جهاد تبیین پیش‌نیاز مطالبه‌گری آگاهانه دانشجویان

ساری - ایرنا - جهاد تبیین پیش‌نیاز مطالبه‌گری آگاهانه دانشجویان و یکی از دستورکارهای بسیار مهم برای مقابله با هرگونه انحراف و تحریف در گفتمان و ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جهاد تبیین موضوعی است که در یک سال اخیر در بیانات رهبر معظم انقلاب بارها مورد تأکید قرار گرفته و ابعاد مختلف آن توصیف شده است، معظم له جهاد تبیین را یک فریضه قطعی و فوری می‌دانند و در این عرصه، هر کسی که می‌تواند باید اقدام کند و سکوت در برابر تحریفات جایز نیست.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند "ما باید بحث تبیین را نسبت ‌به حقایق انجام بدهیم و خیلی از حقایق باید تبیین شوند. این جمله به‌معنای این است که هنوز بسیاری از حقایق هستند که تبیین‌ نشده‌اند و یا به‌خوبی این کار انجام نشده ‌است. در مقابل تبیین، حرکت گمراه‌کننده و تحریف‌کننده دشمن وجود دارد که از جوانب مختلف و از صدها طرف به‌سوی جمهوری اسلامی ایران سرازیرشده و می‌خواهد افکار مردم را مورد اثرپذیری سم‌آلود قرار دهد.

به باور صاحبنظران جهاد تبیین بیش از هر چیزی معطوف به آینده است و در این بین دانشجویان جایگاه ویژه برای تحقق این امر به نسبت دیگر اقشار مردم جامعه دارند چراکه یکی از مهم‌ترین اهداف دشمن در جنگ‌شناختی علیه انقلاب اسلامی، کشتن امید به آینده در نزد افکار عمومی است.

نقش دانشجویان به طور عام و بسیج دانشجویی به طور خاص در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت های موجود، تولید محتوای فاخر در فضای مجازی با هدف آگاه سازی اقشار مختلف مردم از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی و کینه توزی‌ها و توطئه‌پراکنی های دشمنان این نظام شکوهمند بیشتر از اقشار دیگر جامعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در سالهای اخیر با رونق گرفتن شبکه های اجتماعی و پیام رسانها در بستر فضای مجازی، سرعت انتقال داده ها و محتوا بر خط و آنلاین شده است. هجمه ناجوانمردانه دشمن در این بسترها به همراه فیلترینگ محتوایی و حبابی باعث شده است تا بسیاری از حقایق در غبار ابهام و شایعه و جنگ روانی و هزاران شبهه منتشر شده در ذهن نسل جدید ایران اسلامی با تردید مواجه شود.

برای تحقق جهاد تبیین مورد نظر رهبر معظم انقلاب کار گروهی و تشکیلاتی، ارتقای سطح بنیه و آگاهی های فردی و انتقال به جامعه پیرامونی، تولید محتوای فاخر و مورد نیاز جامعه، تبیین حقایق و واقعیت ها برای نیل جوان و تشنه حقیقت، ارتقای سطح سواد رسانه‌ای آحاد جامعه برای کاهش باورپذیری هجمه های عملیات روانی دشمن، مطالبه گری درست و اصولی با رعایت بایدها و نبایدهای اخلاقی که از دانشجویان برای تحقق آن انتظار می رود.

جهاد تبیین پیش‌نیاز مطالبه‌گری آگاهانه دانشجویان

جهاد تبیین ماموریت مهم بسیج دانشجویی

در این ارتباط مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: بسیج دانشجویی با اقدامات جهادی در جهت امیدآفرینی و تبیین دستاودهای انقلاب اسلامی در مناطق محروم نقش تأثیرگذاری دارد و امروز یکی از مهمترین ماموریت‌ها و وظایف بسیج دانشجویی جهاد تبیین است.

محمد بابایی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویی اربعین سال گذشته، مطالبه ویژه‌ای به صورت خاص از هیات و به صورت عام از جریان انقلابی و هیات‌های دانشجویی داشتند که همان جهاد تبیین است.

دانشجوی رشته علوم سیاسی مقطع کارشناسی دانشگاه مازندران اضافه کرد: در اتفاقات اخیر بسیاری از دانشجویان موضع گیری هایی را از سر احساسات داشتند اما انتظار از تمامی نخبگان علمی و دانشگاهی است که باید آگاهانه نسبت به مسایل روز و کلان جامعه واکنش نشان دهند.

وی تصریح کرد: یکی از راهبردهای اساسی برای مطالبه‌گری آگاهانه اجرای دقیق منویات رهبر معظم در بحث جهاد تبیین است که باید بدون هیچ پیش داوری در دانشگاه ها با تحلیل کارشناسی و علمی مسایل در راستای منویات رهبر معظم انقلاب گام بردارند.

مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران اضافه کرد: دشمنان روی دانشجویان کشورمان که از اقشار فرهیخته جامعه هستند تمرکز کردند و می‌خواهند با نشر خبرهای کذب این قشر فرهیخته را به نظام جمهوری اسلامی بدبین کنند اما همه ما هوشیار هستیم و با تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در بحث جهاد تبیین بسیاری از گستاخی های دشمنان خنثی می شود.

جهاد تبیین پیش‌نیاز مطالبه‌گری آگاهانه دانشجویان

ابراز اندیشه‌ها در پرتو انقلاب اسلامی

مسوول انجمن اسلامی دانشگاه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که، دانشگاه، مبدأ رویدادهای تحول‌آفرین در تاریخ انقلاب اسلامی بوده است، گفت: دانشجویان پرچمدار گام دوم انقلاب باشند.

محمدرضا عبدی ادامه داد: دانشجویان باید تاریخ دانشگاه‌ها را مطالعه کنند تا بدانند که جا پای چه مردان بزرگی گذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه، مسأله اول انقلاب است، افزود: دانشگاه‌ها مبدأ و منشأ همه رویدادهای تحول‌آفرین در تاریخ انقلاب اسلامی بوده‌اند و یکی از دستاوردهای زیبای این انقلاب، ایجاد تشکل‌های دانشجویی است.

عبدی اظهارکرد: آزادی در ابراز اندیشه‌ها و نظرهای متفاوت در دانشگاه‌های ما، در پرتو انقلاب اسلامی است که چنین فضایی در دوران قبل از انقلاب مطرح نبود.

مسوول انجمن اسلامی دانشگاه مازندران با بیان اینکه رهبر انقلاب، پرچمدار آزادی اندیشه در دانشگاه‌هاست، گفت: ایشان همواره مطالبات دانشجویی را به عنوان ارزش و فرصتی برای حل مسائل جامعه قلمداد می‌کنند که این رویه سرمشقی برای همه مسئولان است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، مس وجودی جوانان ما را به طلا مبدل کرد، افزود: مردان بزرگی که از دانشگاه برخواسته بودند، روزی در میدان دفاع مقدس به صحنه آمدند و امروز هم به جرم پیشرفت و ترقی، مورد کینه دشمنان قرار می‌گیرند و در خیابان‌ها ترور می‌شوند.

عبدی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید پرچمدار گام دوم انقلاب باشند، افزود: امروز بیانیه گام دوم با نگاه بلند رهبری در اختیار ماست و متناسب با اهداف آن باید کار و تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه توقف در این مسیر ممنوع است، گفت: هنر بزرگ انقلاب اسلامی این بود که با وجود فشارهای سنگین و هزینه‌های سخت، مسیر پیشرفت، عزت و استقلال را هیچ‌گاه تعطیل یا متوقف نکرد و ما امروز با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب، همچنان پوینده و بالنده هستیم.

۱۶۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مازندران در حال تحصیل هستند.

روز دانشجو، در ایران به ۱۶ ماه آذر اطلاق می‌شود. این روز، به یاد سه دانشجو که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، گرامی داشته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha