۱۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۷
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 84960113
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تراژدی به نام "کودکی در یمن"

۱۲ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۲۷
کد خبر: 84960113
تراژدی به نام "کودکی در یمن"

تهران- ایرنا- داستانهای کودکی در یمن طی تجاوزات سعودی، زخم هایی را در قلب کودکان یمنی بر جای گذاشته است. کودکی که زیر صدای گلوله و بمباران به دنیا آمده امروز هشت ساله است و آن صداها هنوز خنده را از لبانش محو می‌کند. یک کودک نابینا، یک کودک ناشنوا، یکی با پای قطع شده و برخی نیز با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، "احمد ابو حمراء" رئیس مرکز حقوق بشری یمنی "چشم بشریت" در مصاحبه با پایگاه خبری العهد درباره واقعیت کودکان یمنی در سال‌های تجاوز و محاصره اظهار داشت: وضعیت غم انگیزی که کودکان یمن تجربه کرده‌اند بر کسی پوشیده نیست، طوری که تمامی حقوق اولیه و اصلی آنها از حق حیات گرفته تا سایر حقوق پایمال شده و در اثر هدف قرار دادن مستقیم هوایی و حملات توپخانه‌ای ۴۰۶۱ کودک شهید و ۴۷۳۹ کودک دیگر مجروح شده‌اند.

وی گفت: با توجه به تعداد زیاد کودکان شهید و مجروح در هشت سال تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، این احتمال که آنها به اشتباه هدف قرار گرفته شده باشند، مطرح نیست و می‌توانیم اطمینان دهیم که کودکان ازجمله اهداف ائتلاف سعودی بوده‌اند.

*خیانت سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی

ابو حمراء درباره اقدامات نهادهای حقوق بشری در این زمینه نیز با اشاره به شکست سازمان ملل در این زمینه، تصریح کرد: سازمان‌هایی که باید در قبال کودکان یمن نقشی ایفا می‌کردند تقریباً اقدامی صورت ندادند. اگر این کودکان قربانی در کشور دیگری مانند اوکراین بودند، دنیا قیام می‌کرد و ساکت نمی‌نشست و سازمان‌ها دست به کار می‌شدند تا جلوی تخلفات آنها را بگیرند و تلاش می‌شد تا از رنج آنها بکاهند، اما متأسفانه می‌توان گفت که پول عربستان چشم سازمان‌ها را کور و گوش‌هایشان را کر کرده‌ است، بنابراین تا بدین لحظه شاهد هیچ موضع محکمی از سوی هیچ سازمانی در قبال تخلفات و جنایت‌هایی که علیه فرزندانمان انجام می شود، نبوده‌ایم.

*زخم عمیق تجاوز چند نسل را درگیر می‌کند

این مقام یمنی ادامه داد: بدون شک اثرات جنگ و محاصره حتی پس از پایان جنگ نیز در فرزندان ما مشاهده خواهد شد؛ چراکه برخی از آنها تمام اعضای خانواده‌شان و برخی نیز چند تن از آنها را از دست داده‌اند، برخی دیگر در نتیجه هدف گیری مستقیم از نظر جسمی ناتوان و دچار معلولیت شده‌اند و گروهی دیگر از کودکان یمنی درس و تحصیل را رها کرده و برای به دست آوردن روزی خود و خانواده‌هایشان مشغول کار شده‌اند. گروه دیگری نیز با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و از نبود دارو رنج می‌برند.

ابو حمراء همچنین گزارش داد: در مورد اثرات روحی و روانی نیز باید بگوییم که جنگ اثرات مخربی بر روح کودکان خواهد داشت و ممکن است در دراز مدت آنها را همراهی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کودکان یمنی که زنده می مانند روزی بزرگ شده و از جهانیان می پرسند که چرا رهایشان کردند؟! آنها بزرگ می شوند تا از مدافعان حقوق بشر بپرسند وقتی حقوقشان پایمال شد کجا بودند؟! کودکان یمنی بزرگ می‌شوند تا در برابر نیروهای شیطانی بایستند و انتقام رویاهایشان را بگیرند که در نتیجه ظلم و ستم نابود خواهد شد و این روز بدون شک فرا خواهد رسید.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند اما در سایه مقاومت دلاورانه مردم و نیروهای مسلح یمن و عملیات موشکی و پهپادی ویژه آنها در رسیدن به این اهداف شکست خورد و مجبور به قبول آتش بس شد که این آتش‌بس نیز پس از سه مرحله دو ماهه در نتیجه کارشکنی‌های ائتلاف متجاوز عربی پایان یافت و دیگر تمدید نشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha