۸ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84954120
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هکتار از اراضی خراسان‌شمالی هدف‌گذاری شد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: توسعه زراعت چوب با هدف جلوگیری از تخریب جنگل‌ها در وسعت ۱۰۰ هکتار از اراضی استان در قالب طرح "تداوم" تا پایان امسال هدفگذاری شد.

مهدی قدیمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح های منابع طبیعی بر مبنای شعار سال اجرا می شود و بر این اساس در سال ۹۹ طرحی با عنوان «۹ در ۹۹» و سال گذشته طرح «۱۴۰۰*۱۴*۳» و امسال نیز طرح «تداوم» را طراحی و در همه اداره‌های کل منابع ‌طبیعی استان‌ها اجرا می شود.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح حفظ و توسعه پوشش گیاهی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی کشور، حفظ محیط زیست، جلوگیری از قطع درختان جنگلی، ایجاد اشتغال، توسعه زراعت چوب در اراضی شیب دار، حفظ آب و خاک و استفاده از آب‌های غیرمتعارف است.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: مقدمات اجرای این طرح انجام شده و تاکنون حدود ۱۵ هزار اصله نهال صنوبر در نهالستان کشت شده است ضمن اینکه ۱۰۵ هزار اصله نهال صنوبر نیز توسط سازمان منابع طبیعی تامین و در اختیار استان قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته مقرر شد تا در سطح ۳۱۰ هکتار از اراضی ملی سه شهرستان بجنورد، مانه و سملقان و اسفراین با استفاده از آب‌های غیرمتعارف و پساب شهری اقدام به کشت زراعت چوب شود که این طرح به دلیل عدم تخصیص پساب شهری توسط شرکت آب و فاضلاب استان اجرا نشد.

قدیمی کمبود آب را مهمترین مانع توسعه زراعت چوب دانست و افزود: استفاده از پساب خانگی و صنعتی (آب‌های نامتعارف) که در حال حاضر در برنامه ریزی آبیاری جزو آب‌های مصرفی لحاظ نمی شوند نقش مهمی در زراعت چوب و ایجاد جنگل‌های دست کاشت دارد.

وی تصریح کرد: از مسوولان استانی و مدیران آب و فاضلاب شهری و روستایی انتظار می رود با اعمال مدیریت صحیح و عزم همگانی برای حفظ منابع طبیعی موجود و بهره برداری اصولی از منابع آبی غیر قابل استفاده در اجرای این طرح تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی یادآور شد: بدون شک با افزایش مشارکت مردم و مجریان کوچک و متوسط در اجرای طرح زراعت چوب بخشی از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اشتغال کشور کاهش خواهد یافت.

وی گفت: عملکرد استان در خصوص توسعه زراعت چوب از ابتدای تأسیس استان تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۷ هکتار می باشد که غالباً در اراضی کشاورزی و مستثنیات اشخاص کشت شده است و امیدواریم با اعمال سیاست‌های جدید و حمایت‌های مالی و مدیریتی شاهد اجرای طرح در سطح وسیعی از اراضی کشاورزی باشیم.

قدیمی تحویل نهال رایگان، امکان تامین تسهیلات بانکی کم بهره و مدت دار با دوره تنفس چند ساله، کشت نهال زیر نظر کارشناسان فنی، معرفی به کارخانجات تولید چوب و صنایع تبدیلی جهت عقد قرارداد فروش محصول و خرید تضمینی چوب (خرید توافقی تدریجی)، معرفی به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات را از جمله مشوق های این طرح عنوان کرد.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان هیرکانی و بقیه ایرانی تورانی است که گونه های ارس، افرا، زالزالک و کرکو را در خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha