پژوهش‌ باید اصلاح کننده تصمیم‌ها باشد

بندرعباس - ایرنا - رییس مجتمع آموزش عالی میناب و عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان گفت: پژوهش باید اصلاح کننده تصمیم‌های نادرستِ تصمیم‌گیران و مبنای تصمیم‌گیری‌های صحیح باشد.

عباس مرادی روز چهارشنبه به مناسبت هفته پژوهش در یک برنامه علمی اظهار داشت:‌ پژوهش‌ها همیشه دلخواه ما نیست و معتقدیم چنانچه پژوهش مبنای تصمیم‌گیری‌های کلان باشد بسیاری از مشکل‌ها در استان و کشور ایجاد نمی‌شود.

استادیار مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست برنامه‌ریزی٬ مدیریت و توسعه مناطق ساحلی دانشگاه هرمزگان ادامه داد: یکسری پژوهش‌ها هم انجام می‌شود که پشتوانه تصمیم‌گیری است اما پژوهش‌هایی هم سفارشی و برای توجیه تصمیم‌های غلط و ضد توسعه‌ای است.

وی اضافه کرد: این‌گونه پژوهش‌ها بسیار پیشنهاد شده است و گفته‌اند این تصمیم نادرست گرفته شده تا فلان طرح در فلان منطقه اجرایی و مستقر شود حالا شما به عنوان استاد، پژوهشگر و دانشگاه طرحی برای ما بنویسید که این تصمیم را توجیه علمی کند.

رییس مجتمع آموزش عالی میناب و مجری مطالعات سند آمایش هرمزگان گفت: این خیانت بزرگی به کشور و نظام و استان بوده که موجب کاهش سرمایه اجتماعی دانشگاه می‌شود و فردا که پیامدهای زیست محیطی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی طرح و تصمیم غلطی که با توجیه علمی مستقر شده نمایان شود، نام دانشگاه بیشترین آسیب را از این ماجرا خواهد دید.

مرادی با بیان اینکه قبلا چنین اتفاقی رخ داده، اشاره کرد: شورای برنامه‌ریزی و توسعه هرمزگان در چندین سال قبل تصمیم گرفته بود در سواحل جنوبی قشم مزرعه پرورش میگو ایجاد شود.

وی اظهار داشت: روز بعد از آن طوماری به خانه ما تحویل داده بودند که شما در طرح آمایش سرزمین تصمیم گرفته‌اید این منطقه که ژئو پارک است تبدیل به مزرعه پرورش میگو شود و ما نسبت به این تصمیم انتقاد داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان افزود: موضوع را براساس منابع بررسی کردم و براساس سند آمایش سرزمین آن منطقه برای گردشگری و ژئوپارک تعیین شده بود اما چون در شورای برنامه‌ریزی و توسعه هرمزگان نگاه و پشتوانه پژوهشی نداشتند تصمیم غلطی گرفتند که منجر به واکنش مردم شد که در نهایت عقب نشینی کردند.

استادیار مدیریت و برنامه ریزی محیط زیست برنامه ریزی٬ مدیریت و توسعه مناطق ساحلی دانشگاه هرمزگان تأکید کرد: پژوهش‌ها نباید در مسیر توجیه تصمیم‌های غلط باشد برعکس باید تصمیم‌ها را اصلاح کند هر چند ممکن است آن طرح را به ما ندهند.

مرادی افزود: فرم قرارداد آورده بودند که شما این موضوع را در سازمان مدیریت برنامه‌ریزی برای ما توجیه کرده و موافقتش را بگیرید و آنگاه قرارداد را با شما منعقد می‌کنیم، یعنی شرطِ بستنِ قرارداد، این بود.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان ابراز داشت: روز اول به آن‌ها گفته شد مکانی که برای طرح در نظر گرفته شده به لحاظ زیست محیطی امکان انجام فعالیت صنعتی آن هم با آن گستردگی و توان را ندارد.

رییس مجتمع آموزش عالی میناب تأکید کرد: گاهی با این روش‌ها دانشگاه‌ها را زیر فشار قرار می‌دهند و اگر چنین طرح‌هایی پذیرفته شود حیثیت و اعتبار دانشگاه تخریب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha