«احمد نعمتبخش» در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بارها و بارها از تریبونهای مختلف اعلام کردهایم قیمتگذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو و قطعهسازی کشور شده است و واکاوی آمارهای خودروسازان بزرگ در بورس و سامانه کدال هم موید همین مساله است.
وی بیان داشت: آمارها نشاندهنده آن است که ایرانخودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک پنج هزار میلیارد تومان زیان دادهاند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه ۷۰ نیز وجود داشته است.
نعمتبخش ادامه داد: نتیجه قیمت گذرای دستوری، توزیع سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده است که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانهای خودروهاست.
وی گفت: همچنین بررسیها نشان داده بین ۸۰ تا ۸۵ درصد افرادی که در قرعهکشیها شرکت میکنند، به قصد سود و کسب رانت آن وارد میشوند.
این مقام صنفی ادامه داد: پس از اینکه پیشنهاد فروش خودروها در حاشیه بازار به نتیجه نرسید، وزارت صمت مبتکر قیمتگذاری در بورس کالا شد و نتایج حاصل از فروشهای اخیر نشان میدهد نرخهایی که کشف میشود از قیمتهای بازاری ارزانتر است.
وی تاکید کرد: تداوم عرضهها در بورس سبب میشود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان بهتدریج از زیان خارج شوند و این مهم با ورود خودروهای پرتیراژ به بورس سرعت بیشتری خواهد یافت.
نعمتبخش تصریح کرد: در این صورت، خودروسازان میتوانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و پس از آن است که میتوانند از قطعه سازان مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند.
وی اضافه کرد: قیمتگذاری خودرو در بورس بهتدریج به واقعی شدن قیمتها و تک نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و با کنار رفتن آن ۸۵ درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرحهای قرعهکشی میشدند، کمکم خودروسازان باید به فکر ارائه طرحهای تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.
به گزارش ایرنا، روز سهشنبه ۲۱ تیرماه امسال، شورایعالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد. کارشناسان معتقدند: با عرضه خودرو در بورس، قیمتهای کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانهای خودروها اصلاح میشود. همچنین این شیوه در میانمدت نیز با شکلدهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوعتر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.
نظر شما