طرح ساخت فرودگاه بین المللی ارس مشکل تداخل زیست محیطی دارد

تبریز- ایرنا- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس با بیان اینکه طرح ساخت فرودگاه بین المللی در این منطقه با مشکلی به نام تداخل زیست محیطی مواجه است، گفت: تداوم پیگیری ها برای عملیاتی کردن این طرح، نیازمند رفع مشکل تداخل با مناطق حفاظت شده همجوار است.

به گزارش ایرنا، مجید کیانی امروز یکشنبه در مراسم آغاز سرشماری حیات وحش آذربایجان‌شرقی بر لزوم رفع مشکلات مربوط به تداخل محدوده پروژه‌های حمل‌ونقل، صنعت، گردشگری و کشاورزی ارس با مناطق حفاظت شده محیط زیست تاکید کرد.‌

وی افزود: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر، رفع موانع تولید و اشتغالزایی و خودکفایی است و ما برای تحقق منویات رهبری و ایجاد و توسعه زمینه‌های تولید محصولات کشاورزی، گلخانه‌ای، شیلاتی و پروتئینی و همچنین صنایع معدنی ارس به حل مسئله محیط زیست نیازمندیم.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به مشاهده آلودگی آب ارس در برخی مسیرها، یادآور شد: با توجه به شتاب توسعه صنعت گلخانه و کشاورزی مدرن و شیلات در منطقه آزاد ارس یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی و نگران کننده ما مسئله کاهش و آلودگی آب رودخانه ارس است که می‌تواند پروژه مهم و قابل پیگیری برای اداره کل محیط زیست استان باشد.‌

وی مشکل تداخل معدن مسجد داغی با منطقه حفاظت شده کیامکی را یادآور شد و گفت: بخشی از معدن مسجد داغی که تاکنون ۴۳ هزار متر مربع اکتشاف در آن انجام شده و یکی از ذخایر معدنی بزرگ و با خلوص بالا در کشور محسوب می‌شود، به دلیل قرارگیری در مناطق حفاظت محیط زیست با مشکل بهره‌برداری روبرو شده است.‌

کیانی با بیان اینکه بهره‌مندی از مسجد داغی با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی شدنی است، اظهار کرد: طبق بررسی که از پروژه‌های بزرگ داخل و خارج از کشور داشته‌ایم، برای رفع مشکلات محیط زیستی در پوسته طبیعت روش‌های اکتشاف زیرزمینی امکان حل مسئله تداخل پروژه‌های صنعتی و اکتشافی با مناطق حفاظتی محیط زیست را فراهم کرده است.‌

وی ادامه داد: معدن مسجد داغی ظرفیت کمک به اقتصاد ملی را دارد؛ با فعال شدن این معدن و ایجاد صنایع پایین دستی مس در سایت‌های صنعتی ارس، علاوه بر ایجاد اشتغال قابل توجه، ارزآوری خوبی برای کشور نیز ایجاد می‌شود.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره مجدد به موانع تولید و صادرات منطقه آزاد ارس، قرارگیری طرح فرودگاه باری ارس در محدوده منطقه حفاظت شده مراکان را عنوان کرد و بیان داشت: فرودگاه ارس نیز یکی از الزامات توسعه تولید و صادرات در صنعتی‌ترین منطقه آزاد ایران است که به دلیل مشکلات تداخل با مناطق محیط زیست، شرایط احداث این زیرساخت مهم نیز فراهم نشده است.‌

وی با تاکید بر توجه مدیران سازمان محیط زیست به ظرفیت‌های منفعل مانده در صنعت توریسم ارس، گفت: یکی دیگر از منابع و ذخایر قابل استفاده در صنعت توریسم منطقه، تونل سنگ نمک در دل کوه گئچی قالاسی است که مشابه آن در آنسوی مرز در زمینه‌های درمانی و جذب توریست بسیار موفق بوده است.‌

وی با تشکر از مدیران سازمان محیط زیست و محیط بانان حاضر در جلسه، برای کارشناسان اداره کل حفاظت از محیط زیست در سرشماری حیات وحش منطقه حفاظتی کیامکی آرزوی موفقیت کرد.‌

به گزارش ایرنا، احداث فرودگاه ۳۰۰ هکتاری در منطقه آزاد ارس از جمله ضروریات توسعه فعالیت های آن است که سابقه اش به بیش از یک دهه قبل می رسد، اما تداخل محدوده آن با محدوده منطقه حفاظت شده «مراکان» شهرستان خوی، اجرای این طرح را تا به امروز متوقف کرده است.

بر اساس اعلام مسئولان وقت منطقه آزاد ارس، تا سال ۱۳۹۶ مبلغی حدود ۱۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال اعتبار برای احداث و راه اندازی فرودگاه ارس اختصاص یافته بود و همچنین معاون فنی و زیربنایی وقت سازمان منطقه آزاد ارس اعتبار مورد نیاز برای این پروژه را در آن سال ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده بود؛ رقمی که به قیمت حداقل ۱۰ برابر شده است.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشورمان و در مجاورت جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است و با وسعت ۵۱ هزار هکتار ۱۳۷ کیلومتر با تبریز فاصله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha