دولت سیزدهم بزرگترین فرصت را برای عملیاتی کردن الگوی کشت در مازندران فراهم کرد

ساری- ایرنا- استاندار مازندران با بیان اینکه دولت سیزدهم بزرگترین فرصت را برای عملیاتی کردن الگوی کشت در استان فراهم کرده است، گفت: الگوی کشت باید متناسب با ذائقه مصرف کنندگان باشد ،اگر درست برنامه ریزی کنیم کشاورزان نیز همراهی می‌کنند، کشاورز اگر با الگوی کشت افزایش تولید داشته باشد ،شک نکنید همراه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید محمود حسینی پور عصر شنبه در جلسه شورای سیاستگذاری کشاورزی مازندران با طرح این پرسش که تا کی باید تن کشاورز بلرزد که محصول تولیدی را چه کار کند؟ افزود: نمونه اش تولید برنج در ارقام مختلف است که مشتری ندارد.

وی با بیان این که بی توجهی به الگوی کشت و تولید محصولات کیفی متناسب با ذائقه مصرف کنندگان ، وضعیت تولید برنج پر محصول مازندران را در کنار برنج های وارداتی وخیم کرده است، ادامه داد: اکنون در مازندران به عنوان مرکز تولید برنج کشور ، برنج هندی و دیگر ارقام وارداتی به وفور عرضه می‌شود.

استاندار مازندران گفت: الگوی کشت باید متناسب با ذائقه مصرف کنندگان باشد ،اگر درست برنامه ریزی کنیم کشاورزان نیز همراهی می‌کنند، کشاورز اگر با الگوی کشت افزایش تولید داشته باشد شک نکنید همراه است.

حسینی پور اظهارکرد: ما تا کنون در اجرای الگوی کشت تعارف و مماشات کردیم ،برنج ارقام کیفی پر محصول مازندران مورد توجه قرار نگرفته است ،مسایلی مدیریتی عامل رسیدن به این نقطه از چالش ها در اجرای الگوی کشت است.

وی ادامه داد: اکنون الگوی کشت توسط وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم پس از مطالعات کارشناسی ابلاغ شده است ، سیاست اجرایی دقیق کشاورزی در عملیات اصلاح الگوی کشت فرصتی برای مازندران است ،باید بپذیریم ما مسوولان در عقب ماندگی الگوی کشت کشاورزی مازندران مقصر هستیم.

استاندار مازندران با اظهار این که توجه به توسعه کشت گلخانه ای ، گسترش مکانیزاسیون و دانش بنیان شدن کشاورزی بسیار مهم است ، گفت: اگر امروز در فروش محصولات برنج و مرکبات مشکل داریم به دلیل بی توجهی به کیفیت و الگوی کشت است.

حسینی پور افزود: اگر توسعه دانش بنیان کشاورزی مازندران را نداشته باشیم تا پنج سال آینده از رقابت در تولید و صادرات محصولات کشاورزی خارج خواهیم شد، تاکید می کنم همه باید کمک کنند ، فرمانداران باید سیاست جدی الگوی کشت کشاورزی را توجه کنند، یعنی کارگاه عملی اصلاح الگوی کشت کشاورزی را فرمانداران باید انجام و ایجاد کنند.

وی ادامه داد: بازدید های میدانی نشان می دهد که فاصله اجرای کشاورزی فنی و مهندسی در یک نقطه بسیار زیاد است. این که در یک منطقه کیفیت محصولات کشاورزی متفاوت باشد و یا آفات در یک نقطه به باغ خسارت صد درصدی بزند و دیگر زمین کشاورزی به همان محصول اصلا خسارت نزند، نشانه نبود الگوی کشت است، همه تلاش کنیم و جهاد کشاورزی باید پشتیبانی جدی از الگوی کشت داشته باشد.

استاندار مازندران بیان کرد: احیای اقتصاد روستا رویکرد جدی دولت سیزدهم است ،اصلاح الگوی کشت به عنوان یک ماموریت جدی جهاد کشاورزی با تفکر جهادی دهه اول انقلاب باید در این روستاها عملیاتی شود ،اصلاح الگوی کشت انقلابی در کشاورزی مازندران است.

حسینی پور اظهارکرد: مسوول جهاد کشاورزی استان و شهرستان های مازندران باید با عملیاتی کردن اصلاح الگوی کشت مدیریت جهادی و انقلابی را عملی کنند، امروز همانند جوانانی که با نماز شب خواندن و با ایمان موشک ساختند، مسوولان مازندران با عملیاتی کردن الگوی کشت می توانند کشاورزی استان را به ثروتمند ترین منطقه کشور و حتی دنیا تبدیل کنند.

وی ادامه داد: برنامه اجرایی و عملیاتی الگوی کشت مازندران از سوی جهاد کشاورزی ارایه شود ، تاکید می کنم در فرصت فعالیت دولت سیزدهم ،جهاد کشاورزی مازندران باید بیشترین سهم الگوی کشت را داشته باشد، تغییر اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی و توسعه محصولات گلخانه ای باید به صورت آمار ارایه شود، در تولیدات گلخانه ای کیفیت ذائقه مصرف کنندگان مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha