۱۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 1008
کد خبر: 84959917
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز برداشت بیش از یک هزار کیلوگرم زعفران در مرند

تبریز - ایرنا - مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که ۲۲۲ هکتار از مزارع شهر بناب شهرستان مرند زیر کشت زعفران رفته است، گفت: با توجه به آغاز برداشت، پیش‌بینی می‌شود امسال یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرم محصول زعفران در این شهر به دست آید.

به گزارش ایرنا، محمدباقر بی پروا روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه شهر بناب شهرستان مرند یکی از قطب‌های تولید زعفران در آذربایجان شرقی محسوب می شود، اظهار کرد: نخستین خاستگاه زعفران در استان از ۱۲ سال پیش شهر بناب مرند بود و پس از آن در کل استان توسعه یافته است.

وی با اشاره به وجود ۴۰۲ هکتار مزرعه زعفران در آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: سالانه ۱.۹ تن طلای سرخ از این مزارع برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تولید ۶۰ درصد از زعفران تولیدی استان در مرند، گفت: هنگام برداشت این محصول برای ۴۵۰ هزار نفر شغل ایجاد می شود.

بی پروا با بیان اینکه زعفران یک محصول کم آب بر است و برای هر هکتار کشت آن سالانه فقط به سه هزار مترمکعب آب نیاز است، افزود: این محصول دارای خواب تابستانه است و از اواخر بهار تا اوایل پاییز که سایر محصولات آبیاری می‌شوند، زعفران نیازی به آبیاری ندارد و زمان برداشت این محصول نیز اواخر مهر تا اواخر آبان و اوایل آذر است.

به گزارش ایرنا، زعفران به عنوان یکی از گران بهاترین گل‌های جهان جایگاه ویژه ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران دارد که پیش تر در شمال شرق کشور کاشته می‌شد و در دهه های اخیر در آذربایجان‌ شرقی برای اولین بار در شهر بناب جدید از توابع مرند کاشت و برداشت شده است.

این گیاه یک محصول استراتژیک بوده و جایگاه ویژه ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران دارد. در حال حاضر ایران بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در جهان است .

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha