هشدار سیاستمدار لهستانی در مورد پیامد طرح آلمان برای تسلط بر اروپا

تهران- ایرنا- یاروسواف کاچینسکی رهبر حزب حاکم لهستان و منتقد سیاست‌های آلمان تسلط برلین بر اروپا را محکوم کرد و گفت: راهی که برلین در پیش گرفته منجر به بحران و فاجعه می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری "دویچه وله"، «یاروسواف کاچینسکی» رهبر حزب حاکم لهستان در ماه‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای لفاظی‌ها علیه آلمان را شدت بخشیده و روابط دوجانبه چند سال گذشته را متشنج کرده است.

این رهبر حزب محافظه‌کار لهستان، (قانون و عدالت) در انتقاد تند از آلمان نسبت به آنچه که تسلط برلین بر اروپا خواند، گفت: این کشور امروز می‌خواهد از روش‌های صلح‌آمیز برای اجرای طرح‌هایی استفاده کند که زمانی سعی در اجرای آن با ابزار نظامی داشت.

به گفته وی، این مسیر به بحران و فاجعه منتهی می شود و نه تنها لهستان بلکه کل اروپا و آلمان را هم تحت تأثیر قرار می دهد.

این سیاستمدار لهستانی دیروز شنبه در سخنرانی گفت که قدرت اروپا در قدرت کشورهای مستقل آن است.

وی در ماه های اخیر به شدت لفاظی ها علیه آلمان را شدت بخشیده و به تنش در روابط میان دو کشور دامن زده است.

کاچینسکی سال گذشته برلین را متهم کرده بود که به دنبال آن است تا اتحادیه اروپا را به بخشی از قلمرو آلمان بدل کند.

وی در ماه سپتامبر (شهریور) سال جاری نیز در گزارشی به بررسی خسارات مالی ناشی از تهاجم و اشغال آلمان در جنگ جهانی دوم پرداخت و به بحث ها بر سر مطالبه غرامت دامن زد.

در آغاز ماه اکتبر (مهرماه) نیز ورشو در یادداشتی دیپلماتیک به برلین، خواستار جبران خسارت‌ ۱.۳ تریلیون یورویی ناشی از پیامدهای جنگ جهانی دوم شد.

جنگ در اوکراین هم سبب انتقادات بیشتر لهستان از آلمان شده است. این کشور برلین را به دلیل اشتباهات استراتژیک از جمله اتکای بیش از حد به منابع انرژی روسیه و کندی بیش از حد در ارائه تسلیحات به اوکراین مورد عتاب قرار داده است.

وزرای دفاع دو کشور به تازگی بر سر خرید سامانه‌های پدافند هوایی "پاتریوت" آلمان برای دفاع از حریم هوایی این کشور توافق کرده بودند. اما اندکی پس از آن، وزیر لهستان با درخواست از برلین برای تحویل این سامانه دفاع موشکی به مقصد اوکراین، برلین را عصبانی کرد. آلمان معتقد است این سامانه موشکی فقط باید در مرزهای ناتو مستقر شود.

ناظران یکی از دلایل کاچینسکی برای لفاظی علیه برلین را تقویت حمایت از حزب خود در آستانه انتخابات پارلمانی سال آینده عنوان کرده اند.

اما براساس نتایج یک نظرسنجی که دیروز شنبه منتشر شد، بسیاری از لهستانی ها موافق سیاست حزب محافظه کار قانون و عدالت در قبال آلمان نیستند.

براساس این نظرسنجی نیمی از شرکت کنندگان موضع ضد آلمانی ورشو را منفی دانسته و تنها ۱۹ درصد آن را تایید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha