مشاهده پلنگ ایرانی در جغرافیای شمال اصفهان اتفاق ارزشمندی است

اصفهان - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: حضور و مشاهده پلنگ ایرانی و اینکه بتوانیم جمعیت پویایی از پلنگ ایرانی در جغرافیای شمال و شمال شرق استان داشته باشیم، اتفاق ارزشمندی است.

حسین اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:حوزه کویر در جغرافیای استان اصفهان، زیستگاه های بکر و مناسبی است و می تواند احتمال حضور گوشتخوارهایی بزرگ جثه مثل پلنگ ایرانیدر پی داشته باشد.
وی یادآور شد:در پناهگاه‌های حیات وحش خارو در اردستان و کوه بزرگی در شهرستان نایین که هر دو از پناهگاه‌های حیات وحش نوپا هستند به لحاظ شاخص هایی مثل تنوع زیستگاه، شرایط تاریخی،توپوگرافی،امنیت، احیا طعمه‌ها و منابع آبی همچنین نمایه های حضوری که یک طعمه خوار دارد، مانند وجودلاشه‌ها و ردپاها می توان امیدوار به داشتن پلنگ ایرانی بود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش عباس آباد با ۳۱۰ هکتار وسعت که بخش های زیادی از آن در شهرستان نایین و بخش‌های شرقی آن در خوروبیابانک قرار گرفته، زیستگاه بسیار ارزشمندی است که برای اولین بار و ۸ سال پیش حضور پلنگ ایرانی هم در آن به همراه دیگر طعمه خواران ثبت شد.

وی افزود: در زمان حاضر جمعیت پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد جمعیت زادآور دارد و بسیار ارزشمند است؛ در این منطفه پلنگ ایرانی با توله هایش چندین بار دیده و تصویر برداری و فیلمبرداری شده است.

به گفته اکبری پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک نیز پس از سال‌ها حفاظت، برقرای امنیت، احیا طعمه ها و زیستگاه، هم مستندسازی و عکس برداری شده است.

وی ثبت حضور پلنگ ایرانی را در مناطق یاد شده، اتفاق مهمی در جهت حفظ تنوع زیستی دانست و افزود: حدود یک ماه پیش یک قلاده پلنگ ایرانی هم در منطقه شکار ممنوع کلاته در خور و بیابانک مشاهد شد و این اتفاق با ارزشی است که بتوانیم پلنگ را در جغرافیای شمال و شمال شرق استان و جمعیت پویایی از آنها داشته باشیم.

اکبری در رابطه با چگونگی جمعیت این گونه ارزشمند که در راس زنجیره‌های غذایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: پلنگ ایرانی در مناطقی که کوهستان‌های قابل توجه باشد حضور دارد و به طور تقریبی در اغلب استان های کشور پلنگ ایرانی به ثبت رسیده است؛ اما در برخی زیستگاه‌ها جمعیت غنی تری و در برخی دیگر جمعیت کمتری دارد.

به گزارش ایرنا، در سال‌های گذشته حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده عباس آباد، قمصر و بزرک و شکار ممنوعه کلاته در استان اصفهان به ثبت رسیده است و حالا مقامات حفاظت محیط زیست استان اصفهان خبر از احتمال حضور این گونه در معرض انقراض در پناهگاه حیات وحش خارو و کوه بزرگی اردستان می دهند.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جنوران در معرض خطر قرار دارد.

منطقه خارواردستان و کوه بزرگی واقع در اصفهان با حدود چهارگانه به عنوان پناهگاه حیات وحش با وسعت ۳۲۶ هزار هکتار تصویب شده است. اردستان در ۱۱۸ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha