جام‌جهانی و یک واقعیت؛ فاصله فاحش بلوک شرق و غرب اروپا

تهران- ایرنا- اگر نگاهی به جمع ۱۶ تیم برتر جام‌جهانی داشته باشیم به یک سوال مهم بر می‌خوریم و آن این است که تیم‌های بلوک شرق اروپا چه سهمی از این جام دارند؟

به گزارش ایرنا، رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال در شرایطی به میزبانی قطر آغاز شد که اروپا با کسب ۱۳ سهمیه پا به این میدان گذاشت که در بین آنها مدعیانی از جمله آلمان،‌ فرانسه و حتی انگلیس هم دیده می‌شد.

اما نکته جالب در این میان به سهم بلوک شرق و غرب قاره سبز باز می‌گردد،‌ جایی که کفه ترازو به سمت تیم‌های غربی به مراتب سنگین‌تر است و باید دید چه پیامدهای باعث این همه اختلاف و تفاوت در بین تیم‌های ملی این دو بلوک می‌شود.

جام‌جهانی و یک واقعیت؛ فاصله فاحش بلوک شرق و غرب اروپا

اگر نگاهی به جمع تیم‌های حاضر در رقابت‌های جام‌جهانی داشته باشیم خواهیم دید از میان ۱۳ سهمیه اروپا، تیم‌های لهستان (شکست برابر فرانسه و حذف در مرحله یک هشتم نهایی)،‌ کرواسی( برتری در ضربات پنالتی برابر ژاپن) و صربستان (ایستادن در رده چهارم و حذف در مرحله مقدماتی) تنها نمایندگان بلوک شرق بودند که از این میان فقط کرواسی جواز صعود به جمع ۸ تیم برتر جام‌جهانی را به دست آورد و حالا به سخره‌ای سخت به نام برزیل خورده است، اما در مقابل تیم‌های هلند، انگلیس، ولز، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، آلمان، بلژیک، سوئیس و پرتغال به عنوان نمایندگان بلوک غرب این قاره در قطر حضور داشتند که برخی از آنها مانند فرانسه و انگلیس خود را در قامت یک مدعی نشان دادند که این مساله قدرت و جایگاه این دو بلوک را در دنیای مردن فوتبال به خوبی نشان می‌دهد هر چند آلمان را هم باید ناکام بزرگ بلوک غرب بدانیم.

جام‌جهانی و یک واقعیت؛ فاصله فاحش بلوک شرق و غرب اروپا

اگر نگاهی به سالیان نه چندان دور فوتبال در بلوک شرق و غرب قاره اروپا داشته باشیم خواهیم دید شرقی‌ها بیشتر با تک‌ستاره‌های خود در جام‌های جهانی به میدان آمدند که از آن جمله می‌توان به افرادی مانند گئورگی حاجی که یکی از بهترین هافبک‌های تهاجمی‌ دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی رومانی بود اشاره کرد.

این یک واقعیت است که بلوک شرق اروپا تاب و تحمل رقابت با تیم‌های بلوک غرب اروپا را ندارد( البته در تاریخ استثناهایی وجود دارد) که مسایلی از جمله اقتصاد، خصوصیات اخلاقی و اجتماعی، نوع نگاهی که به فوتبال روز دنیا دارند و سیستم‌های آموزشی را می‌توان در آن دخیل دانست.

جام‌جهانی و یک واقعیت؛ فاصله فاحش بلوک شرق و غرب اروپا

تجربه و تاریخ نشان داده بلوک شرق اروپا بیشتر تک ستاره‌هایی را به فوتبال روز دنیا معرفی کرده که بهترین نمونه بارز آن در دنیای کنونی و جام‌جهانی قطر، روبرت لواندوفسکی مهاجم کنونی بارسلونا و تیم ملی لهستان است که پس از شکست برابر فرانسه با این جام وداع کرد،‌ اما بلوک غربی‌ها معمولا" در قامت یک تیم خود را نشان داده‌اند و با حضور ستاره‌هایی مطرح پا به مستطیل سبز می‌گذارند.

تیم‌های بلوک غرب ترافیکی از ستاره‌ها را به خود می‌بینند، به عنوان مثال دست دیدیه‌ دشان آنقدر باز است که حتی نبود و مصدومیت چهره‌هایی مانند کریم‌ بنزما، انگولو کانته،‌ لوکاس هرناندز و پل پوگبا در روند موفقیت خروس‌ها تاثیر چندانی نداشت و آنها به خوبی مسیر موفقیت را در پیش گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha