جشنواره منطقه‌ای زمینه‌ تبادل فرهنگی را فراهم می‌سازد

شیراز - ایرنا - مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برگزاری جشنواره منطقه‌ای افزون بر توسعه فرهنگ و هنر، زمینه‌ تبادل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری را فراهم می‌کند و موجب شور و نشاط اجتماعی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ کاظم نظری روز دوشنبه در نشستی در رابطه با تمهیدات لازم برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر اظهار کرد: در ۹ سال گذشته جشنواره منطقه‌ای برگزار نشد و امسال پیگیری خواسته هنرمندان برای برگزاری این جشنواره با دستور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار دارد و درصدد هستیم این جشنواره را دوباره برگزار کنیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سه استان بوشهر، سنندج، هرمزگان و فارس برای میزبانی این جشنواره اعلام آمادگی کردند.

وی یادآوری کرد: این فعالیت ها افزون بر توسعه فرهنگ و هنر بسترساز تبادل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری است و شور و نشاط اجتماعی را بوجود خواهد آورد.

نظری با اعتقاد به اینکه تئاتر هنر زنده ای است که همه فرهنگ جامعه را دربرمی‌گیرد، گفت: برون‌داد برگزیدگان جشنواره منطقه ای در جشنواره بین‌المللی فجر خود را نشان خواهد داد. اگر این روند رخ دهد کاستی‌های موجود را جبران خواهد کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه استان فارس خاستگاه هنرمندان بسیار ارزشمندی همچون استاد رحیم هودی و استاد سپاسدار است، گفت: این استان هنرمندان بسیار توانایی در زمینه نوشتن نمایشنامه و اجرا داشته و دارد. اگر جشنواره منطقه ای را رقم‌ بزنیم کار ارزشمندی کرده‌ایم.

با تئاتر می‌توان گفتمان انقلاب اسلامی را به جامعه عرضه کرد

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که تئاتر تنها برای هنرمندان و روشنفکران نیست بلکه متعلق به همه مردم است.

وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ده جشنواره تئاتر جهانی است، گفت: این جشنواره پس از انقلاب شکل گرفته است و ما پیش از انقلاب جشنواره‌هایی با این گستردگی نداشته‌ایم.

زارعی ادامه داد: گمان ندارم در هیچ کجای جهان به این اندازه جشنواره تئاتر برگزار شده باشد؛ با این حال هنوز مسئولان این جشنواره‌ها را جدی نگرفته‌اند، این درحالیست که رهبری تئاتر را منبر می‌داند.

وی بیان داشت: تاثیر هنرهای نمایشی امروزه بر همگان روشن است و هنر تئاتر نیز به واسطه زنده بودن، تفکر و اندیشه جایگاه ویژه ای دارد.

زارعی با اشاره به اینکه تئاتر جایی است که باید گفتمان انقلاب اسلامی را با آن به جامعه عرضه کرد، گفت:مردمی کردن تئاتر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.‌ جشنواره‌های اینچنینی بویژه در استان فارس که پذیرای استان های همسایه خود خواهد بود و هر کدام آیین ها و مراسم خود را دارند، برکات بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: طبق بخشنامه‌ای که اخیرا ابلاغ شده اگر بخش خصوصی در رویدادهای فرهنگی و هنری ورود کنند از بخشش های مالیاتی برخوردار خواهند شد.

برای برگزاری تئاتر منطقه‌ای برنامه‌ریزی خواهیم کرد

محمد فرخ زاده معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استاندار فارس نیز اظهار کرد: شورا و شهرداری اگر ۴ اثر ماندگار همچون سالن استاد فقیه را به یادگار بگذارند کار ارزشمندی کرده‌اند. متاسفانه در سبد خانوار کالای فرهنگی، تئاتر و سینما را نداریم و این یک موضوع مغفول مانده است که همگان باید روی آن کار کنیم.

وی ادامه داد: اکثر جوانان ما حتی معنای یک «ایسم» را نمی‌دانند و این وظیفه هنرمندان است. در زمینه شادی هم ما هنوز یک فرم شاخص نداریم. اینکه اقوام کنار هم می آیند یک تمرین در اتحاد ملی است.

فرخ‌زاده بیان کرد: ناآرامی‌های کنونی برآیند عملکرد آموزش و پرورش است که پرورش را رها کرده است، صدا وسیما که تولید خوب ندارد و وزارت کشور که احزاب و گروه ها را تقویت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه برای تولید آثار فاخر برای همه سطوح محرومیت امکاناتی داریم، گفت: البته با کمبود امکانات هم روبه رو نیستیم؛ برای برگزاری تئاتر منطقه‌ای برنامه‌ریزی خواهیم کرد. دل نگرانی بیشتر ما در حوزه اسکان هنرمندان است که شهرداری و حوزه سازمان فرهنگی باید در این زمینه‌ها ورود کنند.

معاون استاندار فارس با اعتقاد به اینکه برگزاری این رویدادها نسل‌های امروز و آینده را خواهد ساخت، گفت: برخی کشورها، ایران را منطقه قرمز اعلام کردند و تورهای گردشگری لغو شدند، اما در یک هفته گذشته بار دیگر تورها فعالیت‌های خود را آغاز کردند؛ می‌توان از ظرفیت گردشگری هم برای رونق این جشنواره بهره گرفت.

فراهم کردن مقدمات جشنواره منطقه‌ای در اولویت است

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اظهار داشت: نزدیک به دو ماه وقت داریم تا مقدمات جشنواره منطقه‌ای را فراهم کنیم و بدون شک این کار را در اولویت خود قرار می‌دهیم.

وی افزود: در این دو شب بشدت درگیر برگزاری جشنواره استانی شدیم؛ متأسفانه نتوانستیم زمینه را برای تماشای همگان فراهم کنیم و درصدد هستیم تا این نقیصه‌ها را برطرف کنیم.

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به شیراز پس از زیارت حرم شاهچراغ(ع) و آرامگاه حافظیه از تماشاخانه‌ شیراز دیدن کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha