی از برکات مهم پرداخت زکات برقراری عدالت اجتماعی در بین افراد جامعه است.

وی افزود: در راستای عدالت اجتماعی در صورت امکان با توجه به ضعف در زیرساخت ها، یکی از استان های برخوردار در حوزه زکات، به عنوان معین خراسان جنوبی مشخص شود.

در پایان همایش علمی، ترویجی و تکریمی زکات از ۲۲ زکات‌دهنده خراسان جنوبی تقدیر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha